Sida 1 av 2

Femmans växel strular.

Postat: mån 26 aug 2024, 14:45
av wallentin
Har en v70 -98 som kopplingen tar högt upp. Brukar detta endast påverka femmans växel?
Det växlar mellan att femmans växel skrapar och att det är tvärstopp när jag ska lägga i den. Måste dubbeltrampa på pedalen för att det ska fungera.

Re: Femmans växel strular.

Postat: mån 26 aug 2024, 14:53
av Lucif3r
Är väl troligen kopplingen som börjar bli slut... Men kan inte direkt påstå att det brukar vara just 5an det märks på, men omöjligt är det såklart inte. Beror ju mycket på hur var och när man växlar osv.

Re: Femmans växel strular.

Postat: mån 26 aug 2024, 15:32
av lennarte
Är där inget "spel" kvar i pedalen är det på väg att ta slut. Är inte "hemma" på just denna modell. Men förr kunde man justera kopplingen, i alla fall lite. Där måste vara ett litet "spel" mellan tryckplatta och urtrampningslager, annars tar det fort slut.
P. S
Om det "skrapar" när du lägger i backen, är det att den inte "frikopplar" riktigt. Fungerar backen riktigt och inte 5-an är det nog något med växellådan.

Re: Femmans växel strular.

Postat: mån 26 aug 2024, 20:18
av wallentin
Backen har strulat ett fåtal gånger, femmans växel strular i stort sett jämt. Det är hydraulisk styrd koppling så den går inte att justera.

Re: Femmans växel strular.

Postat: tis 27 aug 2024, 08:21
av lennarte
wallentin skrev: mån 26 aug 2024, 20:18 Backen har strulat ett fåtal gånger, femmans växel strular i stort sett jämt. Det är hydraulisk styrd koppling så den går inte att justera.
Är den hydraulisk är den "själv justerade". Alltså man behöver inte "bry sig" i normal fallet. Men allt varar inte för evigt. Gammal bromsvätska som kommit luft i gör att den kanske inte frikopplar riktigt. Kan även vara fel på kopplingen (överhettad skev Tryckplatta) eller växellådan. Hur fungerar det om du dubbeltrampar. Brukar du lägga i 5-an vid låg fart? Brukar du "hoppa över" 4-an? Detta "tar" onödigt på växellådan.

Re: Femmans växel strular.

Postat: tis 27 aug 2024, 08:23
av lennarte
wallentin skrev: mån 26 aug 2024, 20:18 Backen har strulat ett fåtal gånger, femmans växel strular i stort sett jämt. Det är hydraulisk styrd koppling så den går inte att justera.
Är den hydraulisk är den "själv justerade". Alltså man behöver inte "bry sig" i normal fallet. Men allt varar inte för evigt. Gammal bromsvätska som kommit luft i gör att den kanske inte frikopplar riktigt. Kan även vara fel på kopplingen (överhettad skev Tryckplatta) eller växellådan. Hur fungerar det om du dubbeltrampar?
Brukar du lägga i 5-an vid låg fart? Brukar du "hoppa över" 4-an? Detta "tar" onödigt på växellådan.

Re: Femmans växel strular.

Postat: tis 27 aug 2024, 14:39
av wallentin
De funkar om ja,dubbeltrampar på kopplingspedalen. Har inte kollat på varvräknaren när ja lägger i femman.

Re: Femmans växel strular.

Postat: tis 27 aug 2024, 15:07
av Lucif3r
När pedalen börjar ta någon annanstans än där den ska så är det i 99 av 100 fall så att kopplingen är slut, "självjusteringen" kan inte kompensera mer.

Egentligen spelar det ingen roll VAD som är fel.... För du kommer ändå inte undan att plocka ner växellådan - vilket är det största eländet på sånna här vagnar... Kan vara så att lamellen kärvar på splinsen -> låda ner, kan vara lamellen som är slut -> låda ner, kan vara urtrampningslagret som är slut -> låda ner... osv osv... Oavsett felet är första åtgärden densamma - lådan måste ner!

Re: Femmans växel strular.

Postat: tis 27 aug 2024, 15:08
av Lucif3r
lennarte skrev:Brukar du "hoppa över" 4-an? Detta "tar" onödigt på växellådan
10492328_10202389816010342_4071027676041902736_n.jpg
10492328_10202389816010342_4071027676041902736_n.jpg (53.47 KiB) Visad 1016 gånger

..... Det är ingen gammal sunkig M47a eller liknande vi talar om här.. M56orna är robusta saker.

Re: Femmans växel strular.

Postat: tis 27 aug 2024, 15:40
av lennarte
Lucif3r skrev:
lennarte skrev:Brukar du "hoppa över" 4-an? Detta "tar" onödigt på växellådan
10492328_10202389816010342_4071027676041902736_n.jpg

..... Det är ingen gammal sunkig M47a eller liknande vi talar om här.. M56orna är robusta saker.
Om man kosekvent hoppar över en växel får synkroniseringen jobba mer till sist blir den mest robusta växellådan sliten. På min M46 är numera 3-ans synkning sliten eftersom man lätt växlar från overdrive läge till 3-an utan att först "lägga ur" Overdriven. Om man då dubbeltrampar funkar det fint. Numera släpper jag inte på gasen utan dubbeltrampar och lägger i 3-an innan jag släpper på gasen. Nu har min växellåda rullat 35 - 40000 mil. Det var ungefär där den gamla växellådan gav upp (overdrive delen), bilen i övrigt har rullat en bit över 50000 mil. Växellåda i övrigt funkar kanon tyst och mjuk i alla andra växlar