Sida 1 av 1

850-s70

Postat: lör 16 jun 2007, 23:27
av 850tösen
Hellu!

Står i begrepp att byta bil och vill gärna ha mig en s70. Funderar dock på barnsjukdomar i de tidiga serierna.

Då 850 och s70 i princip är samma bil, dras de första serierna s70 med barnsjukdomar som de första 850?

Någon som vet?

Funderar på om det är bättre att lägga pengarna på en yngre 850 istället för en tidig s70.

Postat: sön 17 jun 2007, 09:25
av SAAB_91
Skillnaden mellan 850 och S70 är nog större än man tror. Volvo gick ju ut och annonserade om att man åtgärdat 1400 punkter när bilen blev S70.

Jag bytte från 850 till S70 hösten 1997 och upplevde en ganska stor skillnad. Bilen kändes betydligt bättre ihopskruvad och mer gedigen.
En sak som märktes direkt var att jag slapp byta krängningshämmarbussningar fram efter 1500 mil.
Volvo tog sig rejält i kragen kvalitetsmässigt när man producerade S70 så jag skulle personligen hellre leta upp en fräsch S70 än en 850.

MVH

SAAB_91

Postat: sön 17 jun 2007, 12:10
av *pettson*
SAAB_91 skrev:Skillnaden mellan 850 och S70 är nog större än man tror. Volvo gick ju ut och annonserade om att man åtgärdat 1400 punkter när bilen blev S70.

Jag bytte från 850 till S70 hösten 1997 och upplevde en ganska stor skillnad. Bilen kändes betydligt bättre ihopskruvad och mer gedigen.
En sak som märktes direkt var att jag slapp byta krängningshämmarbussningar fram efter 1500 mil.
Volvo tog sig rejält i kragen kvalitetsmässigt när man producerade S70 så jag skulle personligen hellre leta upp en fräsch S70 än en 850.

MVH

SAAB_91
Eftersom framvagnen INTE är en av dom 1400 punkterna som ändrats.. Utan den är rakt av densamma.. Så undrar jag ju naturligtvis vad som var fel på din gamla bil istället? Krängningshämmarbussningar ska inte behöva bytas alls.. varesej på 850 eller 70 serien förräns efter mååånga mil. Min har idag gått 40300 mil och ännu är dom varesej bytta eller glappa.

Postat: sön 17 jun 2007, 12:42
av Loner
*pettson* skrev:Krängningshämmarbussningar ska inte behöva bytas alls.. varesej på 850 eller 70 serien förräns efter mååånga mil. Min har idag gått 40300 mil och ännu är dom varesej bytta eller glappa.
Där har vi lite olika erfarenhet, på den 850 jag hade förrut så var dom bytta 3ggr på 22000 mil.

/L

Postat: sön 17 jun 2007, 14:32
av SAAB_91
*pettson* skrev: Eftersom framvagnen INTE är en av dom 1400 punkterna som ändrats.. Utan den är rakt av densamma.. Så undrar jag ju naturligtvis vad som var fel på din gamla bil istället? Krängningshämmarbussningar ska inte behöva bytas alls.. varesej på 850 eller 70 serien förräns efter mååånga mil. Min har idag gått 40300 mil och ännu är dom varesej bytta eller glappa.
Någon konstruktionförändring av framvagnen var det absolut inte men jag misstänker starkt att man bytte material i bussningarna någonstans 1996-97 för efter det blev mina bekymmer mindre i alla fall.
Bussningarna var ett bekymmer i mitten på 90-talet och verkstäderna tog ut en löjligt liten summa för att byta dem så eftersom det började slamra i framändan strax före varje servicetillfälle så var det ju lika bra att få dem bytta. Vi hade tre st 850 på företaget där jag jobbade då och alla hade samma bekymmer.

Postat: sön 17 jun 2007, 19:05
av 850tösen
saab_91, tack för svaret :)

om jag minns rätt så kom den första s70´n ut 97?

en -99 eller -00 känns som en bra årsmodell att sikta på. någon som vet de främsta problemen på den årsmodellen? något jag bör vara extra uppmärksam på?

jag är bara intresserad av bensin, manuell, helst sedan.

Postat: sön 17 jun 2007, 19:43
av #27
850tösen skrev: om jag minns rätt så kom den första s70´n ut 97?

en -99 eller -00 känns som en bra årsmodell att sikta på. någon som vet de främsta problemen på den årsmodellen? något jag bör vara extra uppmärksam på?

jag är bara intresserad av bensin, manuell, helst sedan.
S70 kom 97.

-99 och -00 tycker jag är riktikt bra bilar vanliga fel som du bör kolla på/efter..

Att de går lätt att få i backe/ettans växel när den är kall (kärvande koppling på ingående axel i lådan).

Gasspjälet...

Kamremen..

Att ac:en funkar som den ska (gäller alla bilar)..

Att fönsterhissarna funkar brukar vara fel på knappsatsarn..

Kontrolera framvagnen efter glapp..

Postat: sön 17 jun 2007, 20:27
av SAAB_91

Postat: mån 18 jun 2007, 10:18
av 850tösen
ah, tackar så mycket för hjälpen :)