Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573382
Hej!

Bil: V70R 1998 automat awd

Bakgrund:
Satte in min v70 för vinterförvaring. Var på plats ett par gånger under vintern, kollade så allt stod rätt till och startade den samtidigt som jag var där. Då är det inga problem. (Klassiske logen, ingen värmförvaring)
Tar hem bilen för någon vecka sen och på vägen hem från vinterförvaringen går den hur bra som helst ända tills jag gasa till över 3000 rpm och bilen börjar hosta och pluddra och lamdalampan tänds. Kollar felkoder och får fram p0101 Mass or Volume Air Flow Circuit A Circuit Range/Performance
.

Symptom:
Bilens tomgång är oregelbunden och mellan 1000-2000 varv känns det som den taktar och vibrerar har även tappat mycket i kraft (Limp mode?). Varvar man upp den till 1500 varv så sjunker varvet succesivt av sig självt även fast man håller pedalen i samma läge. Även bilens lampor upplever jag är svaga och kan vandra i ljusstyrka.

Åtgärder:
Köpte nytt batteri och satte i
Mäter på batteriet på tomgång och får 13.7 volt
Kollat alla säkringar
Kollat alla vakumslangar
Åkte till skroten och tog en lmm och montera
Rengjort gasspjäll
Tankade i så 2/3 av tanken är full


Efter detta beter sig bilen på exakt samma sätt. Skillnaden är dock att jag nu ibland även får p0181 Fuel Temperature Sensor Circuit A Range/ Performance och p0182 Fuel Temperature Sensor A Circuit Low
blandat med att samma p0101 kod kommer tillbaka. Med ingen skillnad på hur bilen beter sig.

Är det någon som har tips eller liknande?

LÖST! Det visade sig att det var kontakten till ena spridare som var "lös" och låg och glappade!


Mvh Viktor
Senast redigerad av 1 Vkulle, redigerad totalt 0 gånger.
#1573462
Nu gissar jag lite. Det kan inte vara så att du behöver byta sensorn till kylvatten? Misstänker att det kan vara vad felkoderna syftar på egentligen, men att det är fel i nån översättningstabell? Sitter ingen bränsletempgivare på din bil vad jag vet nämligen. Vattentempgivaren stämmer ganska bra in på symptomen också.
#1573543
vrmlnd skrev: mån 18 mar 2024, 11:46 Nu gissar jag lite. Det kan inte vara så att du behöver byta sensorn till kylvatten? Misstänker att det kan vara vad felkoderna syftar på egentligen, men att det är fel i nån översättningstabell? Sitter ingen bränsletempgivare på din bil vad jag vet nämligen. Vattentempgivaren stämmer ganska bra in på symptomen också.
Igår fortsatte felsökandet. Jag gick på sensorn till kylvattnet. Mätte och hade ett ohm värde över den. Kopplade ur den och fick felkod på just den sensorn. Bilen gick inte att starta alls med den urkopplad.
Kan det vara så att den ger så pass fel värde att bilen går så? Isåfall ska jag testa byta den.
#1573553
Man kan ju jämföra ohm-värdet man får mot tabellvärden om man har koll på temperaturen. Då ser man ju hur den mäter och mäter den tillräckligt fel så kommer den ju gå dåligt. Kan dock tycka att den borde ha startat även om den givaren är urkopplad.

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]