Sida 1 av 1
Hur tolka komp test?
Postat: tis 31 dec 2024, 10:37
av abel1
Gjort komp test på en 850 glt då den är slö...kommer ingen riktig skjuts som dessa motorer brukar göra över 4000 varv.
Samt att de är ett väldigt övertryck från oljestickan. Och olje fällan och kanalen nere i oljetråg är rengjort utan resultat.
Resultatet är .
1= 11.5
2= 12
3= 12
4= 11.5
5= 12
Är ju jämt i alla fall dock lite lågt.
Testade göra om testet med en tsk olja i cylinder innan test, då blev resultatet så här.
1= 13.5
2= 15
3= 13
4= 14
5= 15
Tyder detta på att de är dåliga kolvringar ?
Re: Hur tolka komp test?
Postat: tis 31 dec 2024, 11:04
av TommyP86
Årsmodell? Det skiljer ganska mkt i karaktär mellan en 92 och en 97.
Re: Hur tolka komp test?
Postat: tis 31 dec 2024, 17:51
av Marlboroman
Att kompressionen ökar med oljan är ju ett tecken på att kompressionen läker förbi ringarna. Sedan beror det ju lite på hur mätningen är gjord. Varm eller kall motor? Lika många varv innan du avläst resultatet?
Re: Hur tolka komp test?
Postat: ons 01 jan 2025, 12:53
av lennarte
Man brukar säga att om det skiljer mindre än 20% mellan bäst och sämst cylinder är det Ok. Provet skall göras med varm motor, och kör på starten tills nålen inte går högre. Dutta i olja, kör på starten så det "jämnar ut sig". Sedan gör du om det och jämför.
Jag har en gammal mekanisk mätare med papper till, så jag behöver inte skriva upp något.


Re: Hur tolka komp test?
Postat: ons 01 jan 2025, 18:05
av abel1
Jo testet är gjort på en varmkörd motor. Och gjorde 8 slag på motorn varje mätning. Är en 92a årsmodell. Så om ringarna är bra så ska de inte öka alls med olja i?
Re: Hur tolka komp test?
Postat: ons 01 jan 2025, 19:27
av Marlboroman
Om ringarna tätar bra så kan man ändå få en liten ökning. Men vid större ökning så tyder det ju på att trycket läker förbi ringarna. Sedan om ringarna är dåliga, sitter fast eller slitna lopp vet man ju inte. Det lär man ju plocka isär och kolla.
Re: Hur tolka komp test?
Postat: sön 05 jan 2025, 18:10
av abel1
Jaha ok men för att byta ringar på en sån motor räcker det att lyfta toppen? Eller måste ja ner med tråget åxå?
Re: Hur tolka komp test?
Postat: sön 05 jan 2025, 20:15
av Erik Å
Vill man ha ett mått på tätheten så kan man hänga på hylsa och spärrskaft på vevaxeln, dra runt den för hand och känna hur länge trycket håller emot på varje kompressionsslag. Är motorn riktigt tät så kan man "hänga" på varje kompressionsslag typ 5 sekunder eller så..

På en otät motor försvinner mottrycket nästan direkt.
Cylinderloppen kan man inspektera med en 100-kronors USB-kamera som man firar ner genom tändstiftshålen.
Ringarna ser man inte mycket av tyvärr

Re: Hur tolka komp test?
Postat: mån 06 jan 2025, 14:51
av Marlboroman
abel1 skrev:Jaha ok men för att byta ringar på en sån motor räcker det att lyfta toppen? Eller måste ja ner med tråget åxå?
Tråget och topp lär bort för att kunna byta ringar. Man lär lossa överfallen på vevstakarna för att ta ur kolvar+stakar och utan att ta bort tråget går inte det Men är loppen för slitna så lär man borra och byta kolvar.