V70 97, 140hk död+märkliga fel efter generatorbyte
Postat: tor 30 jan 2025, 16:04
Hej!
Har en V70 97 140hk automatare där generatorn slutade ladda, skulle byta kol/regulator, men såg att ena släpringen var helt nersvarvad, så jag bytte från en 100a generator till en 80a jag hade hemma + nya kol från biltema. Var nyss ute och provkörde, och den gick som den skulle de första kilometrarna, men sen tändes lampan för växellådan ,och jag tappade fjärde växeln en liten stund, sen dog hastighetsmätaren, srs-lampan lös svagt, och bilen började gå dåligt för att till slut dö helt. Provade vrida på nyckeln, men ingen kräm i batteriet.
Vad kan ha gått fel? Fick plocka av data boxarna för att komma åt remsoännaren, sen stod den utan boxar utomhus över natten. Fukt i socklarna?
Att byta från 100 till 80a borde väl inte ge detta märkliga fel?
Är oerhört tacksam för svar och ideer!
Mvh Victor.
Har en V70 97 140hk automatare där generatorn slutade ladda, skulle byta kol/regulator, men såg att ena släpringen var helt nersvarvad, så jag bytte från en 100a generator till en 80a jag hade hemma + nya kol från biltema. Var nyss ute och provkörde, och den gick som den skulle de första kilometrarna, men sen tändes lampan för växellådan ,och jag tappade fjärde växeln en liten stund, sen dog hastighetsmätaren, srs-lampan lös svagt, och bilen började gå dåligt för att till slut dö helt. Provade vrida på nyckeln, men ingen kräm i batteriet.
Vad kan ha gått fel? Fick plocka av data boxarna för att komma åt remsoännaren, sen stod den utan boxar utomhus över natten. Fukt i socklarna?
Att byta från 100 till 80a borde väl inte ge detta märkliga fel?
Är oerhört tacksam för svar och ideer!
Mvh Victor.