Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NIJO
1.Vänster vindrutetorkare stannar på mitten av rutan vid parkeringsläge. Höger stannar där den ska. Ibland så knarrar det till från motorn med.

2.Satt dit nya bromsbackar & gjort enligt Haynesboken men tar ändå inte riktigt bra..körde med skruvmejsel genom hålet & vred tills skivan låste sig. Hur hårt ska den sitta, ska man inte kunna vrida på skivan med handkraft? Spände sedan innifrån till max men tar ändå inte riktigt!

Tacksam för tips så man kan få igenom bilen.
Användarvisningsbild
av Nexus
handbroms :!: jag brukar släppa helt på spänningen inne i bilen sen justera ut vid hjulen till det ej går mera sen lossa lite så det går att snurra lätt på skivan sen efterjustera på spaken tills det låser på ca 4 klick.
Du kanske har virar som kärvar ?? hur såg skivorna ut inuti???
Torkar strulet är troligtvis mekanismen som kärvar . *Pettson* är en klippa på 850 han vaknar nog snart och kommer med super bra råd :)
av *pettson*
NIJO skrev:1.Vänster vindrutetorkare stannar på mitten av rutan vid parkeringsläge. Höger stannar där den ska. Ibland så knarrar det till från motorn med.

2.Satt dit nya bromsbackar & gjort enligt Haynesboken men tar ändå inte riktigt bra..körde med skruvmejsel genom hålet & vred tills skivan låste sig. Hur hårt ska den sitta, ska man inte kunna vrida på skivan med handkraft? Spände sedan innifrån till max men tar ändå inte riktigt!

Tacksam för tips så man kan få igenom bilen.
1:/ Vänster torkare.. tja.. din mekanism har definitivt släppt nånstans. Och sen satts ihop felaktig.

2:/ Släpp på spakjusteringen i bilen så vajrarna är slappa.
Justera ut vid hjulen så att det låser. Släpp sen några hack så att backarna precis nuddar. Du ska höra att det liksom nuddar lite. Brukar vara runt 2-3 hack.
Sen justerar du spaken i bilen till att låsa hjulen på 5-8 hack. Då får du maximal bromskraft med minimal handkraft.
Användarvisningsbild
av NIJO
Tack för era svar Grammse & Pettson :wink: . Ang torkararmen så låter det ju som du beskriver pettson, frågan är om det knarrar för att det kan vara fel ihopsatt eller om det är relät? Får ta loss det & kolla, passar på att ev slipa och smörja upp ordentligt med fett.

Ska göra exakt som du beskriver ang handbromsen & hoppas det funkar bättre. Ang hur skivorna ser ut så den vänstra hade ren & fin slityta men den högra ingen alls...Varför? Jo ägaren innan hade tagit bort bromsbackarna helt pga expanderhylsan gått sönder :-O)
Backar + mont sats kostar liksom 260 kr på biltema så dyrt är det inte, expander hylsan tog jag på skroten för 20 kr..Man börjar ju undra ibland hehe.
Användarvisningsbild
av NIJO
Uppdatering:
Gjorde som pettson skrev & den tog bra i 5 min sedan vart spaken lös! Rev mittkonsollen & kollade vajrarna. Den högra vajern är alldeles för slak..Undrar om dom bytt vajer men en som är för lång.Jag tog ett järnrör & gjorde en distans av så det kanske kommer lyckas ialla fall. Bakkant under mittkonsolen så sitter ju infästning för vajrarna, satte dit min 2 cm distans där.
Men jag undrar varför det funkade i 5 minuter men sedan vart spaken lös?
av *pettson*
NIJO skrev:Uppdatering:
Gjorde som pettson skrev & den tog bra i 5 min sedan vart spaken lös! Rev mittkonsollen & kollade vajrarna. Den högra vajern är alldeles för slak..Undrar om dom bytt vajer men en som är för lång.Jag tog ett järnrör & gjorde en distans av så det kanske kommer lyckas ialla fall. Bakkant under mittkonsolen så sitter ju infästning för vajrarna, satte dit min 2 cm distans där.
låter mera som om en vajer är på g att gå av för dej.
Användarvisningsbild
av NIJO
*pettson* skrev:
NIJO skrev:Uppdatering:
låter mera som om en vajer är på g att gå av för dej.
Ja kanske men borde det inte ta mer på ena sidan & mindre på andra? Båda tog lika mkt & lika lite efter 5 min. Jag hajar ingenting hehe
Användarvisningsbild
av Nexus
virarna sitter ju fast i ett T:kors kan man säga. Går då ena av så vrider sig T:korset då du drar i handbromsspaken. Den hela viren får längre väg att gå för att bli spänd!

något står inte rätt till med monteringen eller så kärvar virarna.

vire som påverkar en bygel som pressar backarna utåt svårare än så är ej systemet.
Användarvisningsbild
av NIJO
grammse skrev:virarna sitter ju fast i ett T:kors kan man säga. Går då ena av så vrider sig T:korset då du drar i handbromsspaken. Den hela viren får längre väg att gå för att bli spänd!

något står inte rätt till med monteringen eller så kärvar virarna.
Hm jag kollade vajrarna & på min 92:a så går dom separat hela vägen fram till handbromsspaken, är det detta kors ovanpå spaken du menar Grammse? Ihopsättningen tror jag inte att jag gjort fel på men man vet väl aldrig..Expanderaren fäste jag bara emellan backarnas spår..Backarna går ju bara att sätta på ett sätt väl.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har skruvat för mycket japanare :oops: Där går virarna ihop under bilen i ett T-kors innan. sen går en vire in i bilen till handbromsspaken.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]