Sida 1 av 1

Byta motor volvo 850gle

Postat: tis 04 sep 2007, 16:16
av Daniel.Sundström
Hejsan.

Har en gle -93a som gått 30.000mil ganska exakt. Den rasslar och tickar och går sjukt slött så går i tankarna om att byta ut motorn mot en annan med lägre miltal.

Är det knepigt att byta motor på dessa bilar? Och ifall jag lägger in en 20ventilers motor blir det problem vid besiktningen då? (Har 10v nu)
Ser på blocket att det finns flertalet t5 motorer också. En tanke är ju då att lasta i en sådan och plocka ur turbon varje år innan besiktning? Funkar det?

Vad rekomenderar ni? Vad är det mest prisvärda; Renovera min nuvarande motor eller lasta i en ny bättre beggad sådan?

Karrossen är 100% rostfri och i fint skick plus att bromsar runt om osv är nya så mycket pengar är nedlagt. Synd att den funkar lite ruttet maskinellt bara.

Ge mig era spontana tankar och hjälp en nykomling på framhjulsdrivet! :oops:

Mvh
Daniel

Re: Byta motor volvo 850gle

Postat: tis 04 sep 2007, 16:58
av *pettson*
Daniel.Sundström skrev:Hejsan.

Har en gle -93a som gått 30.000mil ganska exakt. Den rasslar och tickar och går sjukt slött så går i tankarna om att byta ut motorn mot en annan med lägre miltal.

Är det knepigt att byta motor på dessa bilar? Och ifall jag lägger in en 20ventilers motor blir det problem vid besiktningen då? (Har 10v nu)
Ser på blocket att det finns flertalet t5 motorer också. En tanke är ju då att lasta i en sådan och plocka ur turbon varje år innan besiktning? Funkar det?

Vad rekomenderar ni? Vad är det mest prisvärda; Renovera min nuvarande motor eller lasta i en ny bättre beggad sådan?

Karrossen är 100% rostfri och i fint skick plus att bromsar runt om osv är nya så mycket pengar är nedlagt. Synd att den funkar lite ruttet maskinellt bara.

Ge mig era spontana tankar och hjälp en nykomling på framhjulsdrivet! :oops:

Mvh
Daniel
jag hade renoverad den motorn som satt i.. Det finns inte mycket du måste renovera efter endast 30k mil... En motor som gått runt 10-15k mil är inte gratis heller med installation. För att byta typ av motor måste du byta styrsystemet komplett.
För din del räcker att satsa på ett topplock som är renoverat. Ta ned tråget o rengöra samt byta staklager. Samt byta till nya tryckare i nya toppen. Sen är bilen som ny igen. MÖJLIGEN kan man tänka sej att montera en fräschare kat. Och allt detta blir billigare än att köpa en annan beg motor.

Postat: tor 06 sep 2007, 01:51
av Daniel.Sundström
Känns som att det är ett jäkla jobb med att byta lager på vevstakarna. Måste ju plocka ur motorn då känns det som. Plocka ur stakarna helt osv.
Hittar förövrigt ingen info ang hur man lyfter ur motorn på det smidigaste sättet.
Nån som har en liten mini guide?

Postat: tor 06 sep 2007, 12:41
av *pettson*
Daniel.Sundström skrev:Känns som att det är ett jäkla jobb med att byta lager på vevstakarna. Måste ju plocka ur motorn då känns det som. Plocka ur stakarna helt osv.
Hittar förövrigt ingen info ang hur man lyfter ur motorn på det smidigaste sättet.
Nån som har en liten mini guide?
Hmm nu förstår jag nog inte..
Vi andra tar ned tråget för att byta dom lagren. Även på 850.. Det är inte bussningarna i lilländarna vi ska byta.. Allt går att göra med motorn i.