Sida 1 av 1

hatar dom jäv**a gnisslande bromsarna

Postat: ons 22 aug 2007, 19:42
av sniff_25
hallo allihopa..
undrar om någon har ett bra tips. köpte nya skivor o klossar fram till min 855 96:a. o det börja skrika lite. satte p åskrikdämpningsplattor med hjälpte inte. provade idag med kopparpasta som jag fått tips om. men fan bara värre nästan. blir galen av det gnisslandet.. några tips. eller måste man köpa helt nya skivor o backar igen?

Re: hatar dom jäv**a gnisslande bromsarna

Postat: tor 23 aug 2007, 02:06
av *pettson*
sniff_25 skrev:hallo allihopa..
undrar om någon har ett bra tips. köpte nya skivor o klossar fram till min 855 96:a. o det börja skrika lite. satte p åskrikdämpningsplattor med hjälpte inte. provade idag med kopparpasta som jag fått tips om. men fan bara värre nästan. blir galen av det gnisslandet.. några tips. eller måste man köpa helt nya skivor o backar igen?
Fråga.. är bromsarna inkörda? Menar innan du kört hårdare med dom?

Postat: lör 25 aug 2007, 01:02
av Bred
Ursäkta, lånar din tråd lite :oops:

Pettson, hört detta innan om att man ska köra in skivor efter byte. Men, varför och framför allt, hur gör man när man kör in skivorna? Det lustiga är att jag vet flertalet som bytt och bara kört utan problem.
Men, känner du att du orkar så förklara gärna...

MvH Martin

Postat: lör 25 aug 2007, 07:43
av ketto
typ samma procedur som att köra in vinterdäcken! Lugnt och fint!

Postat: lör 25 aug 2007, 10:25
av *pettson*
Bred skrev:Ursäkta, lånar din tråd lite :oops:

Pettson, hört detta innan om att man ska köra in skivor efter byte. Men, varför och framför allt, hur gör man när man kör in skivorna? Det lustiga är att jag vet flertalet som bytt och bara kört utan problem.
Men, känner du att du orkar så förklara gärna...

MvH Martin
jag kopierar detta ur ett annat svar jag gett i en annan tråd här på forumet där andra tog mindre allvarligt på att *köra in bromsarna*

*Inkörning av bromsar japp.. det är en verklighet.. Du får garva läppen av dej hur mycket du önskar.. Gå gärna till en verkstad och be att få nåt svarvat.. fråga om det håller sej rakt och fint om du hettar upp det snabbt och kraftigt en gång. Gärna att du kyler det lika fort..
Svaret är att du kommer att riskera få en skevhet.
Skivor är likadana. Du får dom svarvade med en inbyggd spänst i materialet. Materialet SKA hettas upp sakta och sedan kylas sakta. Annars är det risk för att det slår sej. När det en gång är upphettat och kylt sakta.. så är risken för spänningar i stort sett över. Därav en inkörningsperiod om 30-50 mil. Att belägg körs in är för att dom är inte färdigbakta när dom säljs till kund och det finns en anledning. Alla monterar inte klossar på splitt nya skivor och klossen måste då slitas in. Om klossen vore så hård som den ska vara redan från början så skulle det ta en väldig tid att slita in den. Med begränsad bromsverkan under tiden..
Så beläggen är mjuka först och slits in snabbt. Med stigande temperatur så bakas belägget och blir hårdare och till sist färdighärdat. Därför ska detta köras in. Görs detta för fort så glasar beläggen och antingen låter dom som f.. eller så tar dom riktigt illa. Riktigt upphettade klossar spricker i beläggytan.. nånting som syns ofta på Ferrodobelägg.
Så när du har nya belägg och nya skivor är det extremt viktigt att köra in materialet 30-50 mil. Det här är nåt som också står på en lapp i beläggpaketen om du orkar kika. Det står ofta även i skivornas kartonger på en separat lapp med. Det som OFTA skiljer *original* från pirat är den här bakningen jag pratar om. När märkesverkstaden monterar så finns det inte tid för att köra in skivor åt en kund. Därför är OFTA dessa upphettade och svarvade efter upphettningen så att eventuell skevhet är borttagen. Däremot är ALLTID beläggen gjorda så dom ska köras in. Sen att verkstäderna skiter i att informera är inte mitt fel. Jag har ALLTID informerat mina kunder. Det är liksom väldigt viktigt då extrajobb för att man inte informerat är både jobbigt och kostsamt.
Om du under inkörningen tvärnitar så KAN det alltså bli skevt.. Naturligtvis ska du i möjligaste mån undvika tvärnitar men hoppar älgen ut så bromsar du förhoppningsvis. Och därmed är bromsarna förbrukade.
I övrigt verkar det lite som om du tror att bromsar är evighetsvara?
OM nu din älg hoppat ut på gatan och du har bromsar som gått säg 500 mil iställlet?? Då är dina bromsar förbrukade iallafall.. dom SKA bytas av säkerhetsskäl.
Hur många gör det? Dom har utfört sitt jobb och stannat din bil hårt och abrupt och därmed är dom alltså förbrukade. Du kan inte garantera att dom gör sitt jobb lika bra en gång till. Naturligtvis testas bromsar så att skivorna blir röda och det gaggas hit och dit hur säkra bromsarna är om dom är original. Faktum är att det spelar ingen som helst roll om dom är original dom är lika förbrukade som ett par pirat. Och det talas riktigt tyst om detta.

Så nästa gång du hör att ett par skivor ska köras in (bromsas in) garva inte.. det är en kille eller tjej som vet vad som ska göras..
Det här är OFTAST anledningen till att en del får skeva skivor och andra inte. För den som upplevt skeva skivor köper sen kanske ett fabrikat som använder förvärmda skivor som märkesverkstaden använder.
men..
Biltema är inte *inkörda
Brembo är inte *inkörda
övriga sålda av mekonomen är inte *inkörda
övriga sålda av autoexperten är inte *inkörda

Volvo har haft *inkörda men med dom ökade problemen med skeva skivor så känns det som man frångått detta..
Opel har *inkörda
Saab har *inkörda
GM övriga har *inkörda
Toyota har *inkörda men får trots detta OFTA svarva skivor efter inkörning
Får hoppas du fått ett svar..*