Sida 1 av 2
ECC Kompressor relä
Postat: tis 03 jul 2007, 13:28
av Mell C
Hej Alla
Jag är precis ny här på detta forum och tänker pröva en fråga eller två.
Följande
Har problem med att Kompressorn (ECC) inte går som den ska, den startar och går i ca 5 min. Misstänker elfel och behöver därför ett el scema på 855 / 97år model.
Det ska finnas ett relä någonstans som styr elektromagneten till kompressorns inkoppling tänkte att jag ska kolla upp den.
Systemet är påfyllt och fungerar (när kompressorn vill)
Postat: ons 04 jul 2007, 00:09
av olson
Är det inte magnetkopplingen som inte orkar dra när den blir varm ? Kan behövas tas bort shims när den blir sliten.
Postat: ons 04 jul 2007, 00:45
av apersson850
Reläet sitter innanför handskfacket på en 850. Men det låter som magnetkopplingsproblem.
Postat: ons 04 jul 2007, 08:26
av Mell C
Tack för tippsen
Då är ju frågan
Är det svårt att ta bort en shims ur magnetkopplingen och hur bär man sig åt??? Kan man fixa det på egen hand???
Men om inte magnetkopplingen får ström så drar den ju inte, är det inte värt att kolla upp det först innan "Splittwition" inträffar :roll:
Postat: ons 04 jul 2007, 15:01
av Baldy
Det är inte så komplicerat men du får nog räkna med två-tre timmars arbete.
Jag har fixat två V70 och båda fungerar som de ska.
Inga specialverktyg behövs, bara lite tålamod eftersom det är lite trångt.
Postat: ons 04 jul 2007, 15:23
av Mell C
Tack Baldy
Sitter då magnetkkopplingen på axeln "den som snurrar" så det är däre man ska pilla eller????
och hur många shims ska man ta bort.
Rätta mej om jag har fel snälla
Mellis
Postat: ons 04 jul 2007, 17:39
av Baldy
Det är plattan som inte snurrar när ECC inte är på som skall tas bort.
Du ser skillnaden om du drar på och stänger av ECC.
Plattan är c:a 5 mm tjock och spelet mellan blir för stort och magneten orkar inte hålla i plattan.
Jag tror att det är lättast att skruva uppifrån på en 850 och underifrån på V70.
Det sitter två shims och den ena skall tas bort.
Postat: ons 04 jul 2007, 22:52
av Matthew
Hej !
Du skall ha ett spel mellan 0.3- 0.6 mm. Mät först vilket glap du har,dra sedan bort erfoderligt antal shims. Brukar räcka med 1,eller 2 st.
Men inte mindre spel än 0.3 mm
//M
Postat: lör 07 jul 2007, 14:45
av Mell C
Verkar trångt
Ska han försöka att få ner ett spärskaft mellan plåten och axeln för att få bort magneten från axeln?
Vilket numer är det där då?
ska man kränga av fläktrepet före tro...
år man magneten i näven då och hur fanken ser ett scrimps ut eller vad det hette.
Ni som kan hjälp snälla
Postat: lör 07 jul 2007, 18:03
av Sparkz

Du ska ha loss tryckplattan. Sitter med en M6 i mitten, sen behöver du en avdragare. Jag byggde en av en M12 och tre M10 muttrar, syns på bilden. Sen är det bara att plocka bort shims (tunna brickor) så tryckplattan hamnar närmare remskivan.
Sen finns det en lite brutalare metod, men enklare. Hörnen på den trekantiga plattan fungerar som stopp för tryckplattan utåt. Ta en stabil hammare och ett långt dorn och knacka in hörnen lite. Men kompressorns axel är ganska klen så det finns risk att kröka den...