Sida 1 av 2

Växellägesgivare automatlåda ????

Postat: mån 11 jun 2007, 17:42
av helgonet
Finns det någon som vet hur man byter en växellägesgivare på en 850 92:a automat ?? Enligt vad som sagts så är det den som gör att automaten växlar konstigt. Är det någon annan som har flera idéer.
Jag har kollat olja, bytt oljan m.m.

Hls Roger :shock:

Re: Växellägesgivare automatlåda ????

Postat: sön 04 nov 2007, 09:44
av roas
helgonet skrev:Finns det någon som vet hur man byter en växellägesgivare på en 850 92:a automat ?? Enligt vad som sagts så är det den som gör att automaten växlar konstigt. Är det någon annan som har flera idéer.
Jag har kollat olja, bytt oljan m.m.

Hls Roger :shock:
Den här frågan är nog för svår för forumet.

Jag har själv detta problem och varit i kontakt med en volvoverkstad, där de inte kunde åtgärda felet.

Lösningen tycks vara att fortsätta köra som om inget hänt eller helt enkelt byta bil.

Re: Växellägesgivare automatlåda ????

Postat: sön 04 nov 2007, 09:51
av *pettson*
helgonet skrev:Finns det någon som vet hur man byter en växellägesgivare på en 850 92:a automat ?? Enligt vad som sagts så är det den som gör att automaten växlar konstigt. Är det någon annan som har flera idéer.
Jag har kollat olja, bytt oljan m.m.

Hls Roger :shock:
Inget problem att byta den?.. Men varför skulle den göra att bilen växlar konstigt? Stämmer inte spaken i bilen med markeringarna eller? Förklara lite mera..

Postat: mån 05 nov 2007, 11:02
av roas
Det känns aningen frustrerande när vad som borde vara ett enkelt fel inte kan åtgärdas på märkesverkstad.

Det här felet borde ju vara uppmärksammat.

Volvo 850 är enligt rykten en bra bil så förmodligen är det ingen som råkat ut för detsamma.

På min 940 har jag aldrig haft liknande problem.

Postat: mån 05 nov 2007, 12:48
av *pettson*
roas skrev:Det känns aningen frustrerande när vad som borde vara ett enkelt fel inte kan åtgärdas på märkesverkstad.

Det här felet borde ju vara uppmärksammat.

Volvo 850 är enligt rykten en bra bil så förmodligen är det ingen som råkat ut för detsamma.

På min 940 har jag aldrig haft liknande problem.
automaten när den börjar växla konstigt så är det oftast dags för sköljning av lådan och hoppas att den inte är på G att gå sönder.
Det finns ett filter i lådan som sätter igen sej med tiden.
Men eftersom du inte orkar speca vad som är *växlar konstigt* så kan nog ingen ge dej hjälp med nånting alls inte ens märkesverkstan. Växellägesgivaren brukar sällan strula så den sabbar växlingen. Däremot kan man få att spaken inte stämmer med markeringarna, bilen vägrar starta, samt att backljuset försvinner.
Så var lite mera specifik med hur du upplever växlingsproblemet..

Postat: mån 05 nov 2007, 15:50
av roas
Det som händer mig är att hastighetsmätaren sjunker till noll och att den orange pilen på instrumentbrädan börjar blinka samtidigt som växlingen går upp och ned.

Efter en stund beter den sig normalt igen och stadiet kan vara ett par dagar för att sedan börja igen.

Volvoverkstaden gjorde en felkontroll och kunde konstatera att inget fel fanns.

Jag hann inte ens komma hem innan symptomen startade igen.

Att ingen åtgärd gjordes på verkstaden tar jag som att man inte känner igen felet eller inte har tillräcklig kunskap för att avhjälpa det.

Min andra bil är en 940 - 94 automat som gått 30 000 mil och som växlar utan anmärkning.

Volvo 850-92 aut har gått 22 000 mil och växellådsoljan är så ren den kan bli.

Jag tycker volvobilar fungerar rätt skapligt men när inte ens märkesverkstaden kan hantera problemen blir jag nog nödsakad att byta till ett annat märke.

Postat: mån 05 nov 2007, 16:27
av *pettson*
roas skrev:Det som händer mig är att hastighetsmätaren sjunker till noll och att den orange pilen på instrumentbrädan börjar blinka samtidigt som växlingen går upp och ned.

Efter en stund beter den sig normalt igen och stadiet kan vara ett par dagar för att sedan börja igen.

Volvoverkstaden gjorde en felkontroll och kunde konstatera att inget fel fanns.

Jag hann inte ens komma hem innan symptomen startade igen.

Att ingen åtgärd gjordes på verkstaden tar jag som att man inte känner igen felet eller inte har tillräcklig kunskap för att avhjälpa det.

Min andra bil är en 940 - 94 automat som gått 30 000 mil och som växlar utan anmärkning.

Volvo 850-92 aut har gått 22 000 mil och växellådsoljan är så ren den kan bli.

Jag tycker volvobilar fungerar rätt skapligt men när inte ens märkesverkstaden kan hantera problemen blir jag nog nödsakad att byta till ett annat märke.
Det är ju inte svårt att tänka sej att hastighets signalen försvinner? Både hastighetsmätaren och lådan läser på denna.. Allt i bilen sätter inte felkod.

Postat: mån 05 nov 2007, 17:52
av roas
*pettson* skrev: Det är ju inte svårt att tänka sej att hastighets signalen försvinner? Både hastighetsmätaren och lådan läser på denna.. Allt i bilen sätter inte felkod.
Så problemet är olösligt, just vad jag befarade.

Det får nog bli en japanare för min del.

Postat: mån 05 nov 2007, 20:17
av *pettson*
roas skrev:
*pettson* skrev: Det är ju inte svårt att tänka sej att hastighets signalen försvinner? Både hastighetsmätaren och lådan läser på denna.. Allt i bilen sätter inte felkod.
Så problemet är olösligt, just vad jag befarade.

Det får nog bli en japanare för min del.
Det var mej en väldigt märklig inställning du har, japanare har inte heller felkoder för allt. Men vill du inte reparera utan älskar att muttra så strunta i att gå vidare. Sänk priset på bilen och köp en japanare.

Men jag köper inte ens att dom kontrollerat din bil förutom då möjligen en felkodsläsning. Det är nåt man i det här fallet säger bara för du tänkte väl inte lämna in den för reparation. För faller din hastighetsmätare och samtidigt krånglar lådan. Då har vi 5 Val.

-Avbrott i signalledning
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning
-Defekt kombinationsinstrument
-Fel i hastighetsgivarens krets
-Kontaktresistans i anslutningar.

Eftersom instrumentet fungerar som vanligt ibland? Så har du TRE val.
Det ena är om hastighetsmätargivaren är defekt. Eller har en defekt sladd/kontakt.
Det andra är att ditt instrument är på upphällningen och fungerar lite som det vill.
Det här är nåt som dom lätt kan ta reda på om dom bara orkar.
Men vill inte personalen jobba på din önskade japsverkstad så står du likadär med byxorna nere och ett fel som *gäckar verkstan*.
Men i slutändan är det naturligtvis ditt val. :wink:

PS: allt det här får man veta om man skiter i att jämt läsa felkoder och TRO utan tar reda på sakers konstruktion och funktion. Koderna är en hjälp till en felsignal/ potentiell felkälla. Det är inte alltid själva felet som signalerar.

Postat: tis 06 nov 2007, 07:08
av roas
*pettson* skrev:
Men jag köper inte ens att dom kontrollerat din bil förutom då möjligen en felkodsläsning. Det är nåt man i det här fallet säger bara för du tänkte väl inte lämna in den för reparation. För faller din hastighetsmätare och samtidigt krånglar lådan. Då har vi 5 Val.

-Avbrott i signalledning
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning
-Defekt kombinationsinstrument
-Fel i hastighetsgivarens krets
-Kontaktresistans i anslutningar.

Eftersom instrumentet fungerar som vanligt ibland? Så har du TRE val.
Det ena är om hastighetsmätargivaren är defekt. Eller har en defekt sladd/kontakt.
Det andra är att ditt instrument är på upphällningen och fungerar lite som det vill.
Det här är nåt som dom lätt kan ta reda på om dom bara orkar.
Men vill inte personalen jobba på din önskade japsverkstad så står du likadär med byxorna nere och ett fel som *gäckar verkstan*.
Men i slutändan är det naturligtvis ditt val. :wink:

PS: allt det här får man veta om man skiter i att jämt läsa felkoder och TRO utan tar reda på sakers konstruktion och funktion. Koderna är en hjälp till en felsignal/ potentiell felkälla. Det är inte alltid själva felet som signalerar.
Naturligtvis ville jag ha felet avhjälpt, det var därför jag lämnade in bilen, men då det enligt verkstaden inte var något fel så drar jag den slutsatsen att de inte har kunskap att reparera felet.

En bil är inte bättre än sin service.

Av en volvomekaniker jag stött på helt privat har jag fått tipset att byta växellägesgivaren.

Detta råd kunde naturligtvis verkstaden lämnat om de hade kunskapen.

Jag vet fortfarande inte vem jag kan lita på, och att byta del för del tills det hela fungerar är inte i nuläget speciellt uppmuntrande.