Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Daniel78
Kylare Nissens Volvo 850 B5252S

Hej,
Redan innan jag installerade kylaren försökte jag ta bort dräneringslocket och ersätta det med Volvos ursprungliga dräneringsventilen. Tyvärr kunde jag inte öppna locket. Jag måste säga att jag inte vågade använda några verktyg när jag försökte öppna den. Jag skrev till Nissens för andra gången igår eftersom jag inte fick något svar på mitt första mejl. Är det någon som har erfarenhet av denna typ? Var jag bara för försiktig och behövde använda mer kraft?
Volvos ventil passar nog inte men det vore väldigt smidigt att kunna tömma kylvätskan via denna ventil.
Tack för alla svar på förhand.

Mvh Danne
IMG_6548.jpeg
IMG_6548.jpeg (246.41 KiB) Visad 4366 gånger
Tack för svaret.

Jag har fått svar även från Nissens:

JA den pluggen är ”trög”. Den typen av pluggar är tröga för att minimera risken att de går upp när de inte ska de.

Men jag skulle säga att den ska vridas lite mer än ett kvarts varv, den åker ut en liten bit av sig själv när du får den att börja släppa.
Toppen!

Volvos ventil är inte så trög tycker jag(om det har att göra med att bilarna är runt 30 år gamla har jag ingen aning om dock. :-) ) Tack för att du delade med dig av informationen från NIssens, nu är vi en erfarenhet rikare.
Har samma kylare i min V70 99a.
Jag ska byta värmepaket så jag tänkte dränera systemet.
Jag vågar inte röra den där urtappningen.
Kommer lossa nedre kyl slangen i stället.
även då får man tänka på vad man gör så inte slangstosen
spricker/går av när man släpper klamman o omvänt.

Bara mina 10 öre.
Daniel78 skrev: mån 14 apr 2025, 21:32 Men jag är osäkert om det räcker med nivån för att byta värmepaketet. Nån som vet?
Hur väl man än tömmer motor och kylare så står vätska kvar i värmepaket och anslutningsrör och rinner ut när man lossar paketet.
Man får leva med lätt översvämning, :-/ täck med trasor under värmepaketet så gott det går.. Vattnet hamnar på golvet på förarsidan av någon okänd anledning :-)
Men pluggen på motorn sitter ju längre ner än värmepaketet. Då skulle det ju räcka med att tömma bara där. Jag bruka sätta en duschslang på motorns dräneringsnippeln och leder vätskan i en behållare.
Daniel78 skrev:Annars finns även en dränering på baksidan av motorn. Men jag är osäkert om det räcker med nivån för att byta värmepaketet. Nån som vet?
Så det finns en kran på motorn iaf det har jag inte tänkt på. Har samma motor som du B5252S.
Jag har då samma frågeställning jag med.
Erik Å skrev:
Daniel78 skrev: mån 14 apr 2025, 21:32 Men jag är osäkert om det räcker med nivån för att byta värmepaketet. Nån som vet?
Hur väl man än tömmer motor och kylare så står vätska kvar i värmepaket och anslutningsrör och rinner ut när man lossar paketet.
Man får leva med lätt översvämning, :-/ täck med trasor under värmepaketet så gott det går.. Vattnet hamnar på golvet på förarsidan av någon okänd anledning :-)
Där har jag redan en massa kylarvatten o glykol kladd :bored: . Den har inte kokat eller att tempen stått högt iaf.
Jag mätte upp hur mycket vätska som kom ut via kylaravtappningen, minns inte riktigt men tror det bara var typ 3.5 liter av systemets 5.8 eller vad det nu är. Så ca 2 liter blir kvar. Gissningsvis en halvliter i värmepaketet, kanske en halv i oljekylare med slangar och sen runt litern i blocket.
Bör beaktas om man sköljer systemet med rent vatten (eller ännu hellre destillerat), man behöver alltså hälla i mer glykol än vatten för att få 50/50 när allt är klart. Typ hälla i 2.9 liter konc glykol och 0.9 liter dest vatten :-)
Dubbelkolla siffrorna, minnet sviker.

Om man fyller med rent vatten och varmkör för att få termostaten att öppna så bör man låta motorn svalna innan man upprepar proceduren och spolar i nytt kallvatten.
Innan dynamiten uppfanns så sprängde man berg genom att först elda så det blev varmt, sen hälla på kallt vatten :-D

En bekant kör en 1.6d med standard performanc[…]

Gängtejp hjälper dig inte. Det är k[…]

Björn Ferry verkar klara sig utmärkt m[…]

Jag har mätt upp spänningen på den[…]