Sida 1 av 1

ABS systemet går in vid låg fart

Postat: tor 23 aug 2007, 06:42
av erikeriksson
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig. Efter att ha bytt styrspindeln (styrknogen) vid vänster framhjul har jag fått problem med ABS en.

Vid inbromsning fungerar allt normalt tills just innan bilen stannar, då går ABS en in och reglerar, spelar ingen roll om man bromsar hårt eller löst.

Det är samma ABS givare och tandhjul som före bytet. Det är också samma bromsskiva och bromsbelägg.

Det blir inga felmeddelanden eller varningslampor som tänds. Vad i hum hum kan detta vara. Vad säger besiktningen om detta. För mig är det mer ett "skönhetsfel" då det ej påverkar bromsförmågan, tror jag.

Re: ABS systemet går in vid låg fart

Postat: tor 23 aug 2007, 19:17
av *pettson*
erikeriksson skrev:Hej, hoppas någon kan hjälpa mig. Efter att ha bytt styrspindeln (styrknogen) vid vänster framhjul har jag fått problem med ABS en.

Vid inbromsning fungerar allt normalt tills just innan bilen stannar, då går ABS en in och reglerar, spelar ingen roll om man bromsar hårt eller löst.

Det är samma ABS givare och tandhjul som före bytet. Det är också samma bromsskiva och bromsbelägg.

Det blir inga felmeddelanden eller varningslampor som tänds. Vad i hum hum kan detta vara. Vad säger besiktningen om detta. För mig är det mer ett "skönhetsfel" då det ej påverkar bromsförmågan, tror jag.
den läser fel på tandringen och tror hjulet stannat. därmed träder abs systemet i.

Postat: fre 24 aug 2007, 06:10
av erikeriksson
Tack för svar. Varför läser den fel på tandningen och bara vid låg fart. Vad kan jag göra åt felet, har du/ni några tipps.

Postat: fre 24 aug 2007, 06:48
av *pettson*
erikeriksson skrev:Tack för svar. Varför läser den fel på tandningen och bara vid låg fart. Vad kan jag göra åt felet, har du/ni några tipps.
Det absolut vanligaste är att där är en spricka i tandhjulet. Det näst vanligaste är att ABS läsaren (pickupen) tappat magnetism och därmed inte läser signalen som tänkt. (pickupen består av en permanentmagnet som har en spole lindad runt sej.) Nästa på listan är ju om spolen är trasig, men det hade visat sej på självtesten.

Postat: fre 24 aug 2007, 07:28
av erikeriksson
Tack för svar igen. Det konstiga är ju att det är samma tandhjul och pickupp som tidigare som är överflyttade till den nya (begangnade) styrspindeln.

Kan kanske vara så att magneten tappat lite kraft efter slag mm på styrspindeln för att få loss alla fastrostade delar?

Kan pickuppen sitta fel i hålet?

Postat: fre 24 aug 2007, 17:10
av *pettson*
erikeriksson skrev:Tack för svar igen. Det konstiga är ju att det är samma tandhjul och pickupp som tidigare som är överflyttade till den nya (begangnade) styrspindeln.

Kan kanske vara så att magneten tappat lite kraft efter slag mm på styrspindeln för att få loss alla fastrostade delar?

Kan pickuppen sitta fel i hålet?
Tandhjulet sitter på din drivknut. Och pickupen sitter på din spindel. Det är inte alls ovanligt att man slår till och knäcker tandringen på drivknuten när man byter spindeln.
OM den är trasig så byt inte ringen. Ringen kostar 400kr plus jobb.
En komplett drivknut inkl ring kostar några hundralappar mera plus jobb.