Sida 1 av 3
V70 -99 skakar vid dragläge
Postat: fre 07 sep 2007, 16:57
av mollan
Jag har en V70 GLT -99.
Problemet jag har är att när jag skall köra iväg på ettans växel så skakar bilen ganska kraftigt, det blir mindre påtagligt om jag gasar kraftigt när jag skall iväg.
Undrar om det kan vara kopplingen som är på väg att ge sig eller om nån har någon annan ide om vad det kan vara ?
Bilen har gått ca 18000 mil och jag kan inte se att det är gjort nåt med kopplingen tidigare.
Normal livslängd på koppling ?
Re: V70 -99 skakar vid dragläge
Postat: fre 07 sep 2007, 17:46
av *pettson*
mollan skrev:Jag har en V70 GLT -99.
Problemet jag har är att när jag skall köra iväg på ettans växel så skakar bilen ganska kraftigt, det blir mindre påtagligt om jag gasar kraftigt när jag skall iväg.
Undrar om det kan vara kopplingen som är på väg att ge sig eller om nån har någon annan ide om vad det kan vara ?
Bilen har gått ca 18000 mil och jag kan inte se att det är gjort nåt med kopplingen tidigare.
Normal livslängd på koppling ?
finns väl tre saker att kika på..
momentstaget undre.. i framkant mellan subframe och lådan
momentstaget övre mellan torpedvägg och motor
Sen är det just koppling eller svänghjul.. som jag sagt förut så händer just detta med dubbelmassesvänghjul.
Postat: sön 09 sep 2007, 18:54
av Tusse
Helt klart kopplingen som spökar, förmodligen läcker en dålig packbox ut olja på lamellen, därav skakningarna. Kan även vara tryckplattan som är skev eller sprucken. Byt förslagsvis koppling innan den havererar.
Postat: sön 09 sep 2007, 19:32
av mrEasywin
Tusse skrev:Helt klart kopplingen som spökar, förmodligen läcker en dålig packbox ut olja på lamellen, därav skakningarna. Kan även vara tryckplattan som är skev eller sprucken. Byt förslagsvis koppling innan den havererar.
Om det är som du säger, borde då inte problemet uppstå varje gång man använder kopplingen och inte bara vid start.
Tror mer på pettsons teori om momentstagen...
Postat: sön 09 sep 2007, 19:44
av Tusse
Det brukar visa sig just vid dragläge. (Kall som varm) Dessutom har nog kopplingen "gjort sitt" efter 18.000 mil. Glöm inte att byta packboxen ifall du byter kopplingen.
Postat: sön 09 sep 2007, 20:04
av mrEasywin
Tusse skrev:Det brukar visa sig just vid dragläge. (Kall som varm) Dessutom har nog kopplingen "gjort sitt" efter 18.000 mil. Glöm inte att byta packboxen ifall du byter kopplingen.
Att säga att kopplingen tar slut vid 18000 mil är väl lite drastiskt. Det beror väl ganska mycket på hur man kör.
Postat: sön 09 sep 2007, 20:24
av Tusse
Jag vill nog påstå motsatsen, inte bara kopplingen som är dålig efter hela 18.000 mil.
Postat: sön 09 sep 2007, 20:36
av mrEasywin
Tusse skrev:Jag vill nog påstå motsatsen, inte bara kopplingen som är dålig efter hela 18.000 mil.
Jag känner ingen som kört slut en volvokoppling efter 18000 mil. Min v70 har gått 19000 mil utan kopplingsproblem. När jag sålde min 740 hade den gått 45000 mil utan kopplingsbyte. Nu kan man givetvis inte jämföra molika modeller, men ändå. Det är säkert många som har bytt koppling före 18000 mil, men att säga att det i regel är så är för mig något främmande.
Postat: sön 09 sep 2007, 20:42
av Nexus
Tusse skrev:Jag vill nog påstå motsatsen, inte bara kopplingen som är dålig efter hela 18.000 mil.
Övningskör du i 18000 mil så är nog resten av din bil oxå trasig
18000 mil på en V70 då är den ju nyss inkörd :D :D
Taxi bilarna när jag var meck på toyota rulla 50000 mil utan att öppna motorn och det var kamkedja på de. Skulle vilja se vilken t e x Saab

som klara detta :lol: :lol: :lol:
Postat: sön 09 sep 2007, 20:50
av Tusse
Då kan Du säkert köra din nuvarande koppling 18.000 mil till. Kör du kanske bara på en växel hela tiden? Det är klart att då slits ju inte kopplingen så mycket;-)
Annars så vet jag om flera Volvoägare som fått byta kopplingen redan vid 7-10.000 mil. Många 850 ägare har "Big problems" med läckande packningar, så det fuktar med motorolja på lamellen. Gäller även S70, V70 m,fl. Ett mycket känt fenomen inom Volvofamiljen.
Min 1:a 740 bytte vi koppling på vid 12.000 mil, den var fullständigt slut, lamellens nitar låg mot tryckplattan. Men visst finns det undantag som du nämner.