Sida 1 av 2

BSR Chippad bil, problem...

Postat: mån 27 aug 2007, 20:03
av Hellraiser
Hej igen alla glada.

Har en BSR chippad v70 2.5t 99, har sökt men hittar inte exakt det svar jag vill hitta.

Det är så här att ibland, senast imorse på 3:an i uppförsbacke så gasade jag på o då börjar den ladda o tillslut hugger det till o ETS lampan tänds. Och då går bilen ryckigt man kan knappt vidröra gasen. Då måste man starta om bilen o den går som vanligt igen fast ETS lampan lyser. Stänger man av o på ytterliggare 2st gånger så slocknar lampan tills nästa gång det händer. Jag vet inte om man kan säga att den spikat? Och va ska jag göra åt det?

Detta har även hänt när bilen är kall och 2:an i nedförsbacke, och raksträcka på 3:an.

Väldigt tacksam för hjälp här.

Att tillägga är att om jag ställer tillbaks bilen på orginal så går den utmärkt.
Vet inte om jag ska byta spridare eller va man ska hitta på.

Har även vart hos rejmes o kollat felkoder. Men dom sa till mig att om inte lampan lyser så är det inget fel på bilen o den slocknar ju efter ett par omstarter.

Felkoderna va (kommer inte ihåg exakt)

För högt vridmoment (konstigt!?)

och ett annat som det stog typ (Do match) typ nåt sånt?

Som sagt tacksam för svar :D

Postat: tis 28 aug 2007, 13:49
av bearboot
Ryker den? Skulle tippa på att effektförstärkaren är kass i BSR boxen. BSR ska väl ha garanti på sådana chipp? Byt den i så fall.

Postat: tis 28 aug 2007, 16:44
av Hellraiser
nae jag tycker inte bilen ryker. förklarade mig inte tillräckligt, jag har en BSR PPC.

alltså jag tror att bilen spikar när detta händer. Det tar tvärstopp alltså från att suttit bakåtlutad i sätet till o nästan sitta som ett frimärke i framrutan och ETS lampan tänds. Alltså motorn slår av.
Sen måste jag stänga av bilen o starta den igen för annars kan man inte röra gasen, går knappt o hålla 90 på femman. Det bara rycker o jag hörde minsann igår kväll när det hände att det tickade i jäms med ryckningarna (va nu det innebär)


(En kompis har likadant på sin 850 AWD som han bytt turbo o grejjer på men en v70 är ju lite mera elektronik i?
Så hans tar bara stopp tills det typ antagligen spikat färdigt, eller hur jag ska säga)

Postat: ons 29 aug 2007, 15:09
av Hellraiser
problemet verkar typ uppstå när man accelererar långsamt. om det nu kan hjälpa nått? Då laddar turbon o sen klipper motorn av. Det är skit irriterande.

Hoppas på hjälp

Postat: ons 29 aug 2007, 20:28
av SagaPer
Ta en helt basic sjekk på følgende:

1. Ta ut og sjekk tennplugger.

2. Sjekk kontakt mellom tennplugg og coil.

3. Bytt gjerne om en coil med en annen.

4. Les av feilmeldinger hos Volvo.

5. Får du "misfire" på en sylinder bytter du plugg/coil med annen sylinder.

6. Får du feil på ny sylinder kan du evt bytte plugg og/eller coil.

Etter dette kan du se på andre muligheter; bensin, motorstyring, LMM osv.

Postat: tor 30 aug 2007, 15:11
av Hellraiser
hur kan jag kolla om lmm är dålig? bara o rycka ur den o starta bilen eller hur funkar det?

Postat: tor 30 aug 2007, 18:00
av Hellraiser
har nu varit ute och provkört bilen för att försöka komma på mer i detalj vad som orsakar problemet. Bara det att hur jag än försökte så funkade bilen hur bra som helst!?

Försöker nu referera till om det kan va när det är fuktigt ute som det blir som det blir. Vad kan det va isåfall?

Postat: tor 30 aug 2007, 19:18
av vbc
Tjena
Följer detta med intresse då jag har (hoppeligen HAFT) liknande problem just under fuktiga förhållanden/vinter. Problemen dock lindrigare, kräver inga omstarter men min egen teori var för högt laddtryck -> spikning -> motorn "räddar sig".
Min enda felkod var "osäker läge kamaxel"
Just nu går bilen som en klocka igen kvick å stark men inget jämfört med symptomen "hästsparken som föregår tvärniten"

Mvh /thomas

Postat: mån 03 sep 2007, 17:33
av Hellraiser
kan även tillägga att jag tycker att det smårycker lite när man motorbromsar när man kommer ner under 2000rpm.

Re: BSR Chippad bil, problem...

Postat: tis 08 apr 2008, 20:52
av Hellraiser
lyfter min egna tråd i förhoppning om att nån har nån bra ide. Skickade mail till BSR idag o fick som svar att luftmassemätaren och gasspjällen är vanligt problem (Visste jag ju redan). Har bytt magnetventil på bilen kändes som den gick bra ett tag, men det hände igen fast inte med fullgas utan typ på fyran så den fick jobba lite grann. Orginal funkar bilen alldeles utmärkt. Va ute nyss o försökte ännu en gång få klarhet i när "tvärniten" kommer, men ikke. Lät både bilen segdra på 4:an 5:an från låga varv o uppåt och från stilla stående full fräs 1:an skicka i 2:an men inget där heller. När man vill att det ska hända händer det inte o tvärtom. Verkar ju som om nått är glappt nånstans. Bytte övre motorkudde för nån vecka sen o passade då på o känna på spolarna till tändtiften. Dom satt där dom skulle, men dum va jag som inte tog bort o kolla tändstiften. Tror iof inte där problemet är iomed att jag inte har felkoder.
Jag är i behov av alla tips jag kan få för dett är inget roligt. Vill ju att bilen ska fungera till 100%.

Tack på förhand!