Sida 1 av 1

Ispropp i intercoolern

Postat: sön 09 sep 2007, 20:47
av Molle67
Tänkte kolla så här inför vintern om någon haft samma bekymmer som mig och vad som finns att göra åt det hela.
Efter några veckor med minusgrader får jag en ispropp i intercoolern. Har varit på den lokala volvoverkstaden och man bara skakar på huvudet åt detta. Kylvattenläckage är ju uteslutet iallafall. Läcka i intercoolern kan det ju inte heller vara för då skulle ju luftmängdmätaren få spel...

Någon som haft samma bekymmer?

Re: Ispropp i intercoolern

Postat: sön 09 sep 2007, 21:30
av *pettson*
Molle67 skrev:Tänkte kolla så här inför vintern om någon haft samma bekymmer som mig och vad som finns att göra åt det hela.
Efter några veckor med minusgrader får jag en ispropp i intercoolern. Har varit på den lokala volvoverkstaden och man bara skakar på huvudet åt detta. Kylvattenläckage är ju uteslutet iallafall. Läcka i intercoolern kan det ju inte heller vara för då skulle ju luftmängdmätaren få spel...

Någon som haft samma bekymmer?
klart att dom skakar på huvudet åt detta?.. ÄNDÅ har volvo faktiskt ett servicemeddelande om detta som åtgärdar oljedropp från intercoolern samt minskar risken för att den ska frysa till av gammal olja som segar eller kondens som står i den.
Jag har råkat ut för detsamma som du då jag körde i dimma och sen parkerade bilen i några minus.. Dock släppte det efter att ha kört bilen på tomgång (nätt och jämt att luften räckte till tomgång.. slangarna började att dra ihop sej) När kylaren blev lite ljummen så släppte det.
Jag har gjort som instruktionerna säger och det fungerar kalas. Har gjort så i ett par år. Satsen med tvättmedel, superlim och nippeln kostar runt 500kr
Väljer man att köpa bara nippeln (vilket jag skulle göra idag) så kostar den väl runt 40 spänn..
Här nedan är texten.. För att få hela med skisser och sånt så mailar du mej på min mail så skickar jag över komplett dokument i PDF format.
utför INTE JOBBET utan kompletta skisserna, då riskerar ni att skada intercoolern.


Vehicle: All Technical Service Bulletins
Engine Intercooler - Oil Spots Found on Garage Floor
Section
2
Group
26
No.
0002
Year
99
Month
06
850/ S70/ V70/ C70
1994-1998
Vehicles Involved: Turbo
Intercooler, installing nipple
Background:
This Service Bulletin describes how to install a nipple to the drainage hole in the intercooler. This will prevent any oil from exiting the drain hole
but allows condensation to drain out. If, for any reason, a customer has concerns regarding an oil spot on the ground or the garage floor, a nipple
should be installed in the intercooler.
Parts required:
Nipple 1 1332659-0
Cleaner H 0.2 1161436-9
Fast curling adhesive 0.1 1161434-4
Intercooler, installing nipple
1
Enlarging hole in intercooler
Caution!
Slide a hose over the drill bit to only allowing the drill to enter 10 mm (3/8") into the intercooler tank. Further penetration with the drill bit will
damage the intercooler.
Remove the airguide for the radiator.
Drill out the existing hole in the charge air cooler (CAC) with a 9.5 mm (3/8") drill bit.
Wipe clean any drillchips of the hole and the surrounding area with cleaner H, P/N 1161436-9.
2
Installing the plug
Caution!
Do not over tighten the nipple, to avoid damaging the tank.
Cut of the tip of the nipple so that 5 mm (3/16") remains.
Apply quick drying adhesive (P/N 1161434-4) on the nipple threads.
Screw in the nipple.
Install the air guide for the radiator.
Start engine to ensure engine operation.
WARRANTY STATEMENT: Claims may be submitted under the New Car Warranty when there is a documented customer complaint, using claim
type 01.
Operation No. Labor description Time allowance
26591-2 Install charge air cooler (CAC) nipple 0.2 hr

Postat: mån 10 sep 2007, 16:21
av niklas gson
sen kan du tvätta ut intercolern med bensin så du får den riktigt ren..sen efter det häll i t-röd så du får bort allt från bensinen skaka o häll ur montera...