- ons 27 mar 2024, 12:50
#1574337
Hej,
Jag har problem med min Volvo, min kylarvätska "försvinner". Grejen är att det inte läcker kylarvätska ner på backen och det finns ingen kylarvätska i motoroljan ( mörkbrun/svart). Jag behöver kontinuerligt fylla på kylarvätska 2-3 gånger i månaden. Jag kan även tycka att det rycker mycket vid avgaserna, vissa dagar har det varit som ett vitt moln bakom min bil. jag har inte riktigt lagt märke till detta då det varit vinter och regnat mycket, bilen har får oftast stå ute. Först trodde jag bara det var kondens , men jag har märkt att det inte är väder relaterat.
Min lampa för kylarvätskan lyser konstant, spelar ingen roll om jag har bra fyllt med kylarvätska. Min motortemperatur har aldrig överstigit bra nivå, i alla fall på mätaren. När jag öppnar expansionskärlet när motorn är på tomgång och varm pyser det lite, men inga problem och ingen ånga eller stigande nivåer.
Bilen startar alltid utan problem, möjligt lite seg ibland men länge sedan tändningssystemet byttes.
Läste av felkoderna för ett tag sedan, den sa CEM-006 och CEM-008. Jag har googlat lite på det och får att det har med styrenheterna har göra med.
V70in har gått 31xxxx, motorn är aldrig renoverat, vattenpumpen vet jag inte om den bytts någon gång.
Min misstanke är att kylarvätskan följer med avgaserna ut, men hur? Vad skall jag byta?
Jag har problem med min Volvo, min kylarvätska "försvinner". Grejen är att det inte läcker kylarvätska ner på backen och det finns ingen kylarvätska i motoroljan ( mörkbrun/svart). Jag behöver kontinuerligt fylla på kylarvätska 2-3 gånger i månaden. Jag kan även tycka att det rycker mycket vid avgaserna, vissa dagar har det varit som ett vitt moln bakom min bil. jag har inte riktigt lagt märke till detta då det varit vinter och regnat mycket, bilen har får oftast stå ute. Först trodde jag bara det var kondens , men jag har märkt att det inte är väder relaterat.
Min lampa för kylarvätskan lyser konstant, spelar ingen roll om jag har bra fyllt med kylarvätska. Min motortemperatur har aldrig överstigit bra nivå, i alla fall på mätaren. När jag öppnar expansionskärlet när motorn är på tomgång och varm pyser det lite, men inga problem och ingen ånga eller stigande nivåer.
Bilen startar alltid utan problem, möjligt lite seg ibland men länge sedan tändningssystemet byttes.
Läste av felkoderna för ett tag sedan, den sa CEM-006 och CEM-008. Jag har googlat lite på det och får att det har med styrenheterna har göra med.
V70in har gått 31xxxx, motorn är aldrig renoverat, vattenpumpen vet jag inte om den bytts någon gång.
Min misstanke är att kylarvätskan följer med avgaserna ut, men hur? Vad skall jag byta?