Sida 1 av 1

Om bilen inte accelererar som den ska

Postat: mån 13 aug 2007, 21:20
av angelsaim
Jag måste bara dela med mig av något som gjorde mig lite smått förbannad.

I våras la min 855 -95a av att accelerera ordentligt, tog mig ett par kilometer på motorvägen bara för att komma upp i 110. Jag verkade som en såndär förare som alla svär åt när man kör ;)

Iaf så lämnade jag in bilen på en vferkstad som hade dator och allt för volvo och bra vitsord. Datorn visade inget mer än ett gammalt fel som var fixat sa de. Sedan bytte de luftpumpen och det hjälpte inte sedn körde de en helservice och det hjälpte inte, efter mycket om och men och 3 dagar inne på service kom de äntligen på att kolla katalysatorn. Det var denna som det var fel på. Så de beställde en ny och det visade sig att de beställt fel. Slutade med att jag köpte en relativt ny från skroten. De satte i den och bilen har sedan fungerat bra igen. Men 4 dagar totalt på service och ett antal tusenlappar fattigare.

Tycker bara det är så dålig stil att de ska behöva göra så mycket när jag sedan träffade en gammal kompis som håller på mycket med bilar och han direkt säger katalysatorn när jag berättar vad felet var...blev rätt irriterad kan jag säga och dit går jag iaf aldrig med bilen igen....

Postat: sön 02 sep 2007, 13:54
av Kena
Påminner mej om en Ford Scorpio som svärfars kusin fick köpa nästan gratis. Bilen gick inte mer än 80, de hade bytt det mesta i bilen tom. motor...80 blev det och han gav typ 1/10 av nypris men det funkade för han hade den till shopping/åka till jobbet med. Nåra år senare var avgasningsröret sönderrostat, han bytte och vips gick bilen som den skulle.

Postat: ons 05 sep 2007, 11:13
av Fisketorp
Har ej varit med om dålig acceleration men dok sådant du nämnde om firman..

Skulle flytta bilen 50m startade fint, märke inget när den stängdes av
2h senare vägrade den starta. efter några timmars felsök, bytt tändstift, olja i cylindrarna, kollat bränsle mm så gav jag upp.

Ringde till volvoverkstad, dem trode det kunde vara kamremen som hoppat=SKROT, ringde en annan firma med bra rykte och han nämnde olja i cylindrarna men det hade jag ju provat, han trode även också på hoppad kamrem.

Deppig som man var över att motorn möjligen var skrot ringde jag till grannen beskrev problemet..
Han frågar direkt, "Har du provat att bogsera igång den?"

då volvo mm sagt att detta ska man absolut inte göra så var svaret självklart nej.

han kom över med bil och bogserstång 5min senare gick bilen som den skulle.

Känns jäkligt gott att ha en granne som är duktig på bilar=)
Dok kan man inte klanka ner på verkstäderna eftersom dem inte hade bilen inne hos sig för att konstatera problemet, men det hade iallafall blivit förbaskat dyrt, nu var kostnaden 1flak öl=P

Postat: ons 05 sep 2007, 12:07
av uno83
Den var inte sur eller?

Postat: ons 05 sep 2007, 12:12
av Loner
Fisketorp skrev: Skulle flytta bilen 50m startade fint, märke inget när den stängdes av
2h senare vägrade den starta.
DEtta är ju en klassisk sak som körskolorna borde lär ut, efter start skall man låta motorn gå en stund, annars är det S T O R risk för "sur" motor och ett evigt gnuggande innan man får igång den igen.

/L

Postat: ons 05 sep 2007, 12:16
av *pettson*
Fisketorp skrev:Har ej varit med om dålig acceleration men dok sådant du nämnde om firman..

Skulle flytta bilen 50m startade fint, märke inget när den stängdes av
2h senare vägrade den starta. efter några timmars felsök, bytt tändstift, olja i cylindrarna, kollat bränsle mm så gav jag upp.

Ringde till volvoverkstad, dem trode det kunde vara kamremen som hoppat=SKROT, ringde en annan firma med bra rykte och han nämnde olja i cylindrarna men det hade jag ju provat, han trode även också på hoppad kamrem.

Deppig som man var över att motorn möjligen var skrot ringde jag till grannen beskrev problemet..
Han frågar direkt, "Har du provat att bogsera igång den?"

då volvo mm sagt att detta ska man absolut inte göra så var svaret självklart nej.

han kom över med bil och bogserstång 5min senare gick bilen som den skulle.

Känns jäkligt gott att ha en granne som är duktig på bilar=)
Dok kan man inte klanka ner på verkstäderna eftersom dem inte hade bilen inne hos sig för att konstatera problemet, men det hade iallafall blivit förbaskat dyrt, nu var kostnaden 1flak öl=P
1 Flak öl för att du inte fått full info eller inte läst färdigt här låter ändå dyrt.
För att olja i cylindrarna inte fungerar.. om man inte tar loss spridarkontakterna.. :idea:
Menar.. om bilen är sur så blir den bara surare om du gnider på starten.
Såå i med olja OCH lossa spridarkontakterna så där inte kan komma in mera bensin. SEN kan man gnida.. och när bilen får komp igen och vill starta så kör man på lite till, efter det så på med spridarkontakterna igen och voila bilen startar.. Alltihopa tar runt 10 min..