Sida 1 av 1
olje rök
Postat: lör 01 sep 2007, 07:39
av jimpa99
jag har nyligen köpt en 850 94a 140hp 10v ,när den står på tomgång en stund när man sen gasar kommer det en blå puff , den drar olja åxå ,jag har gjort rent flammfällan men det hjälpte inte :(
Re: olje rök
Postat: lör 01 sep 2007, 08:48
av *pettson*
jimpa99 skrev:jag har nyligen köpt en 850 94a 140hp 10v ,när den står på tomgång en stund när man sen gasar kommer det en blå puff , den drar olja åxå ,jag har gjort rent flammfällan men det hjälpte inte :(
Om du får rökpuffar när du varvar och sen släpper av så är det troligen ventiltätningarna som gett sej.
Postat: lör 01 sep 2007, 12:57
av 232Divers
ingen snack om saken.. det är ventiltätningar som e slitna...
finns en medel som man kan hälla i oljan som ska tydligen mjuka upp tätningarna lite, men om det fungerar återstår att se.
Postat: lör 01 sep 2007, 13:30
av *pettson*
232Divers skrev:ingen snack om saken.. det är ventiltätningar som e slitna...
finns en medel som man kan hälla i oljan som ska tydligen mjuka upp tätningarna lite, men om det fungerar återstår att se.
Säger direkt såhär.. NEJ det fungerar inte. När tätningarna blir torra så smulas dom sönder.. Och dom luckorna som blir i tätningen lär inget medel i världen göra gummit så mjukt att det tätar igen. Har liksom iallafall bytt några hundra tätningar, det är alltid samma sak...

Det är samma idioti som används till dom stackarna som behöver byta packboxen mellan motor och låda.. GLÖM..
Nu finns det två sätt att byta tätningar. Med lite uppfinningsrikedom och vilja.. kan det ske på plats. Alternativt låna verktyget på volvo.
Eller så tar man väck toppen och slipar in ventiler och annat och byter tätningarna.. det är valfritt. MEN inget medel..
Postat: lör 01 sep 2007, 19:49
av 232Divers
precis vad jag tänkte på.. medel som fixar tätningar lät lite osäkert...
Postat: lör 01 sep 2007, 20:02
av jimpa99
men det blir ju ingen blå puff när man kallstartar som det brukar bli när ventiltätningarna är dåliga??
Postat: lör 01 sep 2007, 23:55
av *pettson*
jimpa99 skrev:men det blir ju ingen blå puff när man kallstartar som det brukar bli när ventiltätningarna är dåliga??
varför ska det bli en blå puff när du startar?
när det blir det så är det så illa med tätningarna att dom inte existerar.
Då rinner oljan ned på skaften och därmed blir det en puff..
Men dom måste inte vara så illa för att släppa förbi olja när det blir vacum på undersidan av ventilen
Postat: sön 02 sep 2007, 07:08
av jimpa99
är det krångligt att byta tätningar på en 5a jag har ingen erfarenhet av dom har tidigare bara skruvat rödblockare??

Postat: sön 02 sep 2007, 10:07
av *pettson*
jimpa99 skrev:är det krångligt att byta tätningar på en 5a jag har ingen erfarenhet av dom har tidigare bara skruvat rödblockare?? 
tja krångligt och krångligt.. Det är ju att på rödblockaren har du ju en ventilkåpa. Det har du inte här. Kåpan över kamaxlarna är kamöverfallen.
Det finns inga packningar där förutom 5 o-ringar som tätar mot tändstiftshålen. Resten är ett packningslim som är härdande.
Så det kan vara lite motigt att öppna kåpan utan skador. OCH OM MAN GÖR SKADOR så måste man fixa dom innan man ens tänker på att sätta ihop allt. På rödblockaren kan du lossa ventilkåpan och kika. Gör du det här utan att ta bort kamremmen så bryter du oftast sönder en bit av toppen. Bäst att tillägga att över och underdel på toppen är matchade (line honade ihop) så det är inte bara att köpa sej en ny överdel och tro att det automatiskt fungerar ihop.
Ska du byta på plats går det åt en hel del saker till bilen. Såsom en ställning till ett mothåll för fjäderpressen osv. Om du ska lossa toppen så är det i stort sett samma jobb som på en rödblockare. Med undantag då av det jag skrev ovan om hur man öppnar översta kåpan.
Postat: sön 02 sep 2007, 15:07
av jimpa99
man tackar låter som att du just sparade mej en tabbe , om man använder insidan och tar det lite lugnt så fixar jag nog det :D