Sida 1 av 2

Startar i bara 3 sek 855-94

Postat: lör 11 aug 2007, 21:09
av Osku
Tog en vända med bilen på förmidagen, skulle ta en sväng på kvällen o då startar den o går igång ca 3 sek sen dör den. Gas pådrag påverkar ingenting. Läste av felkoderna som var(7) 1-2-2,(3) 4-4-4,(2) 2-2-3 . Har provat en annan tomgångsmotor+tempgivare som sitter under termostatet men till ingen nytta.

Re: Startar i bara 3 sek 855-94

Postat: lör 11 aug 2007, 21:57
av *pettson*
Osku skrev:Tog en vända med bilen på förmidagen, skulle ta en sväng på kvällen o då startar den o går igång ca 3 sek sen dör den. Gas pådrag påverkar ingenting. Läste av felkoderna som var 3-2-4, 3-1-4, 1-3-1 men såg samtidigt att en liten smal vakumslang var trasig som sitter trångt åt vid tomgångsmotorn ( tror jag det är ). sen funkar den hur bra som helst. Men koderna säger -Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt -Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig -Impulsgivarsignal saknas
Sen går tomgångsmotorn helatiden både vid tändning och när bilen är igång, ska den göra det? Kan vakumslangen göra att felkoderna blev så?
mycket enklare om man vet vilken modell..?

Re: Startar i bara 3 sek 855-94

Postat: sön 12 aug 2007, 09:40
av Osku
*pettson* skrev:
Osku skrev:Tog en vända med bilen på förmidagen, skulle ta en sväng på kvällen o då startar den o går igång ca 3 sek sen dör den. Gas pådrag påverkar ingenting. Läste av felkoderna som var 3-2-4, 3-1-4, 1-3-1 men såg samtidigt att en liten smal vakumslang var trasig som sitter trångt åt vid tomgångsmotorn ( tror jag det är ). sen funkar den hur bra som helst. Men koderna säger -Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt -Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig -Impulsgivarsignal saknas
Sen går tomgångsmotorn helatiden både vid tändning och när bilen är igång, ska den göra det? Kan vakumslangen göra att felkoderna blev så?
mycket enklare om man vet vilken modell..?
Läs rubriken 855-94

Re: Startar i bara 3 sek 855-94

Postat: sön 12 aug 2007, 11:04
av *pettson*
Osku skrev:
*pettson* skrev:
Osku skrev:Tog en vända med bilen på förmidagen, skulle ta en sväng på kvällen o då startar den o går igång ca 3 sek sen dör den. Gas pådrag påverkar ingenting. Läste av felkoderna som var 3-2-4, 3-1-4, 1-3-1 men såg samtidigt att en liten smal vakumslang var trasig som sitter trångt åt vid tomgångsmotorn ( tror jag det är ). sen funkar den hur bra som helst. Men koderna säger -Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt -Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig -Impulsgivarsignal saknas
Sen går tomgångsmotorn helatiden både vid tändning och när bilen är igång, ska den göra det? Kan vakumslangen göra att felkoderna blev så?
mycket enklare om man vet vilken modell..?
Läs rubriken 855-94
Och jag frågar vilken modell... Alltså GLT? SE? TURBO? Men jag gör det enklare för dej.. Vilken MOTORMODELL? bara att läsa av på kamremskåpan.
Eftersom du har 3 olika insprutnings system. Med 3 olika betydelser på en del koder..

Re: Startar i bara 3 sek 855-94

Postat: sön 12 aug 2007, 20:44
av Osku
*pettson* skrev:
Osku skrev:
*pettson* skrev: mycket enklare om man vet vilken modell..?
Läs rubriken 855-94
Och jag frågar vilken modell... Alltså GLT? SE? TURBO? Men jag gör det enklare för dej.. Vilken MOTORMODELL? bara att läsa av på kamremskåpan.
Eftersom du har 3 olika insprutnings system. Med 3 olika betydelser på en del koder..
Ok hade missat det : ). 2.0 140 hk GLT Italien

Re: Startar i bara 3 sek 855-94

Postat: sön 12 aug 2007, 20:48
av Osku
Osku skrev:
*pettson* skrev:
Osku skrev: Läs rubriken 855-94
Och jag frågar vilken modell... Alltså GLT? SE? TURBO? Men jag gör det enklare för dej.. Vilken MOTORMODELL? bara att läsa av på kamremskåpan.
Eftersom du har 3 olika insprutnings system. Med 3 olika betydelser på en del koder..
Ok hade missat det : ). 2.0 140 hk GLT Italien
Kan nämna också att jag har provat en annan tomgångsmotor + temperaturgivare som sitter under termostaten, men ingen skillnad

Postat: sön 12 aug 2007, 22:22
av Larzan
Misstankarna far mot bensinpumpen.

Postat: sön 12 aug 2007, 22:51
av Osku
Larzan skrev:Misstankarna far mot bensinpumpen.
Men felkoderna då? finns det ett relä till pumpen?

Re: Startar i bara 3 sek 855-94

Postat: sön 12 aug 2007, 22:55
av *pettson*
Osku skrev:
*pettson* skrev:
Osku skrev: Läs rubriken 855-94
Och jag frågar vilken modell... Alltså GLT? SE? TURBO? Men jag gör det enklare för dej.. Vilken MOTORMODELL? bara att läsa av på kamremskåpan.
Eftersom du har 3 olika insprutnings system. Med 3 olika betydelser på en del koder..
Ok hade missat det : ). 2.0 140 hk GLT Italien
tja.. koderna säger ju att signalen saknas och en GLT kan inte starta utan den signalen så..
Däremot kan den gå utan signalen om bilen redan är igång...
10V SE modeller däremot kan starta utan signalen..dvs om det är gynnsamma förhållanden förvisso men ändå..
Klart enklast måste vara att byta givaren mot en lånad dito, sen RADERA FELKODEN ... SEN göra startförsök. Ursäkta om jag skrev radera med stora bokstäver .. men många byter givaren och sen startar det inte ändå.. Felet är att just koden ligger kvar och bilen känner helt enkelt inte efter mera..

Postat: sön 12 aug 2007, 23:00
av Larzan
Osku skrev:
Larzan skrev:Misstankarna far mot bensinpumpen.
Men felkoderna då? finns det ett relä till pumpen?
Sorry, missade helt koderna(som var så tydliga), beskrivningen du gav på problemet var på pricken det jag hade när soppa-pumpen lade av.

Självklart kan det vara ett bränslepumpsrelä som strular, om man nu inte läser felkoderna som du så fint beskrev och jag missade totalt :oops:.

Sorry än en gång.

Men kanske värt att kolla upp är tändlägesgivaren.