Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1593511
Hej gott folk, köpte en Volvo 850 GLT 1997 för en månad sen:

Går det att säkerställa på något sätt att det inte är luft i kylarsystemet? Har läst att det ska vara självavluftande, är det någon ventil man ska kontrollera?


I våras monterades det en slangvärmare (calix re 480, jobbet gjordes på en verkstad 55 mil bort, så kan inte åka förbi där), men när jag provade den var den trasig.

Så jag bytte kylarvätska (använde volvos) och monterade en ny Calix RE 480 (hittade en billig), körde 30 mil med ca 20 start/stopp, kontrollerade kylarvätskan 5-6 ggr och den hamnade alltid strax över MIN när motorn kallnat. Tog bort locket på expansionskärlet några gånger för att se om vätskan ändrat färg vilket den inte gjort, inga synliga läckor heller före eller efter bytet, värmen fungerade i kupén och motortemp normal som vanligt.

Provade att koppla in slangvärmaren för jag tänkte att det borde ha luftats av nu, den fungerade 4-5 minuter innan den small till lite och säkringen gick i huset, så nu är slangvärmare nummer två trasig också.

Har aldrig haft en 850 eller en slangvärmare, så har generellt dålig koll på allt detta, men tror att det var luft för det bubblade till i expansionskärlet strax innan den gick sönder. Det lät lite som när man kokar vatten i en kastrull (den borde väl vara ganska tyst?). Sen att den första slangvärmaren också gått sönder märkte nog inte ägaren för den kopplades in på våren när man slutar använda motorvärmaren.


Har läst om andra som haft problem och bytt slangvärmare 3-4 ggr på sina bilar, i Calix manualen står det att luft i systemet, smutsig kylarvätska m.m. kan göra att den går sönder.

Tror ni det värt att försöka en gång till och lufta av på något sätt, eller ska man försöka hitta en kontaktvärmare?
Bilagor
slangvämare.jpg
slangvämare.jpg (2.54 MiB) Visad 293 gånger
Senast redigerad av 2 JensaVolvo850, redigerad totalt 0 gång.
#1593580
Jag brände en nymonterad (block-) motorvärmare i min R19 för många år sen, åkte tillbaka till Volvo och klagade. DÅ berättade de att man aldrig får koppla in värmaren på en varmkörd bil! :-/ Antagligen kokar vätskan runt elementet så det blir ångblåsor och då leds inte värmen bort från elementet.. Överhettning och haveri!

För övrigt har jag en vakuumpump till värmepumpsinstallation, testade att koppla den till exp-kärlet. Jodå, det blurpade ut rejält med luft.. Nackdelen är att de grova kylarslangarna sugs ihop, det ser faktiskt inte så hälsosamt ut. Har man ett läckande värmepaket (vilket är mer eller mindre standard på P80) så sugs luft in varje gång kylsystemet svalnar. Alltså får man en mer eller mindre permanent luftficka i värmepaketet även om det ska avluftas "automatiskt" när man kör..
#1593587
Erik Å skrev: ons 30 okt 2024, 19:09 Jag brände en nymonterad (block-) motorvärmare i min R19 för många år sen, åkte tillbaka till Volvo och klagade. DÅ berättade de att man aldrig får koppla in värmaren på en varmkörd bil! :-/ Antagligen kokar vätskan runt elementet så det blir ångblåsor och då leds inte värmen bort från elementet.. Överhettning och haveri!

För övrigt har jag en vakuumpump till värmepumpsinstallation, testade att koppla den till exp-kärlet. Jodå, det blurpade ut rejält med luft.. Nackdelen är att de grova kylarslangarna sugs ihop, det ser faktiskt inte så hälsosamt ut. Har man ett läckande värmepaket (vilket är mer eller mindre standard på P80) så sugs luft in varje gång kylsystemet svalnar. Alltså får man en mer eller mindre permanent luftficka i värmepaketet även om det ska avluftas "automatiskt" när man kör..
Känns som en bra sak att få veta innan man kopplar in den blockvärmaren ; )

Så om jag förstår det rätt kan det vara att slangvärmaren började värma, vattnet började röra på sig via självcirkulation och luft från värmepaketet gjorde att slangvärmaren brann till? Provade slangvärmaren på morgonen efter en natt då det var runt ett minus ute, så motorn var kall.
#1593619
Hasse53 skrev: tor 31 okt 2024, 00:30 Om man kollar på montageanvisningar för Calix RE 480 i en Volvo 850 så verkar värmaren felmonterad i TS bil.
Länk: https://products-cars.calix.se/en/produ ... cleId=1667
Montagesats är M46, kolla pdf.
/Hasse
Du är helt rätt! Den sitter inte mellan den övre slangen av värmepaketet och den övre slangen till motorn som den ska. Montagesatsen M46 saknas helt.

Edit—/
Köpte nyss hela uppsättningen. Här ser man hur slangvärmaren ska monteras.
IMG_8561.jpeg
IMG_8561.jpeg (329.09 KiB) Visad 295 gånger
IMG_8562.jpeg
IMG_8562.jpeg (269.38 KiB) Visad 295 gånger
#1593629
Tack för svar! Det stämmer den sitter på den nedre slangen, som har kapats. Då behöver jag M46 satsen då, hur lossar man slangen som går in till värmepaketet, behövs något verktyg?

Kommer behöva lossa båda och byta ut den nedre, är den nedre dom kapat denna?
https://www.skruvat.se/Kylarslang-P8999 ... d_source=1


Jag kollade närmare på den första slangvärmaren som monterades av verkstad så står det TYP M5S 480, funderade på om det var en annan modell än den jag köpte, men när jag sökte runt så hittade jag bara RE 480 till volvo 850 och den ser exakt likadan ut som den jag köpte.
#1593638
När jag letade efter rätt slangvärmaren till min 850 fick jag det här svaret från Calix

”Får be om ursäkt för sent svar på din fråga.
Motorvärmaren till din bil heter RE 480 och används ihop med monteringssats M46 för att kunna monteras på din bil/motor (se bild nedan).
Bifogat finns monteringsanvisningen för denna sats.
Det behövs ingen pump utan fungerar bra med denna slangvärmare.”


Vad jag förstår ska bara övre slangen från motorblocken lossna. Den ska ansluta på motorvärmarens sidokoppling. M46 ska sättas sen mellan motorn och motorvärmaren. Precis som på bilden jag ställde in imorse. Man ska inte lossna anslutningar på värmepaketen och man ska inte heller kapa nån slang.
#1593639
Daniel78 skrev: tor 31 okt 2024, 09:06 ..Det behövs ingen pump utan fungerar bra med denna slangvärmare.”..
Detta måste ju rimligen förutsätta att värmaren är monterad på en någorlunda vertikal slangsektion så att det skapas cirkulation genom "termosifon"-effekt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermosiphon

TA är automatisk trip, bilen väljer sj&[…]

Om jag förstår det rätt så h[…]

Halvvägs med hjulbytet. Förutom hjulen t[…]

XC60 med stort elfel

Kolla in denna youtubefilmen från mackans ga[…]