Sida 1 av 1

Kopplings problem!!

Postat: ons 27 jun 2007, 17:24
av vovlo 850 glt
Har en 850 glt 92:a som gått 22000 mil, svårt att få in växlarna när den har stått över natten, men om jag lägger in växel innan jag startar bilen så går de hur bra som helst, hörs ibland ett ljud när man växlar ner till tvåan.Kan de vara uttrampningslagret???Har haft den inne på VOLVO verkstad o dom säger att dom hittar inget fel??? Men ska väl inte va så.....eller???

Postat: ons 27 jun 2007, 17:40
av fribbe_740
kan vara urtrampningslagret som du säger, eller felaktiga kopplingsinställningar så att den helt enkelt itne frikopplar helt. måste du trycka pedalen hela vägen ner i botten innan du växlar? om du står på plan mark, trycker ner kopplingen, lägger i en växel men har fortfarande frikopplat, går motorn tyngre då, eventuellt börjar bilen röra på sig?

Postat: ons 27 jun 2007, 17:49
av vovlo 850 glt
Bilen har en tendens att " åka" framåt när man får in en växel....de är som du säger att den verkar inte frikoppla helt. Men sen när man kört iväg så funkar den som det ska, men kopplingen tar högt upp börjar den bli slut då?? Eller är det lagret som spökar??

Postat: ons 27 jun 2007, 18:22
av *pettson*
vovlo 850 glt skrev:Bilen har en tendens att " åka" framåt när man får in en växel....de är som du säger att den verkar inte frikoppla helt. Men sen när man kört iväg så funkar den som det ska, men kopplingen tar högt upp börjar den bli slut då?? Eller är det lagret som spökar??
verkar som om du har luft i systemet, eller så är slaven inte frisk.

Postat: tor 28 jun 2007, 11:47
av fribbe_740
vovlo 850 glt skrev:Bilen har en tendens att " åka" framåt när man får in en växel....de är som du säger att den verkar inte frikoppla helt. Men sen när man kört iväg så funkar den som det ska, men kopplingen tar högt upp börjar den bli slut då?? Eller är det lagret som spökar??
en liten teori: tänk om du fått in vatten i systemet, när den är kall så är vattnet vatten, men när det blir varmare kanske vattnet kondenserar och blir vattenånga? och då pga vattnet tar större plats i ledningen så börjar kopplingen ta högre upp...

Postat: tor 28 jun 2007, 17:22
av Lilja
fribbe_740 skrev:
vovlo 850 glt skrev:Bilen har en tendens att " åka" framåt när man får in en växel....de är som du säger att den verkar inte frikoppla helt. Men sen när man kört iväg så funkar den som det ska, men kopplingen tar högt upp börjar den bli slut då?? Eller är det lagret som spökar??
en liten teori: tänk om du fått in vatten i systemet, när den är kall så är vattnet vatten, men när det blir varmare kanske vattnet kondenserar och blir vattenånga? och då pga vattnet tar större plats i ledningen så börjar kopplingen ta högre upp...
När vatten förångas bildas det luftbubblor. Om det kommit vatten i kopplingen skulle nog inte kopplingen ta alls för det hade inte blivit något mottryck