Sida 1 av 1

Får inte i ettan!!

Postat: mån 10 sep 2007, 12:37
av M.Daggert
Har en 855 GL -94 som det är problem att få i ettan exempelvis när man kommer och bromsar in vid tex en stoppskylt.
Kopplingen är ny sen i november, kopplingen är luftad 2 ggr efter det att problemet kom. nån som har en ide? Börjar bli lite irriterad på det!

MVH mikael.

Re: Får inte i ettan!!

Postat: mån 10 sep 2007, 14:11
av *pettson*
M.Daggert skrev:Har en 855 GL -94 som det är problem att få i ettan exempelvis när man kommer och bromsar in vid tex en stoppskylt.
Kopplingen är ny sen i november, kopplingen är luftad 2 ggr efter det att problemet kom. nån som har en ide? Börjar bli lite irriterad på det!

MVH mikael.
antagligen smordes inte ingående axeln som den skulle? Och inte heller dess skyddsrör? På så sätt snurrar lådan med kanske? (inte helt ovanligt)
Sen kan jag tänka mej att synkringarna kanske inte är helt nya? Då bromsar det inte in så fort i lådan. Och nån ny växel går då inte att få i utan våld.

kopplingen kan du kolla mycket enklare om den är problemet i sej (alltså om det kopplar ur eller inte)
ställ dej vid ett svagt lut och stå stilla på växel med bilen avstängd. Koppla ur sakta. Notera vart bilen börjar röra sej. Verkar det normalt fungerar slav och huvudcylinder normalt.

Postat: mån 10 sep 2007, 18:35
av Tusse
Känns kopplingspedalen "svampig" ungefär som den nästan vore utan fjäderspänning? Finns det endast lite fjäderspänning längst ned? Hittar du likaså dragläget redan efter ett par cm uppsläpp?

På min förra bil (BMW) hade jag ungefär samma symptom med kärvande växellägen, men det löste sig när vi justerade in länkaget från växelspaken och vidare till lådan.

Kolla även så det finns vxl olja i rätt mängd. Prova gärna med att byta oljan i lådan till helsyntetisk motorolja typ: 5*40. Det går mkt smidigare att växla då, speciellt under vinterhalvåret.

Postat: tis 11 sep 2007, 06:43
av M.Daggert
Det där med att lådan snurrar låter ju som att det vore nåt för om jag bromsar hårt så känner jag, när det går att få i ettan. Som att nåt flyttar på sig. Motorfästen verkar dessutom OK.
Som vanligt byttes kopplingen innan jag köpte den trots kvitton från volvo så är det ju lättare om man själv har kontakt med mekanikern som gjorde jobbet.
Och det är bara etten som är svår, ingen annan växel. Sen ser ju inte stagen som petar i växlarna ut helt nya ut.. vilket rappel!

Postat: tis 11 sep 2007, 07:26
av *pettson*
M.Daggert skrev:Det där med att lådan snurrar låter ju som att det vore nåt för om jag bromsar hårt så känner jag, när det går att få i ettan. Som att nåt flyttar på sig. Motorfästen verkar dessutom OK.
Som vanligt byttes kopplingen innan jag köpte den trots kvitton från volvo så är det ju lättare om man själv har kontakt med mekanikern som gjorde jobbet.
Och det är bara etten som är svår, ingen annan växel. Sen ser ju inte stagen som petar i växlarna ut helt nya ut.. vilket rappel!
varför skulle vajrarna eller stagen som petar i växlarna se nya ut?

Postat: tis 11 sep 2007, 12:17
av M.Daggert
Nej dom borde inte se nya ut men jag tycker att det är ett under att grejerna funkar så som det ser ut!!

Postat: tis 11 sep 2007, 19:27
av *pettson*
M.Daggert skrev:Nej dom borde inte se nya ut men jag tycker att det är ett under att grejerna funkar så som det ser ut!!
Okej ja det låter ju trist?..
Lederna fram, där vajrarna ansluter borde ju vara infettade eftersom dom tagits loss och sedan återmonterats?..