Sida 1 av 2

Grus i styrväxel??

Postat: sön 03 jun 2007, 00:11
av Marti
Hej!
Var ner till min lokala däckfirma för att sätta på 2 nya däck fram + göra en hjulinställning, de sa att höger innre styrled var glapp så dom fick byta den också.
Nu till problemet.

Dom sa att jag hade fått in grus i styrväxeln och att det hade vart hål i damasken runt den gamla styrleden och att det inte var någon idé att sätta på nya sulor förän styrväxeln blev bytt.

Dom körde ut bilen och sa att de skulle höra av sig när växeln kom hem.

När jag sätter mig i bilen och ska åka därifrån går det knappt att styra först går det jättetrögt sedan börjar bilen svänga av sig självt.

Jag backar tillbaka och frågar vad f_n dom har gjort så säger dom bara att det är grus i styrväxeln och att dom inte har gjort nåt fel??

Den funkade ju helt normalt innan styrledsbytet dom gjorde?

Kan det verkligen vara som dom säger??

Förtvivlad!!

Kör en S70 2.5T -98 [/u]

Postat: sön 03 jun 2007, 07:36
av Kena
Låter konstigt att du har grus i den, men gick det tungt att styra borde det vara så. Men om bilen svänger av sej själv har de bara kastat ihop grejjorna utan någonsomhelst inställning. Du bör då inte köra så lång/fort förrän du bytt styrväxel.
Vet inte hur långt din bil gått men tipsar att du byter alla styrleder om de börjat glappa så slipper du göra flera framvagnsinställningar för har en börjat glappa kommer de andra snart.
Och du, har du egen verktygslåda och inte tummen centralmonterad, byt då själv.

Postat: sön 03 jun 2007, 14:14
av Marti
Killen ställde hjulen efter bytet det såg jag.

De andra styrlederna och länkarmarna böt de ifjol på Volvoverkstad, dumt att inte ta den sista också men man är ju lite snål.

Bilen har rullat 14500 mil.

Jag var till en annan verkstad och visade upp den och förklarade vad som hänt och dom tror att däckfirman har haft sönder styrväxeln??'(S)'


Bilen får stå, jag törs inte köra med den.
Det skulle ta 2 veckor innan den nya styrväxeln skulle komma hem.

Lite tur att de är fint väder så man kan åka mc istället.

Postat: sön 03 jun 2007, 15:09
av #27
Marti skrev: Det skulle ta 2 veckor innan den nya styrväxeln skulle komma hem.
De var en lång leveranstid de kan inte vara en original styrväxel??!!

Postat: sön 03 jun 2007, 16:20
av Marti
Nej den är från Meca och kostar 4462 kr Volvo ville ha 9000kr.

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Båda ska ju va nyrenoverade och för 4500kr kan jag vänta 2 veckor.

Men vad tror ni, har däckfirman blåst mig eller kan det vara sant som dom säger??

Allt jag vet är att bilen funkade som vanligt när jag lämnade in den och typ inte alls när jag skulle åka därifrån.

Jag har ingen lust att betala om dom har orsakat felet.

Postat: sön 03 jun 2007, 19:00
av Kena
Helt säkert de som haft sönder den, när man tar loss styrleden måste man värma och hålla fast delen i styrväxeln där leden sitter fast. Garanterat har de inte gjort det och våldat sönder växeln.
Svårt för dej att bevisa annat än dissikering tillsammans med med däckfirman eller annan oberoende.
Vänd dej till konsumentvägledaren där du bor och be om råd/tips imorgonbitti.
Förövrigt kan det omöjligtvis komma in grus i styrväxeln men däremot fint vägdamm och det lär synas om man tar isär växeln.

Postat: mån 04 jun 2007, 07:11
av Marti
Hmm. Bra idé med "dissikering tillsammans med med däckfirman eller annan oberoende."

Tack!!

Postat: mån 04 jun 2007, 09:30
av *pettson*
såå ingen av er har någonsin bytt knuten mellan styrväxeln och rattstången. Kärvar den går det trögt och sen lätt.. sen trögt sen lätt osv beroende på hur knuten är vriden. En pryl som kostar 600 spänn som jag bytt drösvis.. däremot har jag ALDRIG behövt byta en styrväxel. Att någon *slår* sönder en styrväxel anser jag är så långsökt att det är enormt.. Ingen som har pejl på hur mycket våld det är att slå emot en trotoarkant med bilen? Det kostar en yttre styrled och en fälg eventuellt men inte ens det kostar normalt sett en styrväxel..
Jag säger inte att det är leden. MEN det är enkelt att kolla. Lossa ledens övre del.. eller nedre för den delen så att du kan röra leden. Går den att röra mjukt och fint? Inte? Byt leden. Går det bra? Då har du andra problem. Att få in grus i en styrväxel som är tätad i ändarna (som alla styrväxlar med servo är) är mej en gåta? Får du in grus får du en riktig repa och ett läckage..

Postat: mån 04 jun 2007, 16:57
av Kena
Tycker åxå det är långsynt att slå sönder en styrväxel. Men det är inga problem att knäcka den genom att vrida när du gängar loss styrleden, därför värmde jag lite lätt med gasen. Man ger ju bara fullt rattutslag så leden kommer så långt från växeln som möjligt, då går det att värma lite.
Den lossnar hur lätt som helst då.

Postat: mån 04 jun 2007, 17:48
av Marti
Tycker bara att styrningen borde krånglat innan dom var där och mekade om det hade varit som dom påstår.

Vi hissade upp bilen och vred hjulen för hand på andra verkstaden och då hörs ett rätt högt knäppljud ungefär som han missar en kugg, det kom från styrväxeln.

Däckfirman säger att dom hörde ett krasljud första gångerna dom vred på ratten efter bytet, jag var inte med då så jag vet inte.