Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av catoo
Hejsan!
Har ett irriterande problem med min 850 gl-95. Vid endast lite fuktig väderlek tenderar hela vindrutan att imma igen, Vid kraftigt regn kan det vara helt kört att se nå´t, imman är total!
Även vid soligt och torrt väder blir det imma på sidorutorna, så att jag inte ser ordentligt i backspeglarna.
Jag har funderat på om det kan vara fukt i fläktsystemet eller nå´t liknande. Fukten på sidorutorna uppkommer precis där fläktmunstycket sitter. Någon som har tips på hur detta kan fixax??
En torrboll inköptes under gårdagen, effekten av den inte känd än !
Användarvisningsbild
av vbc
Ngn konstig lukt i bilen? Ett tips/en orsak kan vara läckande värmepaket... ingen svår sak att byta
av catoo
Tack för det snabba svaret!
Du kanske kan hjälpa mig lite på traven... Värmepaket var ett helt nytt ord för mig, hur byts det? Hur ser det ut och vart sitter det? Kan man kolla om det är det som läcket på ngt sätt??

/Jonas
Användarvisningsbild
av Funk
Läckande värmepaket ger en imma som är svårare än vanlig fukt pga glykolen. Kolla om den tar kylvätska..

/Thomas
av catoo
om "den tar", vad syftar du till då? Värmepaketet? Kan någon komma med en beskrivning av vad värmepaketet är för nå´t?
av *pettson*
catoo skrev:om "den tar", vad syftar du till då? Värmepaketet? Kan någon komma med en beskrivning av vad värmepaketet är för nå´t?
Du vet ju vad bilens kylare är? Och hur den leder av värme genom att luft passerar igenom den.
Värmepaketet är exakt samma konstruktion. Men där tar vi hand om luften som strömmar igenom. Genom att reglera hur mycket luft som går igenom så reglerar vi tempen i bilen. Genom att blanda detta med kalluft så får vi svalare.. och genom att strypa kalluft får vi varmare.
Detta paketet sitter vid din högerfot om du sitter på förarplatsen. Om man lossar mattan och lossar skyddet. Sen kan man kika om det droppar där.
Var även misstänksam om kylarvätskan sjunker i motorn. Det tyder på att den läcker ut nånstans. Förslagsvis då i bilen.
Du har även kikat så återcirkulations spjället inte är fast. Så att bilen verkligen får luft utifrån. Annars immar det igen på nolltid.
av catoo
Grymt bra svar! Är mkt tacksam!
En sista fråga då bara återcirkulationsspjället, vart sitter det?? Vet att jag har en justeringsratt som reglerar detta, är det så att man genom att lysa in i ett "ventilationshål" kan se om spjällen verkligen rör på sig. Eller behöver man skruva isär halva bilen??

/jonas
Användarvisningsbild
av apersson850
Recirkulationen justeras inte med ratt, utan med knapp märkt REC. Spjället sitter i luftintaget, som i sin tur sitter under täckplasten framför vindrutan, till höger i bilen (om den är vänsterstyrd, och det vågar jag väl anta i detta fallet?).

Däremot vete katten om du har något sådant alls? Jag tror att det var en av de saker som de rationaliserade bort på GL-modellen, tillsammans med andra stora besparingar, som endast ett signalhorn och inget blått band i vindrutans överkant.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kommer inte ihåg hur dräneringen till värmepaketet ser ut på den bilen, kanske den är täppt, någon som vet om det är tänkbart?

/Thomas
av catoo
Hejsan!
Har vart och skruvat lite på bilen nu och upptäckt följande:
- dräneringen från luftintagen (plasten precis under rutan) var igenproppade med skit. Detta är nu borttaget, men det immar fortfarande...

- Som bifogad bild visar Bild så fanns det ett läckage i den vita (beiga) boxen under instrumentpanelen. Jag vet inte vad detta är men misstänker det har med luftcirkulationen att göra. Här läckte det en lite trögflytande vätska som var blå/grön. Smakade beskt.

-Upptäckte också att det inte (!) fanns något luftfilter. Så där var det fullt med barr o grejer.

Men, fortfarande kvarstår problemet med imma. Främst är det då på förar och passagerarrutan, så att backspeglarna inte syns, som är problemet. Någon som har en idé om vad det kan vara som är fel? Det talades tidigare om läckage i värmesystem, mer info om detta kanske??
Senast redigerad av 1 catoo, redigerad totalt 0 gånger.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]