Sida 1 av 1

Stora metallspån i motoroljan.

Postat: tor 05 sep 2024, 22:34
av wallentin
Nu är det 2 månader sen ja bytte olja och filter 2 gånger med 3 veckors mellanrum. Pga metallspån i oljan. Och ja fick lika mycket spåner på handen båda gångerna när ja lossade oljepluggen. Spånerna är så stora så dom går inte i oljefiltret. Ja tycker det är helt otroligt att motorn går fortfarande skulle väl skurit för länge sedan bilen det handlar om är en v70 1998 bensin. Finns en hel del att göra på bilen bla kopplingsbyte men är det lönt att lägga det jobbet på bilen?

Re: Stora metallspån i motoroljan.

Postat: fre 06 sep 2024, 14:32
av emtor
Nej,-sannolikt inte lönt.
Vad sorts metallspån? -Lagermetall?
Är det lagren som är slut är det nog inte lönt att lägga pengar på bilen

Re: Stora metallspån i motoroljan.

Postat: fre 06 sep 2024, 17:03
av wallentin
Ja ja tror de, dom är runda och fyrkantiga. Inte spånor. Får se vad som ger upp först oljetrycket eller kopplingen . Det är trögt att få i trean och fyran. Hur ska man veta sånt med metall i oljan när man köper bil?

Re: Stora metallspån i motoroljan.

Postat: lör 07 sep 2024, 19:03
av emtor
Prova med en magnet. Om metallet fastnar i magneten så är det stål/järn.
Att trean och fyran går trögt i är nog kopplingen sitt fel.
Nej, hur skall man veta om lagren är slut om inte motorn skapar typiska lagren-är-paj-ljud?
Det enda sättet då är att kolla oljan vid oljebyte, något man normalt inte gör om man inte misstänker lagren på förehand.

Re: Stora metallspån i motoroljan.

Postat: lör 07 sep 2024, 23:31
av wallentin
Det är mycket grisen i säcken när man köper bil som är så gammal och i den prisklassen. Får väl trösta sej med att den inte var så dyr.

Re: Stora metallspån i motoroljan.

Postat: sön 08 sep 2024, 08:00
av emtor
Min V70 har varit under reparation ute på gården så jag behövde en skrotbil att åka till och från jobb, så det blev en gammal och billig Toyota.
Den var absolut lite grisen i säcken.
Mycket törstig på bensin,-0.9 liter / mil på landsväg, enormt mycket mera vid stadskörning, massa otäcka oljud i framvagnen.
Framvagnen visade sig vara stödlagren till fjäderbenen, billigt och enkelt att fixa.
Förbrukningen hamnade på normalt nivå när jag bytte en lambdasond.
Det som var bra var att säljaren slängde dit tre extraljus till ett värde av nästan 10.000.