Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
helgonet skrev:Hej alla vänner!
Jag ska ev. köpa en importerad 850 -92.. Vad är det för skillnad mot en inte importerad? :shock:
Hls
Den frågan är inte lätt att svara på.. Det beror naturligtvis vart den importeras ifrån..
Min gamla importerades från holland och där är ingen skillnad alls.
Dessutom byggdes den ju i Gent Belgien som 80% av alla 850s... :wink:
Italien är ju straffskattade över 2 liter så.. där är just 2 liters maskiner vanliga istället för *2,5 liters* maskinen som sitter i en *svensk*
Om bilen är gjord för sydligare land kan t.ex sätesvärmare saknas.. ibland ingen halvljusautomatik, lykt torkare kan saknas.
Användarvisningsbild
av Eson
ska väl även tillläggas att det finns en del strul med importbilar..
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag har själv märkt en enorm skillnad med direktimporterade bilar och de som importerats som flyttgods. Tyvärr går ju alla importer under samma namn i folks öron :(
Köpte innan denna en V40 -97 (7800 mil) flyttgods från Schweiz hade inga problem alls med den och fick ständigt rena papper vid besiktningen. Underredsbehandling utfördes när den togs in till Sverige som extra åtgärd mot saltet på våra vägar.
Den jag har nu är en V70AWD -98 ( 11000 mil) flyttgods från USA(Texas) Fint skick, men några oturliga reparationer som kunde väntas. Ingen av mätarna har varit skruvade och alla papper och serviceböcker har varit komplett. Har dock kollat upp båda hos Volvo både före och efter köp och allt stämt till punkt och pricka. Och framförallt mer bil än vad en svensk skulle kostat med samma utrustning och ingen skillnad i försäkring.
Har även tittat på lite andra importare (direktimporterade) från Tyskland, men har i stort sett vänt efter provkörning. En V70 glt -00 skulle endast ha gått 11000 mil, men när den startade så var det som att sitta i en gammal trött diesel. Fanns inget krut i den vid körning alls...ingen som helst skillnad mot en 126hk nästan sämre och lät som en diesel. Rostig och tråkig, hela inredningen var trasig...
Så visst finns det saker att vara uppmärksam på vid importköp.
Ett råd att alltid kolla upp bilen hos t.ex volvo och var extra försiktig med skruvade mätare från tyska bilar som även kan vara krockade men fixade hos någon klåpare.
Användarvisningsbild
av Eastwood
Min 850 GLT -94 importerades från Frankrike 1998. Skillnaderna är några få:
Ingen värme i backspeglarna
Ingen strålkastarspolning

Importbilar har (ofta med all rätt) dåligt rykte, men om man vet vad man köper är det snarare en fördel med import eftersom bilen rullat på osaltade vägar. Ungefär som bilar från Gotland och Norrland (:-)

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]