Sida 1 av 1

Byta inre drivknut problem

Postat: tis 15 jul 2025, 10:13
av abel1
Ska byta inre drivknut på en 850. Har tagit av gamla knuten. Men den nya knuten är av modell tripol och den skulle passa stod de men är tveksam. Den nya verkar ju som att låsringen ska sitta ytterst på och den gamla sitter ju spåret en bit in på axeln.... måste va fel väll? Lägger med en bild på min axel.

Re: Byta inre drivknut problem

Postat: tis 15 jul 2025, 10:13
av abel1
Snapchat-1147569794.jpg
Snapchat-1147569794.jpg (1.75 MiB) Visad 1804 gånger

Re: Byta inre drivknut problem

Postat: tis 15 jul 2025, 10:15
av abel1
Nya knuten
Snapchat-321211097.jpg
Snapchat-321211097.jpg (1.7 MiB) Visad 1795 gånger
Snapchat-567647048.jpg
Snapchat-567647048.jpg (2.16 MiB) Visad 1795 gånger

Re: Byta inre drivknut problem

Postat: tis 15 jul 2025, 12:51
av Erik Å
Var det inte bilar med automat som hade tripod-innerknut medan manuella hade kulknut?

Re: Byta inre drivknut problem

Postat: tis 15 jul 2025, 17:37
av abel1
Vet inte faktiskt hur de ligger till mä det. Men finns de inte att köpa lös innerknut till kul knut?

Re: Byta inre drivknut problem

Postat: tis 15 jul 2025, 19:08
av Erik Å
Innerknut brukar inte finnas att köpa lös, den betraktas som en del av axeln.

Re: Byta inre drivknut problem

Postat: ons 30 jul 2025, 00:24
av Svanis
Hur har det gått?

Samtidigt nyfiken på varför byte av innerknut, är det trasig damask + rost ?

**
Edit:
Egen erfarenhet (2,5T) original inre kulknut näst intill outslitlig iaf med standardeffekt @200hk, eftersom
efter isärtagning visade sig kulorna vara i nyskick och allt jobb möjligen onödigt.
Min hade gått 18’000 mil men vet annan här på forum som öppnade inre kulknut 1:a gången först efter (vill jag minnas) 50’000 mil (1ägare) och allt såg tydligen OK ut.

Inget moment jag rekommenderar att göras av någon med dåligt tålamod, då återmontage av kulorna efter omfettning kräver tid och tålamod samt i mitt fall svårfunnen damask, jag hade ingen hjälp utan fick göra en riggning, vill minnas jag redovisade hur i min gamla tråd.
viewtopic.php?f=16&t=165922
**

Re: Byta inre drivknut problem

Postat: fre 01 aug 2025, 11:27
av abel1
Nej den inre knuten gick rätt av där låsringen sitter....

Re: Byta inre drivknut problem

Postat: fre 01 aug 2025, 14:24
av Svanis
abel1 skrev: fre 01 aug 2025, 11:27 Nej den inre knuten gick rätt av där låsringen sitter....
Så originalknuten gick alltså av tolkar jag det som, pga kört på något?

Om det löst sig, antar jag du köpt annan begagnad istället, eftersom den där nya med tripod, hade låsringen i annat läge.

Re: Byta inre drivknut problem

Postat: tis 05 aug 2025, 20:01
av abel1
Är en svets diffad låda på den o körs som folkrace bil. Så är ju lite mer påfrestning än normalt... nej letar fortfarande efter lös knut