Sida 1 av 2

s70-trim

Postat: tor 12 jul 2007, 19:46
av jolla_
är de någon som satt dit luftfilter,dump,race cat, 3" avg system på sin volvo s70 turbo och fått felkoder?

snälla hjälp

Re: s70-trim

Postat: tor 12 jul 2007, 21:39
av *pettson*
jolla_ skrev:är de någon som satt dit luftfilter,dump,race cat, 3" avg system på sin volvo s70 turbo och fått felkoder?

snälla hjälp
förmodligen bara några hundra eller nåt...
Särskilt vissa årsmodeller..
OCH SÄRSKILT utan chip..

Re: s70-trim

Postat: fre 13 jul 2007, 12:27
av jolla_
*pettson* skrev:
jolla_ skrev:är de någon som satt dit luftfilter,dump,race cat, 3" avg system på sin volvo s70 turbo och fått felkoder?

snälla hjälp
förmodligen bara några hundra eller nåt...
Särskilt vissa årsmodeller..
OCH SÄRSKILT utan chip..
vad gör man åt de då?

kan någon skriva som har upplevt detta

Re: s70-trim

Postat: mån 16 jul 2007, 10:25
av jolla_
jolla_ skrev:
*pettson* skrev:
jolla_ skrev:är de någon som satt dit luftfilter,dump,race cat, 3" avg system på sin volvo s70 turbo och fått felkoder?

snälla hjälp
förmodligen bara några hundra eller nåt...
Särskilt vissa årsmodeller..
OCH SÄRSKILT utan chip..
vad gör man åt de då?

kan någon skriva som har upplevt detta
ingen som kan?

Re: s70-trim

Postat: tor 19 jul 2007, 10:01
av jolla_
jolla_ skrev:
jolla_ skrev:
*pettson* skrev: förmodligen bara några hundra eller nåt...
Särskilt vissa årsmodeller..
OCH SÄRSKILT utan chip..
vad gör man åt de då?

kan någon skriva som har upplevt detta
ingen som kan?
snälla?

Postat: tor 19 jul 2007, 14:14
av Sparkz
Öppen dump är EN felkälla iaf. Du har en luftmassemätare som talar om för styrenheten hur mycket luft som passerar in i motorn. Styrenheten styr i sin tur spridarna som skvätter ut rätt mängd bränsle i förhållande till luften. Om nu dumpventilen pyser ut en massa luft rakt ut blir det bränsle "över", och motorn går fett. Styrenheten märkar att signalerna från lambdasond och massemätare inte stämmer och sätter felkod.

Postat: tor 19 jul 2007, 22:14
av jolla_
Sparkz skrev:Öppen dump är EN felkälla iaf. Du har en luftmassemätare som talar om för styrenheten hur mycket luft som passerar in i motorn. Styrenheten styr i sin tur spridarna som skvätter ut rätt mängd bränsle i förhållande till luften. Om nu dumpventilen pyser ut en massa luft rakt ut blir det bränsle "över", och motorn går fett. Styrenheten märkar att signalerna från lambdasond och massemätare inte stämmer och sätter felkod.
okej,men hur fixar man till detta då?
för de måste ju gå för många kör ju med dump.

Postat: sön 12 aug 2007, 15:28
av Elvis
Sparkz skrev:Öppen dump är EN felkälla iaf. Du har en luftmassemätare som talar om för styrenheten hur mycket luft som passerar in i motorn. Styrenheten styr i sin tur spridarna som skvätter ut rätt mängd bränsle i förhållande till luften. Om nu dumpventilen pyser ut en massa luft rakt ut blir det bränsle "över", och motorn går fett. Styrenheten märkar att signalerna från lambdasond och massemätare inte stämmer och sätter felkod.
Det har inte hänt mig på över fyra år, så det stämmer helt enkelt inte.

Eftersom du har fuelcut vid gassläpp, och dumpen endast är öppen en mycket kort tid, så har det minimal betydelse.

Det finns ju hur många 850/x70 som helst som rullar med öppen dump utan problem. Givetvis under förutsättning att den är korrekt justerad.

Felet i trådskaparens fall är nog snarare att för hårdvaran anpassad mjukvara saknas.

Postat: ons 12 sep 2007, 16:44
av jolla_
Elvis skrev:
Sparkz skrev:Öppen dump är EN felkälla iaf. Du har en luftmassemätare som talar om för styrenheten hur mycket luft som passerar in i motorn. Styrenheten styr i sin tur spridarna som skvätter ut rätt mängd bränsle i förhållande till luften. Om nu dumpventilen pyser ut en massa luft rakt ut blir det bränsle "över", och motorn går fett. Styrenheten märkar att signalerna från lambdasond och massemätare inte stämmer och sätter felkod.
Det har inte hänt mig på över fyra år, så det stämmer helt enkelt inte.

Eftersom du har fuelcut vid gassläpp, och dumpen endast är öppen en mycket kort tid, så har det minimal betydelse.

Det finns ju hur många 850/x70 som helst som rullar med öppen dump utan problem. Givetvis under förutsättning att den är korrekt justerad.

Felet i trådskaparens fall är nog snarare att för hårdvaran anpassad mjukvara saknas.
de kanske är så!
men hur fixar man de då?

Postat: ons 12 sep 2007, 17:02
av *pettson*
jolla_ skrev:
Elvis skrev:
Sparkz skrev:Öppen dump är EN felkälla iaf. Du har en luftmassemätare som talar om för styrenheten hur mycket luft som passerar in i motorn. Styrenheten styr i sin tur spridarna som skvätter ut rätt mängd bränsle i förhållande till luften. Om nu dumpventilen pyser ut en massa luft rakt ut blir det bränsle "över", och motorn går fett. Styrenheten märkar att signalerna från lambdasond och massemätare inte stämmer och sätter felkod.
Det har inte hänt mig på över fyra år, så det stämmer helt enkelt inte.

Eftersom du har fuelcut vid gassläpp, och dumpen endast är öppen en mycket kort tid, så har det minimal betydelse.

Det finns ju hur många 850/x70 som helst som rullar med öppen dump utan problem. Givetvis under förutsättning att den är korrekt justerad.

Felet i trådskaparens fall är nog snarare att för hårdvaran anpassad mjukvara saknas.
de kanske är så!
men hur fixar man de då?
Genom att kontakta en trimfirma för att mappa bilen till korrekt uppförande.