Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcusjj
Hej!

Var uppe hos föräldrarna i helgen och parkerade bilen på freda eftermiddag. Den fick stå hela helgen och på söndag eftermiddag skulle jag köra hem. Då var bilen stendöd precis som om den inte tände eller något. Startmotorn jobbade på bra. Vi kontrollerade så inga sladdar eller dyl hade åkt ut men så bestämmde jag mig för att köra startmotorn ett längre tag. Då verkade det som den började vakna till liv, den tände till några gånger men tid uppehåll mellan gångerna. den tände till ordentligt och jag fick sprutt på motorn som gick upp till 700rpm. Sen dog den så fort jag slutade med startmotorn. Testade lika dant igen fast tänkte gasa lite, men då tvärdog den igen. Men efter ett tags körande med startmotorn så gasade jag till och då gick den upp till 2000rpm och den gick som en klocka igen.

Vad var fel på bilen?
Allt som allt satt jag nog å körde startmotorn över en minut :/

//Marcus
Användarvisningsbild
av freak1
Vad har för bil????????
av marcusjj
oj, glömde visst skriva det. Det är en 855 SE -94 med manuell låda.

EDIT: 33000mil på nacken
av blomman
Kan komma ett bränslepumps byte inom kort om du har otur
av marcusjj
blomman skrev:Kan komma ett bränslepumps byte inom kort om du har otur
ajdå. Får hoppas att den håller ett bra tag till då :)

För övrigt har detta inte hänt igen och bilen går perfekt. Mysko :/
av blomman
Jag hade samma problem med min som du hade,och fick byta soppapump rätt omgående.Är inte alls säkert att du får men ha det i tanken att det kan vara reläet till pumpen eller pumpen om det kommer tillbaka
av marcusjj
Ok. Kan se på något sätt om bränslepumpen är sliten eller håller på att lägga av? eller är det bara att vänta tills dej gör de?

vad kostar den att byta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pumpen kan börja rassla lite, men det är svårt att höra eftersom den sitter i tanken.
Du får passa på om det skulle hända igen att den inte startar. På spridarröret, i änden mot kåpan över gasrullen, sitter en ventil. (Samma typ som på hjulen) Skruva av hatten och tryck in nålen med en liten skruvmejsel. Det är 3 bars tryck på bränslet så det ska spruta ut, inte bara rinna.

Sen måste det inte vara pumpen som är kass om det är dåligt tryck, det är inte ovanligt att pumprelät går sönder.
av Larzan
marcusjj skrev:Hej!

Var uppe hos föräldrarna i helgen och parkerade bilen på freda eftermiddag. Den fick stå hela helgen och på söndag eftermiddag skulle jag köra hem. Då var bilen stendöd precis som om den inte tände eller något. Startmotorn jobbade på bra. Vi kontrollerade så inga sladdar eller dyl hade åkt ut men så bestämmde jag mig för att köra startmotorn ett längre tag. Då verkade det som den började vakna till liv, den tände till några gånger men tid uppehåll mellan gångerna. den tände till ordentligt och jag fick sprutt på motorn som gick upp till 700rpm. Sen dog den så fort jag slutade med startmotorn. Testade lika dant igen fast tänkte gasa lite, men då tvärdog den igen. Men efter ett tags körande med startmotorn så gasade jag till och då gick den upp till 2000rpm och den gick som en klocka igen.

Vad var fel på bilen?
Allt som allt satt jag nog å körde startmotorn över en minut :/

//Marcus
Exakt så här var det när min antenn till immobilizern lade av, precis som du beskriver. ca 400 på Volvo,

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]