Högt varvtal
Postat: tor 14 jun 2007, 19:35
Hej hej...
Har ett bra tag haft problem med att bilen varvar högt, ca 500 varv extra, vid kraftigt gaspådrag på de lägre växlarna, främst tvåan. Detta hörs och märks på effekten, men försvinner ibland av sig själv när jag ligger på höga växlar.
Dessutom har den även börjar konstra med kopplingen. Numerar suger den åt sig gaspedalen vid nedtryckning av koppling i samband med växling, te x trafikljus eller omkörning från lägre farter. Det är tvåan och trean som spökar mest här, och beroende på hur hårt jag trycker ned gaspedalen. Detso hårdare, desto säkrare kan man vara att det kommer, annars kan jag klara mig över tre tusen varv innan bilen suger åt sig gaspedalen och ruasr upp till 4500-5000 varv när jag trycker ned kopplingen.
Någon som kan veta vad det beror på??
Det är jävligt otäckt även om det försvinnre när bromsen trycks ned.
Första problemet, att tomgången lägger sig ca 500 varv högre än normalt, uppstår oftsat när bilen är kall. Inte från start, utan om jag varvat motorn lite innan den hunnit bli varm. Som de första sekunderna från ettan till tvåan.
När bilen väl gått varm märks det inte alls lika tydligt eller ofta, dock har det hänt.
Bytte nyligen, bara någon dag sedan, lamdasond samt luftmasemätare, men propblemen kvarstår.
Han vill även dö vis låga varv, han går ner till ca 200 varv innan han går upp igen till normala 800, då kan han även dö ibland elelr hosta till alltsomoftast.
Bilen är en 850 glt -92, manuell.
Efter jag bytte lambdasond och luftmassamätare, får jag felkoden 1-1-3, tror jag det är, säger iaf att Lmabdaregleringen är felaktig.
Vad är det då som är problemet?
Tacksam för hjälp :)
Har ett bra tag haft problem med att bilen varvar högt, ca 500 varv extra, vid kraftigt gaspådrag på de lägre växlarna, främst tvåan. Detta hörs och märks på effekten, men försvinner ibland av sig själv när jag ligger på höga växlar.
Dessutom har den även börjar konstra med kopplingen. Numerar suger den åt sig gaspedalen vid nedtryckning av koppling i samband med växling, te x trafikljus eller omkörning från lägre farter. Det är tvåan och trean som spökar mest här, och beroende på hur hårt jag trycker ned gaspedalen. Detso hårdare, desto säkrare kan man vara att det kommer, annars kan jag klara mig över tre tusen varv innan bilen suger åt sig gaspedalen och ruasr upp till 4500-5000 varv när jag trycker ned kopplingen.
Någon som kan veta vad det beror på??
Det är jävligt otäckt även om det försvinnre när bromsen trycks ned.
Första problemet, att tomgången lägger sig ca 500 varv högre än normalt, uppstår oftsat när bilen är kall. Inte från start, utan om jag varvat motorn lite innan den hunnit bli varm. Som de första sekunderna från ettan till tvåan.
När bilen väl gått varm märks det inte alls lika tydligt eller ofta, dock har det hänt.
Bytte nyligen, bara någon dag sedan, lamdasond samt luftmasemätare, men propblemen kvarstår.
Han vill även dö vis låga varv, han går ner till ca 200 varv innan han går upp igen till normala 800, då kan han även dö ibland elelr hosta till alltsomoftast.
Bilen är en 850 glt -92, manuell.
Efter jag bytte lambdasond och luftmassamätare, får jag felkoden 1-1-3, tror jag det är, säger iaf att Lmabdaregleringen är felaktig.
Vad är det då som är problemet?
Tacksam för hjälp :)