Sida 1 av 1

Volvo v70 1998, glykolen började koka

Postat: tis 16 jul 2024, 17:18
av Berraberra
Hejsan!
Som min far säger, ny bil nya problem. Ny gammal bil, ja det blir väl en hel del problem.
Hade varit iväg på auktion och skulle parkera bilen, när jag håller på och backar in och precis har kommit in i min i min ruta ser jag att det ryker från motorhuven och temperaturen har gått upp. Minns inte om den hann gå upp ända till det röda men om den inte gjorde det så var det på håret.
Tråkigt, precis innan vi skulle iväg med bilen på lite semester samtidigt som det var tur att det hände precis när jag skulle parkera bilen och vi inte hann ge oss iväg.
Som rubriken lyder så började glykolen att koka och det var mycket som försvann och läckte ut, vet inte om det rann ut från locket eller om det är en läcka någon annanstans.
När jag lyssnade så hörde jag hur det pyste och fräste från expansionskärlet. Det lät även bubblande från motor, hmm kokade den också? Och hur mycket kan ha gått åt helvete utav detta, vad bör jag kolla?
Och vad kan felet vara?

Den har tidigare rusat en gång i temperatur, då var vi på väg hem från Orust till Göteborg och satt fast i bilkö i över en timma i väldigt varmt väder, den rusade upp till sista strecket men precis då började jag rulla och då gick den ner i temp igen.

Re: Volvo v70 1998, glykolen började koka

Postat: tis 16 jul 2024, 19:46
av sicnarf
Hade du koll på temp nålen innan detta hände? Kan vara din termostat som är kass.

Re: Volvo v70 1998, glykolen började koka

Postat: tis 16 jul 2024, 20:41
av Berraberra
Det hade jag, satt hela vägen hem från Rollsbo där auktionen var och höll lite smått koll på instrumentpanelen hela tiden. Var sista stunden som jag inte höll koll på den då jag höll på att backa in och var tvungen att fokusera på det så det gick ju fort för den att öka.

Hmm termostat satt jag och funderade på om det kunde vara också. Kollade för övrigt också oljan och det verkade inte ha kommit i någon kylarvätska där åtminstone.

Volvo v70 1998, glykolen började koka

Postat: tis 16 jul 2024, 22:27
av TommyP86
Termostat är ohyggligt sällsynt vid överhettning. Mest sannolikt är fläkten eller styrningen till den död.

Kan också vara kylaren som tappat alla sina kylflänsar.

Re: Volvo v70 1998, glykolen började koka

Postat: tis 16 jul 2024, 23:14
av Berraberra
Okej så ingen idé att byta termostat alltså. Lättaste sättet att kolla så att fläkten funkar, koppla den direkt till 12 volt?

Re: Volvo v70 1998, glykolen började koka

Postat: ons 17 jul 2024, 02:28
av Lucif3r
Om nålen visade kokning vid "parkering", och du inte hörde ett jävla väsen från motorrummet - dvs fläkten - så är det något fel där. Spelar ingen roll om du stänger av motorn - när den är så varm så ska fläkten fortsätta gå flera minuter.

På min hade styrkablaget till reläet gått av med åren, så reläet fick aldrig någon signal att slå till fläkten.

Re: Volvo v70 1998, glykolen började koka

Postat: mån 22 jul 2024, 23:34
av Berraberra
Nyss hemkommen. Prövade att ge fläkten 12 volt från batteriet och den gick igång så antingen kabelbrott eller relät. Prövade att tillsätta 12 volt på ingångarna till relät men det klickade inte. Detta bör det väl göra eller tänker jag fel? Finns det något annat sätt att testa relät?

Re: Volvo v70 1998, glykolen började koka

Postat: tis 23 jul 2024, 12:28
av Berraberra
Okej var iväg en vända till bilen och prövade relät igen. Lossade kabeln i mitten (gul/vit och gul) och kopplade polerna till jord och då klickade relät till så det verkar inte vara något fel på det.
Så kabelbrott då med andra ord?
Ska båda hastigheterna på fläkten kunna gå oberoende av varandra eller måste båda funka för att den andra ska göra det?

Okej prövade att köra fläkten igen kopplad direkt till batteriet och nu så snurrade den inte alls. Var det måhända sista dödsrycket igår?

Re: Volvo v70 1998, glykolen började koka

Postat: tis 23 jul 2024, 16:14
av Berraberra
Lyckades hitta felet nu, det är glapp i jorden som går till fläkten. I kontaktstycket sitter glappet :)