Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZAV
Min Volvo 855 -95 svart ryker vid högt varvtal, bilen går hur jämt som helst på tomgång & då ryker den ingenting. Vad kan göra detta svart rykande?
Användarvisningsbild
av Lilja
Det första jag hade gjort hade varit att kolla luftfiltret så det inte är helt igensatt. Svart rök brukar uppkomma när det finns ett överskott på bränsle eller underskott på luft. Så det är en bra utgångspunkt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har hört någon stanns att om det ryker svart är det fel bränsle blandning/fet blandning!
Men någon av alla "experter" här vet säkert bättre :wink:
Användarvisningsbild
av Lilja
grammse skrev:Jag har hört någon stanns att om det ryker svart är det fel bränsle blandning/fet blandning!
Jo det var ju det jag sa :P fet blanding = för mycket bränsle förhållandevis till mängden luft, det funkar ju lite på båda hållen eller hur :wink: Det var mest en liten teori på en grej som är enkel att kolla
Användarvisningsbild
av Nexus
Lilja skrev:
grammse skrev:Jag har hört någon stanns att om det ryker svart är det fel bränsle blandning/fet blandning!
Jo det var ju det jag sa :P fet blanding = för mycket bränsle förhållandevis till mängden luft, det funkar ju lite på båda hållen eller hur :wink: Det var mest en liten teori på en grej som är enkel att kolla
ja ja sorry är inte riktigt vaken :lol: :lol:
Jag kanske har fått lite för fet blandning :wink: :wink: :wink:
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lilja
Satt och tittade lite och hittade en tråd från ett annat forum, vet inte om det är tillåtet att länka från andra forum isåfall får ni ta bort den

http://www.svenska480klubben.com/phpBB2 ... 74ea85badb

Inte samma bil med ungefär samma problem, det kanske kan vägleda lite iallafall
Användarvisningsbild
av Nexus
Lilja skrev:Satt och tittade lite och hittade en tråd från ett annat forum, vet inte om det är tillåtet att länka från andra forum isåfall får ni ta bort den

Tack lilja för du rättar mig! jag tänkte skriva svart=bränsle blått=olja vitt=vatten . men då hade jag blivit utskrattad men det stämmer tydlingen. jag kanske är lite vaken ändå :wink:
Användarvisningsbild
av Lilja
grammse skrev:
Lilja skrev:Satt och tittade lite och hittade en tråd från ett annat forum, vet inte om det är tillåtet att länka från andra forum isåfall får ni ta bort den

Tack lilja för du rättar mig! jag tänkte skriva svart=bränsle blått=olja vitt=vatten . men då hade jag blivit utskrattad men det stämmer tydlingen. jag kanske är lite vaken ändå :wink:
Jo men så är det väl också :D Min teori var den dock att eftersom svart rök oftast tyder på fel bränseblanding = för mycket bränsle måste det ju inte direkt bero på att bilen får för mycket bränsle utan att den får för lite luft i förhållandevis till mängden bränsle, om du fattar va ja menar :P

Men läser man igenom den tråden verkar det vara betydligt mer avancerat så jag överlåter nog det där till nån lite mer kunnig :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
Lilja skrev:
grammse skrev:

Jo men så är det väl också :D Min teori var den dock att eftersom svart rök oftast tyder på fel bränseblanding = för mycket bränsle måste det ju inte direkt bero på att bilen får för mycket bränsle utan att den får för lite luft i förhållandevis till mängden bränsle, om du fattar va ja menar :P

Men läser man igenom den tråden verkar det vara betydligt mer avancerat så jag överlåter nog det där till nån lite mer kunnig :lol:
Jag är helt med på dina noter :D Vi halv Experter får ge små råd tills de stora pojkarna vaknar imorgon :wink: :wink:
av ZAV
Tack grabbar, då vet jag vad jag ska kolla imorgon. Har nämligen precis köpt bilen & inte hunnit kolla nått.
:wink:
Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen

Stod han och slirade länge på koplingen[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Spraya[…]