Sida 1 av 1

Nyfylld acc;Pumpen går men efter 5 min slutar den pumpa.

Postat: ons 01 aug 2007, 17:58
av o0kungen0o
Har bytat kylare till accn för det blev ett hål när jag fick en duva in i den.
Har nyss fyllt den men pumpen går och det blir jätte kalt i bilen men efter 5 min när det är varmt ute så slutar den pumpa.Den pumpar inte fast man byglar tryckkontakten.När motorn har kalnat i en time så pumpar accn igen.
Vet att mina givare som sitter vid antagen är sönder men accn brukar ju pumpa ändån fast dom är söner men den blir varmt i bilen.
Vad är det för fel?
Kan det vara att man måste skimsa om kompresorn? (Acc pumpen)
(Lamelerna går in när man slår på accn men dom snurar inte,När den är varm)

Tach för svar

Postat: ons 01 aug 2007, 18:02
av uno83
låter som att det är för stort glapp i magnetkopplingen. Jag har samma på min, men har inte orkat shimsa den än.

Postat: ons 01 aug 2007, 18:05
av o0kungen0o
Var kan man köpa skims då =)

Postat: ons 01 aug 2007, 18:07
av uno83
det man behöver göra är att plocka bort shims (brickor) så att mellanrummet minskar. finns massa trådar om det här på forumet.

Postat: ons 01 aug 2007, 19:29
av vbc
Tjena
Fortfarande blodiga knogar efter omschimsning. Några OBS bara till tipsen som redan finns.
1. Byt skruv efter mothåll -> urpressning
2. KÖP den rekommenderade ringnyckeln på biltema
3. Rita av hur hjälpaggregatremen sitter innan du tar väck den
4. Använd 2 ringnycklar för att lätta på remspännaren. 14 till bulten å t ex 15 för att förlänga (sätt ringen i gapet på 14)
5. Pressa av i LUUUUGN takt och jämt, finns risk att ngn skruv släpper från flänsen de pressar mot. Syns om de viker sig.
6. OM ngn skruv går av, ge inte upp det GÅR att pressa av med skruvmejsel (även det i lugn takt och jämt men risken för blodiga knogar och mjölsyra ökar markant:)
7. Hoppas sedan på varma dagar, då är det värt allt blod:)

Postat: sön 05 aug 2007, 21:51
av Snowroller
Shimsade om min kompressor ikväll, V70 -00 classic. ECC:n slutade fungera efter en kvart när det var varmare än +25C ute. Det tog knappt tre timmar, trots lite strul. Allt gick relativt smidigt ändå.

0. Första punkten, innan man ens ska gå vidare är att mäta upp hur stort mellanrummet mellan remskiva och magnetkopplingen är. Använd ett bladmått. Är måttet närmare 1mm, hade 0.9mm på min, så är det bara att fortsätta för då är det shimsning som gäller. Rätt mått ska vara 0.3-0.6mm, så räkna ut hur många/tjocka shimsbrickor som ska bort för att nå det resultatet.

1. Av med remmen, remspännaren är rätt hårt spänd så man får ta i ordentligt och det är bra med en medhjälpare för att få av remmen. Notera hur den satt, lätt att glömma som sagt. Lät blocknyckeln sitta kvar på remspännaren när remmen var av, den låg i spänn mot styrservots hydraulslang under tiden - vilket funkade då slangen är grov och stark, men kanske inte bästa lösningen.

2. Palla upp bilen, ta av höger framhjul, ger lite mer plats att jobba på då.

3. Skruva loss det svarta plastskyddet under motorn, precis bakom främre spoilern. Två skruv på varsin sida, 10mm hylsa funkar fint. Ta även loss yttertempsensorn(?) som sitter instucken i plastskyddet vid höger sida. Ta sedan ner skyddet.

4. Skruva loss de fyra skruvarna som håller fast AC kompressorn. Försökte att göra jobbet utan att lossa kompressorn, men det var helt kört, fick inte plats att jobba med nästa steg. När kompressorn är lossad går den att vrida lite för att man ska få bättre med plats att jobba med kopplingsskivan. En medhjälpare kan även hjälpa till att hålla den på "rätt plats" ovanifrån medans du mekar nerifrån.

5. Skruva i två 20mm M5 skruv i kopplingsskivan, låt 15mm sticka ut, finns tre hål. Används för att hålla fast skivan när man lossar centrumskruven.

6. Använd en 10mm ledad hylsnyckel eller momentnyckel(om du lyckas få dit en, platsbrist) för att lossa centrumskruven för kopplingsskivan. Samtidigt ska du eller en medhjälpare(gärna genom motorrummet ovanifrån) hålla emot kopplingsskivan så den inte snurrar, använd antingen en skruvmejsel eller blocknyckel, peta emellan de två 20mm skruvarna.

7. När centrumskruven är borta, så skruva loss de två 20mm skruvarna.

8. Skruva i tre st M5 x 30mm skruvar, nya med fräscha gängor, gärna rostfria Biltema - de höll för mig. De första tre skruvarna jag använde var inte rostfria och böjde sig, men fick loss de som tur var... Ta gärna lite fett på gängorna så går det extra smidigt. Använd en ledad momentblocknyckel, 8mm storlek, 79kr på Biltema. Skruva lite i taget på varje skruv. När skruvarna nästan är i botten släpper kopplingsskivan från axeln.

9. Ta försiktigt loss kopplingsskivan, håll koll så du inte tappar shimsbrickorna som sitter inne i "axelhålet" på skivan.

10. Peta ut shimsbrickorna och mät upp vilka/vilken som ska bort. I min fann bara en bricka, 0.8mm, fick montera dit en 0.2mm som jag turligt nog hade liggandes. Fick då 0.9mm(gammalt mellanrum) - 0.8mm(gammal shimsbricka) = 0.1mm + 0.2mm(ny shimsbricka) = 0.3mm mellanrum som är perfekt!

11. Montera dit kopplingsskivan igen. Det tar en stund att få den i botten, skruva fast den med centrumskruven. Hela vägen i botten, det går lätt först. Skruva dit de två 20mm, bara lite i gängorna - de ska sticka ut minst 15mm, M5 skruvarna för att hålla emot med skruvmejsel/blocknyckel när skivan börjar rotera i slutet. Dra åt lagom hårt när den är i botten.

12. Ta bort de två 20mm M5 skruvarna.

13. Skruva dit kompressorn på plats igen med de fyra skruvarna.

14. Lägg på remmen rätt och tryck remspännaren i botten så du får remmen ordentligt på plats på alla remskivorna. Underlättar om man är två som gör det, remspännaren är jobbig som sagt och det går att slinta...

15. Skruva dit det svarta plastskyddet. Glöm inte peta yttertempsensorn på plats också.

16. Montera tillbaka höger framhjul och ta ner bilen från pallbocken/domkraft.

17. Klart! Nu kyler AC:n i tropisk hetta också och inte bara i fem minuter! :-)

Mekade på parkeringen, visst tar det en stund, men vet man i förväg vad man ska göra så är det bara att göra det steg för steg så lyckas man till slut. Helt klart värt mekbesväret - jämfört med vad verkstaden skulle tagit.

Hade stor nytta av inlägg+bilder på detta andra Volvoforum också:
http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... 56b7bdcbae