Sida 1 av 1

Bränslepumprelä tappar styrström efter start.

Postat: sön 30 jun 2024, 14:12
av Metafish
Vet att det finns många trådar om detta, men efter att ha bytt relä 103 (pump) kamaxelgivare, vevaxelgivare, huvudrelä ovanför kylaren, startat på rull (utesluter startmotorn) har jag lite slut på idéer.
Allt funkar som det ska om man byglar bränslepumpreläet, men bara då.
Borde ju rimligen ha med immobilzer/styrbox att göra då. Hittar dock ingen separat immo-box i bilen (855 -97) så undrar om allt sitter i styrboxen? Borde inte immon i så fall också bryta även om man byglar över relä 103?
Andra idéer?

Re: Bränslepumprelä tappar styrström efter start.

Postat: sön 30 jun 2024, 14:22
av Lucif3r
-97or har också "separat immobox", den sitter inbakad lagom gömd på rattstången. Plomberad, givetvis.

Men ja, du har även "startspärr" i styrboxen. Om styrboxen inte får godkännande från immoboxen så stänger styrboxen av bränslepumpen. Immo-boxen avgör om nyckeln är rätt eller ej, och skickar en "ok" eller "inte ok"-signal till styrboxen alltså. Det betyder att i praktiken kan man fortfarande byta styrbox i en -97a, då den inte har en susning om vilken bil/nyckel som används. Den måste bara ha en godkänd signal från en extern källa(immo-boxen). -99 flyttade hela immo-systemet in i boxen, och man kan då ej längre byta styrbox heller, utan att programmera nya nycklar...

Ett typ-fel när det är immon som bråkar är att bilen startar några sekunder, för att sedan dö.

Re: Bränslepumprelä tappar styrström efter start.

Postat: sön 30 jun 2024, 14:29
av Metafish
Oj, det var snabba besked. Tack för det!
Då kan jag leta vidare efter boxen för det är tydligen vanligt att själva kontakten bråkar läste jag nånstans.
Jag tänker bara att borde den inte slå ifrån även om man byglar reläet tänker jag?

Re: Bränslepumprelä tappar styrström efter start.

Postat: sön 30 jun 2024, 14:44
av Lucif3r
Metafish skrev:Jag tänker bara att borde den inte slå ifrån även om man byglar reläet tänker jag?
Exakt vad ska den slå ifrån när du matar pumpen med direktström tänker du? :-D Den stänger av det som styr pumpen, dvs reläet. Sätter du reläet ur spel så... Ja, vad ska den göra åt det? :P
"Avancerade" funktioner såsom att bryta även tändningen kom inte fören -99.

Ang. kontakten så brukar det vara kontakten till antennringen. Antennringen sitter på tändningslåset, det är den gråa plast"ringen" man ser runt nyckelhålet. Det går f.ö. utmärkt att följa kablaget från den hela vägen till immo-boxen ;-) Antennringen har ju också en begränsad livstid, börjar märkas typ "nu" när bilarna fått "några" år på nacken. Inte alls ovanligt att behöva byta den.

Bild

Re: Bränslepumprelä tappar styrström efter start.

Postat: sön 30 jun 2024, 15:04
av Metafish
Haha!
Sant, ja. Tänkte fel på spolsidan av reläet. Har fö ingen spänning alls över spolen märkte jag när jag mätte nu. 0,02V typ vid start sen ingenting. Jordsidan av spolens kontakter i sockeln har dock utmärkt kontakt så inget jordfel. Det pekar ju alltmer mot immon då.
Ingen idé att rådda med styrboxlådan då heller som jag tolkar det. Den bestämmer väl inte själv nånting ifråga om spänning till relä 103 eller ej.
Ska försöka få tag i den där boxen vid ratten nu..