Startproblem varm motor S70
Postat: tis 23 apr 2024, 16:03
Hej!
Den har börjat bli grinig vid start. Aldrig när den har t ex stått över natten, men när den är varm. Tändstift är bra, ny fördelare och rotor. Soppapumpen går en kort stund när man vrider på tändningen. Relät ”ser” bra ut.
Det är tryck i fuelrailen. Jag har inte mätt upp trycket, men när bilen är varm och har stått ett tag så är det bra tryck när man öppnar ventilen i sidan på railen. Inga missljud eller annat.
Så vid start varm låter den som vanlig men tänder inte riktigt låter det som. Den puttrar 1-2sek för att sen dö. Alltid på andra startförsöket så går den ingång direkt och går klockrent. Jämn tomgång och går hur bra som helst körmässigt.
Jag har kollat tändningslås/antennring samt sprayat och kollat kablar där. Ser inget konstigt där.
Inga felkoder finns, men om t ex vevaxelgivaren skulle vara kass så kanske ingen felkod sätts?
Kamaxelgivaren känns kanske långsökt eftersom bilen går bra för övrigt?
Börjar bli tom på idéer och vill inte byta massa saker om det inte behövs
Den har börjat bli grinig vid start. Aldrig när den har t ex stått över natten, men när den är varm. Tändstift är bra, ny fördelare och rotor. Soppapumpen går en kort stund när man vrider på tändningen. Relät ”ser” bra ut.
Det är tryck i fuelrailen. Jag har inte mätt upp trycket, men när bilen är varm och har stått ett tag så är det bra tryck när man öppnar ventilen i sidan på railen. Inga missljud eller annat.
Så vid start varm låter den som vanlig men tänder inte riktigt låter det som. Den puttrar 1-2sek för att sen dö. Alltid på andra startförsöket så går den ingång direkt och går klockrent. Jämn tomgång och går hur bra som helst körmässigt.
Jag har kollat tändningslås/antennring samt sprayat och kollat kablar där. Ser inget konstigt där.
Inga felkoder finns, men om t ex vevaxelgivaren skulle vara kass så kanske ingen felkod sätts?
Kamaxelgivaren känns kanske långsökt eftersom bilen går bra för övrigt?
Börjar bli tom på idéer och vill inte byta massa saker om det inte behövs
Sen måste man testa starta, avbryta, sen starta igen så går den igång galant. Blir knäpp alltså. Kan immobilizern reagera på värme månntro? Funderar på om den ”tappar minnet” och behöver ett startförsök för att synka eller så? Har ju tyvärr bara en nyckel också :( Annars hade jag testat en annan nyckel. Eftersom det är värmerelaterat så känns ju allt ännu konstigare. Kanske startkontakten i tändningslåset, men då borde den väl kanske krångla oavsett värme/kyla?