Sida 1 av 1
Lös topplocksbult B5244S
Postat: tor 13 feb 2025, 20:38
av taxi
Hejsan!
Inte ofta jag dyker in här nuförtiden, men nu är det dags igen.
Hade kompression i kylarvattnet, så jag började riva, satte på kaffe och beställde sotningssats från Misterauto direkt!
När jag drar loss toppbultarna så går det som väntat, dragskaftet från biltema böjs men går inte av. Det enda som sticker ut är bulten längst till vänster, bakre raden. Den är sträckt och helt lös. Ska försöka lägga in bild på den.
Hur går detta till? Nån som varit med om nåt liknande?
Tack på förhand!
Re: Lös topplocksbult B5244S
Postat: tor 13 feb 2025, 20:40
av taxi
Kanske skulle nämna att motorn är orörd tills nu och har rullat 52 300 mil.
V70 -2000 P80
Re: Lös topplocksbult B5244S
Postat: tor 13 feb 2025, 20:43
av taxi
IMG_20250213_204228.jpg (2.41 MiB) Visad 2524 gånger
Re: Lös topplocksbult B5244S
Postat: tor 13 feb 2025, 20:51
av Erik Å

Måste väl varit materialfel redan från början?
Skruvar kan tydligen drabbas av väteförsprödning om de är tillverkade på fel sätt..
Re: Lös topplocksbult B5244S
Postat: tor 13 feb 2025, 21:14
av taxi
Aha! Jag fattar ingenting av vad du säger. Återkommer.
Re: Lös topplocksbult B5244S
Postat: fre 14 feb 2025, 17:35
av taxi
Orsaken till den sträckta bulten har jag släppt, det enda jag hittade var lite extra klägg i oljekanalerna närmast denna bult så jag antar att den kan ha blivit varmare just där.
Sen blev det wd40 och tryckluft, repade ventilerna när jag försökte få bort värsta sotet, men det får gå.
Det blir en riktig bonna-lagning detta,
Re: Lös topplocksbult B5244S
Postat: tis 18 feb 2025, 21:04
av taxi
Snart ihopskruvad nu. Var lite sketchy kanske med toppbultsmoment i minusgrader, men jag körde motorvärmaren innan jag drog sista 130 graderna.
Snart har jag en komplett sats med låsverktyg till salu om nån behöver, uppenbarligen av bra kvalitet för kamlåsningen höll när jag lossade VVT-drevet (120 Nm från fabriken).
Återkommer med resultatet, jag ger bilen 25% chans att klara detta.
Re: Lös topplocksbult B5244S
Postat: tis 04 mar 2025, 18:48
av taxi
Konstigt nog så går bilen bra och tar varken vatten eller olja, verkar som att bulten sträckts på eget bevåg. Självklart drog jag på till 6000 varv på tvåan det första jag gjorde. Man vill ju vara säker.
Kamremmen som bara rullat 10-12 000 mil och blev nedkläggad med olja får sitta några år till.
Fridens liljor så länge!