Sida 1 av 1

Motorbyte 850?

Postat: sön 26 aug 2007, 12:16
av JonathanG
Tjena har kollat runt lite men hittar inget bra. Jag undrar över hur det funkar med ett motorbyte till en GLT motor. Har en 850 se.

Behöver man bara flytta motorn och styrboxen eller är det 2000 grejjer till?
Blev erbjuden att köpa en nyrenoverad glt motor av en bilfantast. Tyckte att det lät skojj å få 20 hk till.

Postat: sön 26 aug 2007, 12:41
av Jarre
Jag har också funderat på de fast sätta dit en t5r motor i min gle, men jag vet inte heller om de är en j*vla massa annat som måste bytas å kopplas om :P nån som vet ?

Postat: sön 26 aug 2007, 12:45
av Lilja
Inte bara det. Kommer aldrig gå igenom besiktningen.

Postat: sön 26 aug 2007, 12:49
av JonathanG
Turbo motor fattar jag att det inte funkar med. Men om jag byter till en glt motor och byter plastkåpan på motorn bara. Tror inte man ser nån skillnad för övrigt va? "10v DOHC" "20v DOHC"?? Besiktningen tror glatt att allt är som det ska :)

Postat: sön 26 aug 2007, 16:54
av Frigge
JonathanG skrev:Turbo motor fattar jag att det inte funkar med. Men om jag byter till en glt motor och byter plastkåpan på motorn bara. Tror inte man ser nån skillnad för övrigt va? "10v DOHC" "20v DOHC"?? Besiktningen tror glatt att allt är som det ska :)

Kanske, kanske inte. Ganska mycket jobb för en chansning........... :roll:

Postat: sön 26 aug 2007, 19:34
av *pettson*
JonathanG skrev:Turbo motor fattar jag att det inte funkar med. Men om jag byter till en glt motor och byter plastkåpan på motorn bara. Tror inte man ser nån skillnad för övrigt va? "10v DOHC" "20v DOHC"?? Besiktningen tror glatt att allt är som det ska :)
Jo naturligtvis är ju bilprovningen dumma? Som när kåpan faktiskt inte ens passar mellan modellerna? Eller när du har en massmätare istället för en tempgivare?
Eller när du har ett topplock som är 5 cm bredare?
Men visst svensk inkonsekvenskontroll är full med klåpare så varför inte?
för övrigt är det inte samma kablage i bilen då Lh systemet är annorlunda uppbyggt. Det märks absolut mest på att du har en styrbox till allt.. o GLT:n har två.. en för tändning och en för bränslet..