Sida 1 av 1

Startproblem varm motor S70

Postat: tis 23 apr 2024, 16:03
av JompaS70
Hej!

Den har börjat bli grinig vid start. Aldrig när den har t ex stått över natten, men när den är varm. Tändstift är bra, ny fördelare och rotor. Soppapumpen går en kort stund när man vrider på tändningen. Relät ”ser” bra ut.

Det är tryck i fuelrailen. Jag har inte mätt upp trycket, men när bilen är varm och har stått ett tag så är det bra tryck när man öppnar ventilen i sidan på railen. Inga missljud eller annat.

Så vid start varm låter den som vanlig men tänder inte riktigt låter det som. Den puttrar 1-2sek för att sen dö. Alltid på andra startförsöket så går den ingång direkt och går klockrent. Jämn tomgång och går hur bra som helst körmässigt.

Jag har kollat tändningslås/antennring samt sprayat och kollat kablar där. Ser inget konstigt där.
Inga felkoder finns, men om t ex vevaxelgivaren skulle vara kass så kanske ingen felkod sätts?

Kamaxelgivaren känns kanske långsökt eftersom bilen går bra för övrigt?

Börjar bli tom på idéer och vill inte byta massa saker om det inte behövs :bored:

Re: Startproblem varm motor S70

Postat: fre 26 apr 2024, 13:23
av Timpanlimpan
Jag är ingen expert alls men jag har för mig att jag hört att om motortempgivaren är dålig så kan man få svårt att starta när den är varm.

Re: Startproblem varm motor S70

Postat: tis 30 apr 2024, 13:49
av JompaS70
Nu har jag bytt, rotor, fördelare, kamaxelgivare och vevaxelgivare, tändstift samt väntar på ett bränslerelä och bränslefilter. Pumpen går vid start men bilen vill ändå inte starta på första försöket när motorn är varm så att byta relä tror jag inte heller på :-(

Re: Startproblem varm motor S70

Postat: ons 01 maj 2024, 09:08
av sicnarf
När du varm startar nästa gång, låt nyckeln vara i läge 2 ett par sekunder så pumpen går. 2-3 sek senare startar du bilen. Går den igång direkt så har du hittat problemet. Bränslerelaterat alltså. Men om det är spjäll, tändspole eller pumpen vet jag inte.

Re: Startproblem varm motor S70

Postat: ons 01 maj 2024, 10:12
av JompaS70
Jag har låtit pumpen prima upp till fem gånger utan någon skillnad. Den startar som sagt kall varje gång och bilen går bra när den väl är igång. Ibland vid start med varm motor så kan den puttra lite, som om den går på 2-3 cylindrar för att sen dö. Vid andra startförsöket hoppar den igång direkt och går fint. Jättemysko.

Re: Startproblem varm motor S70

Postat: tor 02 maj 2024, 16:25
av JompaS70
Bränslefilter och relä bytt. Inte någon skillnad alls.
Idag startade bilen varm, en gång 😊 Sen måste man testa starta, avbryta, sen starta igen så går den igång galant. Blir knäpp alltså. Kan immobilizern reagera på värme månntro? Funderar på om den ”tappar minnet” och behöver ett startförsök för att synka eller så? Har ju tyvärr bara en nyckel också :( Annars hade jag testat en annan nyckel. Eftersom det är värmerelaterat så känns ju allt ännu konstigare. Kanske startkontakten i tändningslåset, men då borde den väl kanske krångla oavsett värme/kyla?

Re: Startproblem varm motor S70

Postat: lör 11 maj 2024, 16:32
av JompaS70
Liten update. Saker som är bytta: LMM, bränslepump, bränslepumpsrelä, bränslefilter, vevaxelgivare, kamaxelgivare, tempsensor, tändstift, rotor och fördelare, batteri, kollat alla vakuumslangar, kablar etc. Hittar inget. Bilen är nu även grinig att starta kall, men startar. Varm startar den en kort stund och blöddrar. Nästa startförsök startar den direkt och går som en klocka. Bra skjuts i startmotorn. Spöken? :-o :P :-)

Re: Startproblem varm motor S70

Postat: lör 11 maj 2024, 16:44
av Marlboroman
Huvudreläet (sitter ovanför kylaren) eller givaren som läser på svänghjulet är ju båda känsliga för värme och kan ge lite knepiga symptom

Re: Startproblem varm motor S70

Postat: lör 11 maj 2024, 19:39
av JompaS70
Finns inget sådan relä på dessa, vet inte om bara 850 har dem? Givaren till svänghjulet? Menar du vevaxelgivaren då eller finns det en annan?

Re: Startproblem varm motor S70

Postat: lör 11 maj 2024, 20:05
av JompaS70
Hittade ett relä som heter Main Relay nära tändspolen. Under locket som har alla huvudsäkringar och andra relän. Bytte den mot luftpumpens relä för att dem var identiska. Får se om det gör någon skillnad nästa gång jag kör bilen. Börjar misstänka BTR:en....min har en "konstig" btr. Inte så hög och utan vakuumslang. Någon som har en till salu så man kan testa? Ser ut som den här: https://volvoforums.com/forum/attachmen ... 49b2_1.jpg