Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av creamore
#610
Bytte olja och filter på min -96 850 kombi idag. Till min förskräckelse upptäckte jag massor med färsk olja som sprutat ut från packboxen vid växellådan. Det har sprutat ordentligt, eftersom jag hade olja ända bak till tanken under bilen. Detta måste ha hänt de senaste dagarna, eftersom oljan gick att torka bort med papper, och lossnade lätt.

Är detta vanligt på 850? Tycker inte att det borde hända efter endast 19000 mil.

Är det någon som har en aning om vad en ny packning kostar?

Tacksam för svar

/Tompa
Användarvisningsbild
av Sparkz
#611
Vanligt och vanligt..... Det händer.
Packboxen är inte dyr, det är arbetet som kostar här. 5-6 timmars jobb, sen beror det på vad verkstaden tar per timme.
Det kan vara idé att byta koppling samtidigt när den ändå är nere.
av creamore
#612
Jag hade ju tänkt göra jobbet själv...
Hur jobbigt kan det vara?
:)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#613
Med rätt specialverktyg går det ganska bra. :D Men det går väl att lösa utan med...
av andezon
#805
Hej har man inte bytt bakre vevaxeltätning innan är det gansak mycket jobb med att riva lådan. är du inte på en riktig lyft kan du nästan glömma att gör jobbet själv. det är trångt och jobbigt och sedan är det svårt att få bort lådan om man inte har den på en lyft, det behövs inga special vektyg föör att få bort lådan, men därimot när du ska ha dit kopplingen igen..

är du inte riktigt bra på att skruva rekomenderar jag dig att hoppa över detta, lämmna in den istället, eller så kanske du känner någon mekanioker som kan ta det svart...
Användarvisningsbild
av v70r/awd
#808
Sparkz skrev:Med rätt specialverktyg går det ganska bra. :D Men det går väl att lösa utan med...
inte att montera packboxen rätt iaf :!:
Användarvisningsbild
av Sparkz
#812
inte att montera packboxen rätt iaf
Så sant! Inte så kul om den fortfarande läcker när man har satt ihop bilen...
av andezon
#924
Det går utmärkt att montera packboxen utan något specialverktyg.
se bara till att först föra på den i ovankant av vevaxeln ända in så att packboxen ligger kant i kant mot veven, sedan trycker du bara ner packboxen med handkraft och för på den i nedekant av veven, slå sedan försigtigt in den runt om (gärna med någon plastburk eller liknande, som täckler packboxen) så att den botnar, vips så har du bytt packbox utan några specialverktyg....
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]