Sida 1 av 2

Chippa S70 2.0

Postat: tis 28 aug 2007, 12:46
av mrgrannie
Hej.

Är det någon som vet om man kan chippa en 2.0 liters motor?
Eftersom man verkar kunna få upp 140 hästaren till runt 180 tänkte jag att det kanske kunde gå att få i alla fall några fler hästar att sälla sig till de 124 ystra som finns under huven idag?

//Henrik

Postat: tis 28 aug 2007, 13:34
av Nexus
http://www.sambilmode.se/

Men jag tycker inte det är värt pengarna i förhållande till den lilla effekt ökningen.

Postat: tis 28 aug 2007, 14:41
av Funk
Eftersom det är en 10-ventilare i din bil så får du kanske 10-12 hkr extra i bästa fall, knappast värt det...

140 hästarn man kan få upp till ca. 180hkr är en 20-ventilare, dvs samma motor som 170hkr men med annan mjukvara.
På tidiga vagnar (som din) är motorerna helt olika så där finns inget att hämta.

/Thomas

Postat: tor 30 aug 2007, 07:02
av mrgrannie
Ungefär som jag misstänkte.
Tack för bra och snabba svar

//Henrik

Re: Chippa S70 2.0

Postat: tor 30 aug 2007, 12:47
av camaro69
mrgrannie skrev:Hej.

Är det någon som vet om man kan chippa en 2.0 liters motor?
Eftersom man verkar kunna få upp 140 hästaren till runt 180 tänkte jag att det kanske kunde gå att få i alla fall några fler hästar att sälla sig till de 124 ystra som finns under huven idag?

//Henrik
Dom 124 är väl inte så ystra längre. Dom är väl snarare dystra, nu när dom blev utan sällskap. :wink:

Postat: tor 30 aug 2007, 18:12
av villon
har för mig man kan få upp 2,0:an till 140hk

http://www2.sct-tuning.com/main/SE/sv70.php

kan väll va värt 3-4000:-

135-145hk

Postat: tor 30 aug 2007, 19:32
av Nexus
villon skrev:har för mig man kan få upp 2,0:an till 140hk

http://www2.sct-tuning.com/main/SE/sv70.php

kan väll va värt 3-4000:-

135-145hk
jo det skrev jag 3 rader upp- men betala 4000 för de få stackarna skulle jag inte göra. :wink:

Postat: tor 30 aug 2007, 19:32
av Funk
Jag tror nog att SCT:s effektsiffror är en smula överdrivna, eller mätta med dynamiskt mätmetod. Enligt deras tabell så ger sportluftfilter på en 2.0 5hkr och det tror jag inte riktigt på.. Så dåligt är inte originalfiltret.

På en sugmotor så kan man bara ändra tändning, bränslemängd och temperaturer samt trottelrespons vid chipning och det ger inte så mycket. På en motor med adaptivt styrsystem ger 98 oktan lite högre tändning, vilket ger en liten effektökning. Chip ,filter och avgas + 98 oktan kan kanske ge 15-17 hkr på en frisk motor med samma statiska mätmetoder som fabriken använder, 5-6 till vid dynamisk mätning.. Om det är värt 8-9000:- är väl knappast värt att diskutera.

/Thomas

Postat: tor 30 aug 2007, 19:56
av villon
Funk skrev:Jag tror nog att SCT:s effektsiffror är en smula överdrivna, eller mätta med dynamiskt mätmetod. Enligt deras tabell så ger sportluftfilter på en 2.0 5hkr och det tror jag inte riktigt på.. Så dåligt är inte originalfiltret.

På en sugmotor så kan man bara ändra tändning, bränslemängd och temperaturer samt trottelrespons vid chipning och det ger inte så mycket. På en motor med adaptivt styrsystem ger 98 oktan lite högre tändning, vilket ger en liten effektökning. Chip ,filter och avgas + 98 oktan kan kanske ge 15-17 hkr på en frisk motor med samma statiska mätmetoder som fabriken använder, 5-6 till vid dynamisk mätning.. Om det är värt 8-9000:- är väl knappast värt att diskutera.

nu kosta det jhu bara 3000:- - 4000:- o inte det dubbla
/Thomas

Postat: tor 30 aug 2007, 20:59
av Nexus
Jag skulle köpa roligare saker för de 4000. Alufälgar till vinter däcken t e x. Varför ska bilen vara ful bara för det är vinter? :wink: :wink: