av JensaVolvo850 - ons 30 okt 2024, 11:42
- ons 30 okt 2024, 11:42
#1593511
Hej gott folk, köpte en Volvo 850 GLT 1997 för en månad sen:
Går det att säkerställa på något sätt att det inte är luft i kylarsystemet? Har läst att det ska vara självavluftande, är det någon ventil man ska kontrollera?
I våras monterades det en slangvärmare (calix re 480, jobbet gjordes på en verkstad 55 mil bort, så kan inte åka förbi där), men när jag provade den var den trasig.
Så jag bytte kylarvätska (använde volvos) och monterade en ny Calix RE 480 (hittade en billig), körde 30 mil med ca 20 start/stopp, kontrollerade kylarvätskan 5-6 ggr och den hamnade alltid strax över MIN när motorn kallnat. Tog bort locket på expansionskärlet några gånger för att se om vätskan ändrat färg vilket den inte gjort, inga synliga läckor heller före eller efter bytet, värmen fungerade i kupén och motortemp normal som vanligt.
Provade att koppla in slangvärmaren för jag tänkte att det borde ha luftats av nu, den fungerade 4-5 minuter innan den small till lite och säkringen gick i huset, så nu är slangvärmare nummer två trasig också.
Har aldrig haft en 850 eller en slangvärmare, så har generellt dålig koll på allt detta, men tror att det var luft för det bubblade till i expansionskärlet strax innan den gick sönder. Det lät lite som när man kokar vatten i en kastrull (den borde väl vara ganska tyst?). Sen att den första slangvärmaren också gått sönder märkte nog inte ägaren för den kopplades in på våren när man slutar använda motorvärmaren.
Har läst om andra som haft problem och bytt slangvärmare 3-4 ggr på sina bilar, i Calix manualen står det att luft i systemet, smutsig kylarvätska m.m. kan göra att den går sönder.
Tror ni det värt att försöka en gång till och lufta av på något sätt, eller ska man försöka hitta en kontaktvärmare?
Går det att säkerställa på något sätt att det inte är luft i kylarsystemet? Har läst att det ska vara självavluftande, är det någon ventil man ska kontrollera?
I våras monterades det en slangvärmare (calix re 480, jobbet gjordes på en verkstad 55 mil bort, så kan inte åka förbi där), men när jag provade den var den trasig.
Så jag bytte kylarvätska (använde volvos) och monterade en ny Calix RE 480 (hittade en billig), körde 30 mil med ca 20 start/stopp, kontrollerade kylarvätskan 5-6 ggr och den hamnade alltid strax över MIN när motorn kallnat. Tog bort locket på expansionskärlet några gånger för att se om vätskan ändrat färg vilket den inte gjort, inga synliga läckor heller före eller efter bytet, värmen fungerade i kupén och motortemp normal som vanligt.
Provade att koppla in slangvärmaren för jag tänkte att det borde ha luftats av nu, den fungerade 4-5 minuter innan den small till lite och säkringen gick i huset, så nu är slangvärmare nummer två trasig också.
Har aldrig haft en 850 eller en slangvärmare, så har generellt dålig koll på allt detta, men tror att det var luft för det bubblade till i expansionskärlet strax innan den gick sönder. Det lät lite som när man kokar vatten i en kastrull (den borde väl vara ganska tyst?). Sen att den första slangvärmaren också gått sönder märkte nog inte ägaren för den kopplades in på våren när man slutar använda motorvärmaren.
Har läst om andra som haft problem och bytt slangvärmare 3-4 ggr på sina bilar, i Calix manualen står det att luft i systemet, smutsig kylarvätska m.m. kan göra att den går sönder.
Tror ni det värt att försöka en gång till och lufta av på något sätt, eller ska man försöka hitta en kontaktvärmare?
Bilagor
slangvämare.jpg (2.54 MiB) Visad 293 gånger
Senast redigerad av 2 JensaVolvo850, redigerad totalt 0 gång.