mrEasywin skrev:*pettson* skrev:Notan skrev:Hejsan, har ett för mig konstigt problem med min nyinköpta 850 GLT -92.
Den har börjat att helt öförklarligt och utan förvarning dö mitt under körning, När man sedan lägger av plusspolen på batteriet så går den att få igen ett litet tag och då går den som den ska för att i nästa sekund dö.
Någon som varit med om något liknande?
Verkar inte vara något fel på soppapumpen eller relät vad jag har kunnat konstatera.
lossa kamaxelgivaren när den dör. lägg givaren i frysen en stund. montera tillbaka och prova igen. Går den?.. Det är kamaxelgivaren som gett upp. för att den ska sätta felkod måste det i princip vara avbrott. Felkoder täcker inte t.ex out of range alltså att den ger felsignal vid värme.
Jag har hört av en kompis kusins hunds loppas bror att en trasig kamaxelgivare enbart orsakar startproblem. Dvs man får kranka en bra stund innan den startar, men starta ska den göra. Om det stämmer borde det ju inte orsaka problem under färd.
Rätta mig gärna om ovan är fel *pettson*.
lång samlingslista på en underlig kompiskrets.... jag ska göra ett väldigt kort svar på en mycket längre insprutnings styrsystemsdiskussion..
Det beror på vilket insprutnings system du har.
En SE startar men bråkar länge.. den har FENIX...
EN GLT startar inte utan givaren om du så håller på tills du blir gammal.. den har LH systemet..
En Turbo startar inte heller utan givarn den har Motronic systemet
EN SE går att köra även om den går sönder under färd och som sagt tjurig men går att starta..
En GLT går under färd tills den är out of range eller tills den är stendöd (givaren) då stannar bilen ovillkorligen
En turbo stendör om givaren blir out of range eller om givarn är stendör helt ovillkorligen.
Han kör en GLT 92... Hur ska den bete sej? :?: