Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maane
#120927
Jag ska mest troligt köpa en V70 -98 genom en bilfirma i dagarna.
Tänkte kolla vad man ska hålla koll på vid köp av denna modell.

Jag har tagit en testrunda och den verkar funka som den ska.
Utom på en punkt. Bilen har automatlåda vilket jag velat ha ett bra tag.
Däremot har jag ingen erfarenhet av automatlådor.
Bilen slirade väldigt mycket vid acceleration.
Speciellt från stillastående om man tryckte till ordentligt på gasen.

Jag är livrädd att det ska vara något allvarligt, men säljaren lovar att det ska vara fixat innan köpet.
Kan de fusk-fixa det så den går som den ska när jag hämtar den men sedan lägger av efter ett tag igen?

Mycket tacksam för tips gällande detta. Säljaren lämnar 3 månaders garanti på allt.
Så är det något allvarligare fel på lådan vore det ju förnämligt att kunna påvisa detta innan garantin går ut.

Bilen har rullat 8200 mil och är servad på Volvoverkstad som den ska.
Hoppas någon har lite bra tips som ni vill dela med er av.

/Magnus
Användarvisningsbild
av Nexus
#120932
lådan ska inte slira även när du går på hårt med gasen. den ska lägga i nästa växel utan tendens till att slira.
vad är det för motor i bilen??? vad begär de för pris på bilen??
Är du osäker leta vidare det finns ju många v70 på marknaden (men kanske inte med så låga mil)
kolla att ac kylen bra. sen kan det vara lite glappa stag i framvagn, är LMM bytt så är det en fördel, kolla efter oljeläckage motor/låda.
av Maane
#120933
grammse skrev: lådan ska inte slira även när du går på hårt med gasen. den ska lägga i nästa växel utan tendens till att slira.
vad är det för motor i bilen??? vad begär de för pris på bilen??
Är du osäker leta vidare det finns ju många v70 på marknaden (men kanske inte med så låga mil)
kolla att ac kylen bra. sen kan det vara lite glappa stag i framvagn, är LMM bytt så är det en fördel, kolla efter oljeläckage motor/låda.
Det är en 2.0 tror jag, 93kw iaf. Pris 90 000:-
Användarvisningsbild
av Nexus
#120940
Maane skrev:
grammse skrev: lådan ska inte slira även när du går på hårt med gasen. den ska lägga i nästa växel utan tendens till att slira.
vad är det för motor i bilen??? vad begär de för pris på bilen??
Är du osäker leta vidare det finns ju många v70 på marknaden (men kanske inte med så låga mil)
kolla att ac kylen bra. sen kan det vara lite glappa stag i framvagn, är LMM bytt så är det en fördel, kolla efter oljeläckage motor/låda.
Det är en 2.0 tror jag, 93kw iaf. Pris 90 000:-
2,0 och automat. då får du inte ha bråttom :wink: :wink:
Vad är det för utrustning på den?? se paket??
2,0 har dåligt värde på marknaden. För slö enligt de flesta :(
av Maane
#120943
Det är acc, el-backspeglar och fönster, halvskinn.
Löjligt bra skick, endast en ägare.
Användarvisningsbild
av Nexus
#120948
Maane skrev:Det är acc, el-backspeglar och fönster, halvskinn.
Löjligt bra skick, endast en ägare.
Men stirra dig inte blind på bara en ägare och löjling bra skick.

Se till att de fixar lådan först och jag skulle kräva 1 års garanti på lådan
har de fixat den seriöst behöver de ej vara oroliga. i annat fall skulle jag leta en annan bil.
Tänk på att 2,0 är ovanlig och har dåligt andrahands värde!
Hur länge har de haft den stått i hallen??? Du kanske kan pruta en rejäl slant på en 2,0 oavsett skick.

Leta fel oxå ! Oljeläckage mellan motor och låda är ganska vanligt och dyrt att åtgärda.
av Maane
#121089
grammse skrev:http://www.blocket.se/vi/12707953.htm?ca=12_s

Är det denna bilen du har tittat på????
30.000 i rabatt utan inbyte. 69000 och med fungerande automat finns det inget att tveka på. :D
Jo det är precis den jag tittat på. Men rabatten är "upp till" 30000:-
På just denna var rabatten 5000:- dvs 94000:-
Jag fick ner den till 90000:- men sedan var det stopp.
Ska ringa och luska lite om bilen idag bla med bilens förra ägare.
Men både du och en hel del andra jag pratat med har fått varningsklockorna att ringa.
Dessutom verkar många tycka att priset är i överkant.
Jag har en sjuk beslutsångest, men känner samtidigt att jag är för feg för att chansa på en ev defekt låda. :???:

*edit*
Jag har pratat med förra ägaren i telefon precis. En 77-årig man.
Han tyckte inte att jag skulle bekymra mej om något.
Den hade aldrig krånglat för honom. Det visade dessutom sig att han arbetat på en volvoverkstad som bilplåtslagare fram till pensionen.
Kan ett sånt här fel vara en justeringssak?
Han hade bytt bil för två veckor sedan och hade inte märkt några konstigheter med växellådan.
Men man vet ju inte heller var han lägger ribban. Problemet har kanske kommit gradvis och han därför inte har märkt av det.
Användarvisningsbild
av Nexus
#121172
Maane skrev:
grammse skrev:http://www.blocket.se/vi/12707953.htm?ca=12_s

Är det denna bilen du har tittat på????
30.000 i rabatt utan inbyte. 69000 och med fungerande automat finns det inget att tveka på. :D
Jo det är precis den jag tittat på. Men rabatten är "upp till" 30000:-
På just denna var rabatten 5000:- dvs 94000:-
Jag fick ner den till 90000:- men sedan var det stopp.
Ska ringa och luska lite om bilen idag bla med bilens förra ägare.
Men både du och en hel del andra jag pratat med har fått varningsklockorna att ringa.
Dessutom verkar många tycka att priset är i överkant.
Jag har en sjuk beslutsångest, men känner samtidigt att jag är för feg för att chansa på en ev defekt låda. :???:

*edit*
Jag har pratat med förra ägaren i telefon precis. En 77-årig man.
Han tyckte inte att jag skulle bekymra mej om något.
Den hade aldrig krånglat för honom. Det visade dessutom sig att han arbetat på en volvoverkstad som bilplåtslagare fram till pensionen.
Kan ett sånt här fel vara en justeringssak?
Han hade bytt bil för två veckor sedan och hade inte märkt några konstigheter med växellådan.
Men man vet ju inte heller var han lägger ribban. Problemet har kanske kommit gradvis och han därför inte har märkt av det.
Vet inte om det går att ladda ner annan programvara till lådan???
men slira ska den inte göra vad han än säger :!: Inge illa mena men han kanske bara körde till och från stan någon gång i veckan och tyckte då den gick "normalt". Och du vill säkert inte renovera lådan om ett halvår för 5 siffriga belopp.
Visst är 2,0 lite udda men tittar man på blocket så ligger priset runt 80000 för de som har rullat dubbelt så långt fast å andra sidan så är det kanske överpris för de är ju kvar osålda :wink:

chansa inte på att lådan kanske är bra. Antingen fixar de lådan eller så leta vidare.
Mvh Magnus
av Jonasolof
#584165
Om det är för lite ATF i automatlådan så kan den slira. Och det har nog gamla ägaren aldrig kollat. På min beg. V70 tdi 2,5 -98 saknades det 2,5 liter ATF. Den slutade slira när jag bytte ATF och fyllde på så mycket det ska vara. Enligt en volvomek bör nivån kollas när lådan är varm.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]