Sida 1 av 1
SVårstartad 850TDI
Postat: tor 19 jul 2007, 07:25
av poda
Hej svejs!
Jag blir inte klok på min volvo 850 TDI 97, startar perfekt när den är kall och halv varm. Men när den är i normal drifts temp så får man nöta 5-10 sekunder på start motorn innan den går igång.
Då går den som en klocka.
Jag har gjort dynamisk pumpinställning och bytt bränslefilter, luftfilter, glödstift.
Någon som har några ideer på vad det kan vara för fel.
Normalt brukar ju diesel motorer starta bra när de är varma.
MVH
Pontus
Re: SVårstartad 850TDI
Postat: tor 11 sep 2008, 17:05
av eson75ktm
hej
Jag har samma bil och samma problem. Den kan även bli orkeslös helt plötsligt.
Har gjort olika åtgärder men inget verkar funka. Fick tips att det kan bero på dålig kompression, hoppas och tror att det kan var bränslepumpen eller turbon som börjar ge sig.
Har du löst det ännu?
Mvh
Andreas
Re: SVårstartad 850TDI
Postat: fre 12 sep 2008, 10:55
av *pettson*
eson75ktm skrev:hej
Jag har samma bil och samma problem. Den kan även bli orkeslös helt plötsligt.
Har gjort olika åtgärder men inget verkar funka. Fick tips att det kan bero på dålig kompression, hoppas och tror att det kan var bränslepumpen eller turbon som börjar ge sig.
Har du löst det ännu?
Mvh
Andreas
Tipset du fick om dålig kompression kan inte vara rätt iallafall. ALLA bilar har sämre kompression kall än varm. Om bilen startar perfekt kall och inte varm så kan vi dra slutsatsen att vi inte får bränsle som tänkt.
Nu är jag ärligt talat inte insatt i dieselmotorerna, men en impulsgivare finns ju på svänghjulet och det är inte helt omöjligt att en sån får felaktiga värden varm? (out of range). Det är iallafall nåt som händer då o då på bensinarna. Felet behöver inte ge felkoder heller. OCH bilen startar utmärkt när den kallnar.
Finns väl flera saker.. *funderar*.. luftmängdmätaren på dom här dieslarna har tempgivare inuti och den kan naturligtvis visa felaktig lufttemp och därmed ställa till det. Med hjälp av spänningssignalerna från luftmängdmätare och lufttemperaturgivare beräknar styrenheten den insugna luftvikten, som varierar med luftens täthet. Informationen om den insugna luftvikten används för det första för EGR–funktionen och för det andra för begränsning av röktätheten. Så min långsökta tanke var att bilen helt enkelt får för lite bränsle vid varmstart.
Re: SVårstartad 850TDI
Postat: fre 12 sep 2008, 21:18
av fajfor
Ett tips som du kan göra då den är varm är att hälla på en pet flaska med kallt vatten på pumpen.Jag hade samma problem o efter lite vatten så startade den vaje gång.Det är pumpen som blir för varm.Finns en påbyggnads sats att sätta på.Kostar runt 3000:--
Om du inte har det problemet som jag har att hela pumpen helt enkelt är uppsliten.I mitt fall gick det med vatten i ett halv år sen rasade pumpen helt.En ny utbytespump kostade 11000:- o nu startar den perfekt.
Re: SVårstartad 850TDI
Postat: lör 13 sep 2008, 18:36
av eson75ktm
tack för alla tips!
jag har provat och spruta kylspray på tempgivaren i luftmängdsmätaren men det hjälper tyvärr inte. Verkar som det är pumpen, bilen har ju gått 36'mil så det kanske är rimligt att den är slut!??
Har även problem med att den tappar moment ibland helt plötsligt under körning. Kan förbli så under några körcykler sedan kan det bli bra helt plötsligt??
Re: SVårstartad 850TDI
Postat: tis 14 jul 2009, 18:51
av ooemilyoo
hejhej grabbar...
Jag står med samma problem som ni, men jag har bytt diesel pump, till en utbytes, men bilen funkar inte som den ska för det..
Sjukt seg startad när den är varm, men inte lika seg när den e kall, plus att del fel tänder vid 120-130 tyyp, släpper man gas och sen ska gasa igen sprutar det ut rök, kan den va turbon som är kass!!!????
det e en v70 tdi 98:a
tacksam för svar..=)