Sida 1 av 3

Batteriet HELT tomt

Postat: lör 22 sep 2007, 12:55
av she-man
Hejsan,

Har en 850GLT -97 som går klockrent. Fram tills i dag i varje fall.

När jag körde hem från jobbet i går kväll så märkte jag att det tog någon sekund längre än vanligt att starta motorn, Men väl igång så gick den som tåget igen. Men i morse när jag skulle i väg så var bilen helt strömlös. Inget fungerade. Larmet var ej igång, centrallåset fungerade ej, när jag vred om nyckeln så hände inget, alla lamporna på instrumentpanelen var släckta. Helt dött!

Har ingen voltmeter, men grannen är elekriker, så jag sprang över och lånade en av honom. Och den visade 0 volt! Inget!
Trodde först att den var sönder, så jag kollade spänningen pe ett 6-voltsbatteri jag har i en ficklampa, och voltmetern visade på 6 volt. Så den funkar. Prövade mäta på bilbatteriet igen. Åter igen 0 volt.

Så till min fråga, kan batteriet vara så urladdat? Eller har det helt enkelt kortslutits? Jag har svårt att se att ett helt batteri kan laddas ur så fullständigt att det inte finns någon spänning överhuvudtaget.

Vad tror ni experter?

Postat: lör 22 sep 2007, 13:49
av calle_g
Om spänningen är 0 volt är det troligen en cell som bråkar, har du kollat så att inte någon cell i batteriet förlorat all syra? Om inte annat så är det säkert en cell i batteriet som är helt kaputt på annat sätt och då är det bara skrot tyvärr. Du kan ju alltid försöka ladda det en gång med vanlig laddare och se om du får nått motstånd.

Postat: lör 22 sep 2007, 13:49
av igelkottar
Om du får igång bilen med startkablar eller ett annat batteri
så kolla så att generatorn laddar 13,8 Volt, gör den inte det så
byt laddningsrelä/kol

Postat: lör 22 sep 2007, 14:39
av Tusse
Generatorn bör ge MINST 13,8volt. Helst 14,4v. (eller mer)
Batteriet kan du nog skriva av som ren kassation, köp ett nytt. (se upp för Tudor, det är riktiga skitbatterier.

Satsa gärna några koronor extra på ett Optima yellow top. Det tål flera hundra uppladdningar, samt att det håller ca 10 år. (Om det sköts på rätt sätt)

Postat: lör 22 sep 2007, 16:36
av igelkottar
Tack Tusse, :D jag glömde skriva att det var minvärdet. :oops:

Postat: sön 23 sep 2007, 12:37
av she-man
Hej igen och tack för tipsen.

Jag har kollat batteriet och det finns vätska hela vägen upp i samtliga celler. jag har dock inte mätt ... vad det nu är man mäter (syran?) ... i vätskan.

Jag fick hjälp att starta bilen med kablar, och det gick alldeles utmärkt. Mätte därefter vad generatorn gav, vilket var 13V. Tyvärr visar voltmetern jag lånade inte decimaler, så det kan mycket väl ha varit 13.8V, eller inte :-(
Körde sen en runda med bilen, stängde av den och mätte på batteriespänningen. Voltmetern visade nu 12V, vilket innebär att spänningen låg någonstans mellan 12 och 12.9 V (visar ju inga decimaler).
Nu på förmiddagen dagen efter så var allt dött igen. Voltmetern visar nu 1V.

Ska försöka mäta ev. läckström senare, får se hur det går.

Postat: sön 23 sep 2007, 12:50
av Tusse
Kolla igen, men stäng då först av samtliga förbrukare i bilen, som tex: lyset. fläkten, stereon,mm.

Sedan gasar du upp motorn till ca 1500rpm, får du då ett voltvärde som understiger 14 volt, så är det dags att byta laddregulatorn i generatorn, den innehåller även nya kol.

Att batteriet är dött beror på att generatorn ej har kraft över till att ladda det. Sätt förslagsvis batteriet på laddning med en extern laddare.

Postat: sön 23 sep 2007, 12:53
av Nexus
Tusse skrev:Kolla igen, men stäng då först av samtliga förbrukare i bilen, som tex: lyset. fläkten, stereon,mm.

Sedan gasar du upp motorn till ca 15000rpm, får du då ett voltvärde som understiger 14 volt, så är det dags att byta laddregulatorn i generatorn, den innehåller även nya kol.
Tvivlar starkt på att en 850 varvar 15000rpm :wink: :wink:

Postat: sön 23 sep 2007, 13:41
av Phantom
Om voltmätaren inte visar decimaler och är det över 13,5 V så visar den då istället 14 skulle jag tro :roll:

Postat: sön 23 sep 2007, 14:36
av uno83
Men om spänningen på batteriet var 12V när han stängt av bilen och 1V dagen efter så är det väl knappast bara generatorn.