Sida 1 av 1
Konstig 850 när den är varm
Postat: ons 05 sep 2007, 20:11
av lövborg
har en 850 som startar lätt när den är kall men nu till problemet när den har blivit varm och fläkten drar igång och jag stänger av bilen så startar den inte tills den svalnat lite...
ngng som vet ngt ?
Re: Konstig 850 när den är varm
Postat: tor 06 sep 2007, 12:42
av *pettson*
lövborg skrev:har en 850 som startar lätt när den är kall men nu till problemet när den har blivit varm och fläkten drar igång och jag stänger av bilen så startar den inte tills den svalnat lite...
ngng som vet ngt ?
vevaxelgivare..?.. kamaxelgivare?
Re: Konstig 850 när den är varm
Postat: tor 06 sep 2007, 15:12
av lövborg
*pettson* skrev:lövborg skrev:har en 850 som startar lätt när den är kall men nu till problemet när den har blivit varm och fläkten drar igång och jag stänger av bilen så startar den inte tills den svalnat lite...
ngng som vet ngt ?
vevaxelgivare..?.. kamaxelgivare?
okej har en liten fundering vad dom kostar givarna och vad dom sitter
Re: Konstig 850 när den är varm
Postat: tor 06 sep 2007, 17:14
av *pettson*
lövborg skrev:*pettson* skrev:lövborg skrev:har en 850 som startar lätt när den är kall men nu till problemet när den har blivit varm och fläkten drar igång och jag stänger av bilen så startar den inte tills den svalnat lite...
ngng som vet ngt ?
vevaxelgivare..?.. kamaxelgivare?
okej har en liten fundering vad dom kostar givarna och vad dom sitter
kamlägesgivaren är ovanligt att den ger upp efter det att det blivit varmt.. men.. den sitter på avgaskammen.. kika efter fördelarlocket.. Motsvarande plats. Dock på kamaxeln som är in emot torpedväggen.
Vevaxelgivaren brukar få såna där ryck att gå *out of range* när den blir varm. Den sitter precis vid skarven motor/ låda. Mitt emellan fördelarlocket och kamaxelgivaren och så rakt ned mot lådan..
Priser.. tja.. kamaxelgivare.. ca 1300 spänn
vevaxelgivare från 600 spänn..
Postat: tor 06 sep 2007, 17:35
av lövborg
hittade ngra kotakter och givare kan det vara ngn av dom?
Postat: tor 06 sep 2007, 18:12
av *pettson*
lövborg skrev:

hittade ngra kotakter och givare kan det vara ngn av dom?
kompisen på övre bilden..mitt i bild.. är vevaxelgivaren.. den är den troliga boven. Går mycket enkelt att kontrollera...lossa givaren så den är lätt att ta loss.. återmontera som sagt utan att dra åt för kung o fosterland.
kör bilen så problemet kommer, ta bort givaren.. hiva in i frysen.. låt kallna 10 min.. i med givaren fort och starta.. fungerar den? Då är det den givaren..
Postat: tor 06 sep 2007, 19:05
av lövborg
pratade med en kille idag från bilia han bad mej starta bilen så sa han att det var tryckarna var fel på... sa han direkt..
Postat: fre 07 sep 2007, 06:20
av *pettson*
lövborg skrev:pratade med en kille idag från bilia han bad mej starta bilen så sa han att det var tryckarna var fel på... sa han direkt..
säger såhär.. GLÖM det direkt.. det är inte ditt startproblem..
Däremot kanske dom tickar och ger fel tider i det hela .. men det är en annan historia som inte har med starten i att göra i ditt fall.. Chansen att tryckare på 5 cylindrar håller öppet så bilen inte startar är lika liten som att du vinner på lotto idag. Och inte nog med detta.. du får automatiskt ventilmos på minst en cylinder med. Kanske glömde han detta? Ja jag vet inte..
Visste han nåt.. så visste han att det finns servicemeddelande på vevlägesgivarna om dom har gul text eller gul färgkod så ska dom ovilkorligen bytas och om dom går out of range av ålderdom ska dom bytas. En inte helt ovanlig åtgärd på 850 92,93,94..... felet yttrar sej så att bilen går att starta kall men inte varm. Får den dock kallna så startar den.