Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beckis
Lambda lampan lyser på bilen och vi har idag kollat lite med vag-com. Behöver lite hjälp med att tyda det.

Följande fick vi fram:
Bild

Bild

Bild

Bild

Tacksam för svar, då vi är nybörjare på felsökning ;-)
av Beckis
60 visningar men inga svar?

Ingen som har några idèer?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har dålig koll på VAG-COM och P-koder, men jag gissar att det handlar om lambdareglering. Börja med att kolla över vakuumslangar och andra möjligheter till tjuvluft.
av Beckis
Jo det är samma här :-P

Ok då ska vi kolla upp det, tack så mkt

Får väl se om vi kanske får åka in till volvo och felsöka iallafall om det inte löser sig

Men fler tips mottages gärna :-)
av *pettson*
Beckis skrev:Jo det är samma här :-P

Får väl se om vi kanske får åka in till volvo och felsöka iallafall om det inte löser sig

hmm varför vag.com?.. Fungerar inte VOL FCR? Har inte kört med dom.. men tänkte liksom eftersom dom vänder sej mot volvo med vol?
av Beckis
*pettson* skrev:
Beckis skrev:Jo det är samma här :-P

hmm varför vag.com?.. Fungerar inte VOL FCR? Har inte kört med dom.. men tänkte liksom eftersom dom vänder sej mot volvo med vol?
Min pojkvän är vw galning så han har det för sina bilar men visst hade vol-fcr varit bättre. Vi har letat som tokar efter det och även frågat om det här men inte hittat nåt.
Det kanske finns nån som har vol-fcr som är billigare än på volvo i gbg området?
av Beckis
Var på Volvo och köpte lite saker för att kunna se över vevhus ventilation. Insugspackning, spjällhuspackning, flamfälla. Kostade 114 kr. Frågade han på volvo ifall han visste vad man skulle kunna tänkas behöva mer till vevhus vent men han hade hyffsat dålig koll kändes det som. Får se om det är några slangar som är trasiga så får man köpa till det senare.
av Beckis
Efter att min kille gjort service på bilen och gjort rent och byt ett par slangar på vevhusventilation så har nu lambda lampan slocknat :-)

Fösvinner felkoden av sig själv eller behöver man radera den ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om felet försvinner och inte kommer tillbaka försvinner koden av sig själv efter ett visst antal "trippar", där en tripp är kallstart-varmkörning-över en viss hastighet typ. Ett vanligt värde på räknaren är 40, så åker du fram och tillbaka till jobbet i 20 dagar så borde den vara borta.
Lampan slocknar lite tidigare, har för mig att det är lite olika på olika koder.

Annars skruvar du av en batteripol och sätter tillbaka den. Kolla så du har radiokod först om det behövs.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]