Sida 1 av 1

V70 97, 140hk död+märkliga fel efter generatorbyte

Postat: tor 30 jan 2025, 16:04
av Victorl84
Hej!

Har en V70 97 140hk automatare där generatorn slutade ladda, skulle byta kol/regulator, men såg att ena släpringen var helt nersvarvad, så jag bytte från en 100a generator till en 80a jag hade hemma + nya kol från biltema. Var nyss ute och provkörde, och den gick som den skulle de första kilometrarna, men sen tändes lampan för växellådan ,och jag tappade fjärde växeln en liten stund, sen dog hastighetsmätaren, srs-lampan lös svagt, och bilen började gå dåligt för att till slut dö helt. Provade vrida på nyckeln, men ingen kräm i batteriet.

Vad kan ha gått fel? Fick plocka av data boxarna för att komma åt remsoännaren, sen stod den utan boxar utomhus över natten. Fukt i socklarna?

Att byta från 100 till 80a borde väl inte ge detta märkliga fel?
Är oerhört tacksam för svar och ideer!
Mvh Victor.

Re: V70 97, 140hk död+märkliga fel efter generatorbyte

Postat: tor 30 jan 2025, 16:28
av Erik Å
Jag tror att du satte i en generator som inte fungerar..
Allt annat är förmodligen följdfel av att batterispänningen sjönk.

Värt att tänka på; laddlampan förblir släckt om generatorn laddar det minsta lilla.
Även om det är långt mindre än vad bilen förbrukar och batteriet töms då efterhand.

Bästa sättet är att kolla är att mäta spänningen med en voltmeter när motorn går. Det ska vara ca 14V med frisk generator.
Om batteriet inte är väldigt tomt vill säga, då kan det ta ett tag att komma dit.

Re: V70 97, 140hk död+märkliga fel efter generatorbyte

Postat: tor 30 jan 2025, 20:19
av Victorl84
Tänkte inte ens på att generatorn skulle kunna vara kass.. 😬
Den kändes dock frisk i lager och så, såg inga uppenbara fel på den. Har ett annat batteri jag ska prova med, och ska mäta vad generatorn laddar (glömde det innan provkörning) så får vi se vad nästa steg blir. 😁🤘