Fluffen skrev:Brukar inte vara farligt om det läcker lite bara. Jag har iallafall ingen lust att betala runt 10 000kr för att byta packbox för att det det droppar lite. :D
Jag vet inte om jag håller med dej riktigt.. det kan låta som att jag är girig för att jag gör iordning just såna läckage..men så är inte fallet riktigt
MEN fakta är att oljan rinner inte bara ut.. Den går upp på svänghjulet och till sist så rinner den ned på kopplingen. Det som skulle kunnat kosta en summa kostar plötsligt 2500kr mera ( ny koppling istället för bara nytt urtramplager. Och med lite mera tid så har man slirat in oljan i svänghjulet och det betyder byte av detta.. ett begagnat hamnar på 1000kr och ett nytt om man nu har otur med sort och tillgång hamnar på 4500kr.
Summa summarum är att detta *lilla* tråkiga läckage då kostar i VÄRSTA fall..7000kr extra i bara delar mot om det tas tidigt..
Tar man det tidigt och det är en bil som inte gått speciellt långt tar iallafall jag och byter ENDAST urtramplagret. Då talar vi om ca 5000kr inkl material för en 850 manuell.
Lägg nu på 7000 i delar (värsta scenariot)...det blev genast lite dyrare.
12000 för att man inte orkade ta det hela i början....
tar man sen fakta att man ger 500 för en oljedunk (4 liter).. Det gör 125kr/liter..
Det ger ju en milkostnad på ( om det tar 150 mil att låta en liter droppa ut)--
0,83kr/mil i dropp.. låter inte så mycket men.. 1500 mil senare har 1250 spänn runnit ut där igenom lite dropp och oljan som skulle kostat 500 spänn.. blev betydligt dyrare eftersom du hällt i olja för betydligt flera kronor. Förvisso så kan väl en koppling komplett tillkomma på en vanlig bil som gått lite längre.. men då är det iallafall ett räddat svänghjul... en kostnad på allt emellan 1000 och 6000 (6000 kostar ett dubbelmassehjul, 4500 för ett vanligt som jag nämnde förut och 1000kr kostar ett bra beggat vanligt svänghjul.)
Normalkostnaden på min fritid brukar hamna runt säg 6000kr inkl material för dom flesta och då byts på kundens begäran komplett koppling och naturligtvis packboxen och ibland svänghjulsbultarna (behöver inte bytas men limmas om hursomhelst.) Samt att ALLTID kopplingsbultarna byts till 12/9 kvalitet.
men som sagt.. några droppar är inte nåt att byta för..
