Sida 1 av 1
P0336
Postat: mån 10 jun 2024, 12:27
av AV70
Hej! Jag håller på o tappar det helt med min v70 -00 är en B5244S. Var ute och åkte lite och helt plötligt tänds motorlampan och antispinn och bilen blev jätte ryckig att köra. Åkte hem och koppla in OBD läsaren. Får upp felkoden p0336 - vevaxelgivare sensor A.
Har testat 3 olika givare och släckt alla felkoder kan köra 3,5 mil utan problem sen dyker felkoden upp igen. Och innan någon påpekar har kollat att det är rätt givare 100gånger. Har varit så med alla givare så börjar fundera på om något annat som spökar.
Finns det någon som varit med om något liknande eller har någon idé på vad som kan vara problemet.
Re: P0336
Postat: ons 12 jun 2024, 06:23
av sicnarf
Främre sensorn du har bytt? Inget ärg eller korrosion runt där?
Re: P0336
Postat: ons 12 jun 2024, 10:31
av AV70
sicnarf skrev:Främre sensorn du har bytt? Inget ärg eller korrosion runt där?
Re: P0336
Postat: ons 12 jun 2024, 11:41
av AV70
Hur menar du med främre? Vad jag förstått så har jag bara en som sitter nedanför kamaxelgivare på högersidan av motorn. Har kollat och kan inte se något iaf
Re: P0336
Postat: ons 12 jun 2024, 16:32
av Lucif3r
Ja, det finns bara 1 vevaxelgivare, och 1 kamaxelgivare. Så du behöver inte slösa tid på att leta efter någon "främre" eller "bakre" iaf
Kan du möjligen åkt på kabelbrott till sensorn? Eller taskig jord till motorn? Flätan mellan toppen och torpedplåten brukar ju gärna ärga och/eller gå av med åren.
Re: P0336
Postat: tor 13 jun 2024, 10:49
av AV70
Lucif3r skrev: ↑ons 12 jun 2024, 16:32
Ja, det finns bara 1 vevaxelgivare, och 1 kamaxelgivare. Så du behöver inte slösa tid på att leta efter någon "främre" eller "bakre" iaf
Kan du möjligen åkt på kabelbrott till sensorn? Eller taskig jord till motorn? Flätan mellan toppen och torpedplåten brukar ju gärna ärga och/eller gå av med åren.
Tack, blev lite fundersam där
Hur kollar jag enklast om det är kabelbrott till sensorn?
Kollade flätan och den ser fin ut hela vägen, varken trasig eller ärgad
Re: P0336
Postat: tor 13 jun 2024, 13:12
av Lucif3r
Enklast är väl att först mäta resistansen på själva givaren, sen mäta resistansen i andra änden av kabelhärvan(med givaren ikopplad) och jämnföra. Jag troooor vevaxelkablaget går raka spåret till styrboxen, men kan inte svära på det.
En annan sak värd att kolla är om du ev. har oljeläckage från någon av kamaxlarna, så det kanske har samlats olja i kontaktstyckena som sitter där på motorn.