Sida 1 av 2
Turbobyte på V70-98, Vad tänka på?!?!
Postat: tis 24 jul 2007, 14:26
av lasse_99
Hej! Ska byta turbo på min V70-98 senare i veckan och jag undrar därför om det finns några fallgropar. Vad ska jag tänka på och hur bär jag mig lättast åt? Behöver jag några specialverktyg? Har skruvat mycket volvo men endast bakhjulsdrivna med motorn åt "rätt" håll. Tacksam för hjälp!!!!
Re: Turbobyte på V70-98, Vad tänka på?!?!
Postat: tis 24 jul 2007, 15:07
av *pettson*
lasse_99 skrev:Hej! Ska byta turbo på min V70-98 senare i veckan och jag undrar därför om det finns några fallgropar. Vad ska jag tänka på och hur bär jag mig lättast åt? Behöver jag några specialverktyg? Har skruvat mycket volvo men endast bakhjulsdrivna med motorn åt "rätt" håll. Tacksam för hjälp!!!!
samma jobb.. samma problem med plats

Inga specialverktyg ska behövas..
Postat: tis 24 jul 2007, 18:08
av lasse_99
Tack för det! måste jag under eller klarar jag ta den uppifrån? Ska jag göra något annat när jag ändå har isär? Rengöra något oljerör eller nåt annat?
Postat: tis 24 jul 2007, 18:19
av Sparkz
Några skruvar är nog lättast underifrån.
Japp, kolla upp oljerören noga. Jag har varit ute för igensatt retur på några bilar. Har den gamla turbon rasat vill man eliminera allt som kan ha orsakat det...
Postat: tis 24 jul 2007, 18:43
av lasse_99
ja precis! Tack för snabba och bra svar. Är det någon mer än jag som haft problem med att oljelampan inte varnar? Har tre kompisar som kört utan nästan någon olja och lampan har inte varnat! Den ena hade till och med rostig oljesticka!!
Dumt att inte kolla men dom har ju litat på lampan
Postat: tis 24 jul 2007, 19:27
av *pettson*
lasse_99 skrev:ja precis! Tack för snabba och bra svar. Är det någon mer än jag som haft problem med att oljelampan inte varnar? Har tre kompisar som kört utan nästan någon olja och lampan har inte varnat! Den ena hade till och med rostig oljesticka!!
Dumt att inte kolla men dom har ju litat på lampan
vad skulle lampan varna för?.. Dom har inte haft dåligt oljetryck helt enkelt. Alla har inte varnaren för oljenivån inkopplad..
Postat: tis 24 jul 2007, 19:34
av lasse_99
Det visste jag inte. Trodde att lampan gick på nivå eftersom det inte var oljetrycksgivare.
Postat: tis 24 jul 2007, 20:59
av *pettson*
lasse_99 skrev:Det visste jag inte. Trodde att lampan gick på nivå eftersom det inte var oljetrycksgivare.
Nu hängde jag inte med.. Hmm alla vitblockare har tryckgivare sitter på framsidan av blocket.. Få har nivågivaren sitter på framsidan av tråget. Dessa brukade gå sönder titt som tätt så dom kopplades sonika ur för att undvika överfyllningar istället..
Postat: tis 24 jul 2007, 21:31
av lasse_99
Hänger inte med själv! Menade oljetrycksmätare och inte givare
Postat: tis 24 jul 2007, 22:20
av lasse_99
En sista fråga: måste jag ställa på något efter turbobytet? Laddtryck osv. Har köpt en turbo från en kompis som skrotat sin. Ej chippad eller nåt. Har mätare så jag kan ställa laddtryck men om den "nya" är oskruvad borde jag väl kunna byta rakt av?