Sida 1 av 1

Start problem 855 96a HJÄLP BEHÖVS OMGÅENDE

Postat: ons 15 aug 2007, 18:55
av Sexann
850 som stått ett par veckor vägrar starta. Batteriet är full laddat och det tar laddning! Startmotor går inte alls in (hör att solenoiden inte klickar in). Bilen funkade utmärkt innan den fick stå. Var och hur bytar man start motor? Kanske det är någon som råkat ut för det samma. Bilen går att putta igång o den startar då direkt! Måste få igång vinterbilen nu, då min Camaro har havererat!
Svara så snabb ni kan! PANIK!!!
Mvh
Sexann :P :twisted: :!:

Re: Start problem 855 96a

Postat: ons 15 aug 2007, 19:26
av Larzan
Sexann skrev:850 som stått ett par veckor vägrar starta. Batteriet är full laddat och det tar laddning! Startmotor går inte alls in (hör att solenoiden inte klickar in). Bilen funkade utmärkt innan den fick stå. Var och hur bytar man start motor? Kanske det är någon som råkat ut för det samma. Bilen går att putta igång o den startar då direkt! Måste få igång vinterbilen nu, då min Camaro har havererat!
Svara så snabb ni kan! PANIK!!!
Mvh
Sexann :P :twisted: :!:
Har du provat att knacka på solenoiden med skaftet till en hammare till exempel?
Träskaft eller lätt knackning av dyl. föremål kan få igång en kärvande startmotor akut, men du rekommenderas i alla fall att se över den senare.

Postat: ons 15 aug 2007, 19:33
av Sexann
Tack!
Vet du om det är svårt att ta av startmotorn????? Behöver få igång den imorgon senast!!!

Postat: ons 15 aug 2007, 19:38
av Larzan
Sexann skrev:Tack!
Vet du om det är svårt att ta av startmotorn????? Behöver få igång den imorgon senast!!!
Svårt nej, pyssligt ja.
Använde mobilkameran och tog kort för att hitta alla skruvarna som höll i startmotorn, man får rensa lite för att komma åt om man skulle behöva byta, men svårt är det inte.
Jag hade, hmm *tänker*.. , tre skruvar i framkant på startmotorn och sedan en metallbygel i bakkant på startmotorn som fungerade som stöd och fäst i blocket vill jag minnas.

Bara att lirka ut den sen.
Jag köpte min i hammarby på Start och generator, vill jag minnas att de hette, och den nya startmotorn var lite starkare än originalet, 1,4kw mot originalets 1,1kw. Men fungerade klockrent.

Postat: ons 15 aug 2007, 20:54
av Sparkz
Har du ström till starten då? Inte alls ovanligt med dålig kontakt i 50-kabeln (den lilla) Felsök lite innan du skruvar loss den!

Postat: ons 15 aug 2007, 21:21
av Sexann
Vart sitter den lilla 50 kabeln, är helt kass på dessa svenska bilar!

Postat: tor 16 aug 2007, 00:40
av Beckis
Sexann skrev:Vart sitter den lilla 50 kabeln, är helt kass på dessa svenska bilar!
Jag gissar på startmotorn. Brukar inte finnas så många kablar på den, kanske 3 st.

Pröva att lägga jord från batterit till blocket. Kan vara jordfläta som är av så att motorn ej blir jordad = att starten ej går. Eller om det är jordkabel till starten som är av/dåligt kontakt, kanske den han syftar på ovan

Postat: tor 16 aug 2007, 10:37
av keken1
Nu är ju det här egentligen ett dumt svar men värt att prova.

Jag böt min startmotor och det var bättre i 1 vecka sen sluta den starta igen. Jag provade då att starta med hjälp av startkablar(mitt batteri visade 13volt) då hoppade den igång. Jag köpte ett nytt batteri och nu har den gått i 2 år. :lol: Så jag har en felfri startmotor i källarn..(tur man inte kastade den på en gång).