Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiizper
#1572484
Tja. Igår när jag gjorde en omkörning på väg hem från jobbet så kändes det som att bilen tappade kraft.
När jag sedan släppte på gasen i närheten av en rondell så bara dör bilen.
Den dog ytterligare 5 gånger de sista 2 km jag hade hem.

Varje gång jag skulle starta om bilen så var jag tvungen att trycka på gaspedalen, annars dog den.
Så fort jag skulle bromsa in någonstans och släppte på gasen så dog bilen, fick frirulla ner för en backe i 30km/h innan jag kunde starta den igen.
Testade med att koppla ur LMM för att se om det gick bättre. Den kanske höll en sekund extra innan den dog. Tomgången innan den dör låter relativt hälsosam, men utan gas så vill den inte hålla sig vid liv.

Vid felkodsläsning med carsoft så får jag:
Kod 1300 Tillstånd inget - Massluftsflödes (MAF) Sensor
Kod 904C Tillstånd inget - MIL begärd av gasenhet, Felaktig signal.

Nu till frågan, vad kan problemet vara? Jag är inte så super kunnig själv så jag vänder mig hit.
Försökt att googla och komma fram till liknande saker men jag är nog dålig på att söka.
All hjälp uppskattas.

Motorkod: B5234T3
Årsmodell 1999
Automat
Senast redigerad av 2 Wiizper, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1572587
Wiizper skrev: fre 08 mar 2024, 15:32 Osäker om det är vajergas. PYY782 är regnr om de går o kolla upp
En tidig 99:a, men felkod indikerar elektroniskt gasspjäll
Har luskat ut att dina felkoder indikerar moderniserad programvara ”efter 2006”
Där felkod på gasspjäll läggs som en konsekvens av fel på annat, ihop med annan felkod som är troliga orsaken.
IMG_7217.jpeg
IMG_7217.jpeg (4.33 MiB) Visad 578 gånger
IMG_7219.jpeg
IMG_7219.jpeg (6.77 MiB) Visad 578 gånger
Den är med i exemplet
IMG_7222.jpeg
IMG_7222.jpeg (4.32 MiB) Visad 574 gånger
Hade du läst ut med VIDA hade koden varit mer specifik, men oavsett handlar samtliga -1300 om luftmassemätaren.
OBS Köp ingen billig sådan, finns många på forumet som vittnar om att det finns inga genvägar, hellre en beggad original än Biltemas

MIL står för Malfunction Indicator Lamp
IMG_7242.jpeg
IMG_7242.jpeg (4.05 MiB) Visad 573 gånger
IMG_7243.jpeg
IMG_7243.jpeg (3.01 MiB) Visad 573 gånger
Bilagor
IMG_7246.jpeg
IMG_7246.jpeg (4.09 MiB) Visad 570 gånger
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1572591
På VIDA får man reda på om luftmassemätaren har:
Högt flöde -Intermittent
Högt flöde -Konstant
Lågt flöde-Intermittent
Lågt flöde -Konstant

Vad händer om du rensar felminnet, och startar på nytt?

Ett limp-mode borde vara återställt då, eller så lyfta av batterikabeln en stund.
av Wiizper
#1572592
Okej. Tack så mycket för din hjälp. Det uppskattas super mycket. Det sitter en Bosch LMM i bilen just nu. Har 2 kollegor som sa att jag borde byta den och en styvfar som sa kolla tryckventil. Ska förhoppningsvis köpa en likadan Bosch LMM imorgon som jag hittade på marketplace, ser oanvänd ut.

Jag tog bort felkoderna men dom kom tillbaka direkt.
Har dock inte provat att ha minus polen av ett tag.
Så blir nog att köpa LMM imorgon av killen jag pratat med och hoppas att man har lite tur i livet.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1572593
Ja Bosch är nog original med, blir nog bra.

Har själv bara lättrycksturbo. Ingen erfarenhet av strul med turbo, men förstått att när högtryckturbo pajar, då får bilen astmaanfall, då blir det knappt körbart.

Men nu indikerar det på LMM så hoppas det löses där.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1572600
men förstått att när högtryckturbo pajar, då får bilen astmaanfall, då blir det knappt körbart.
Möjligt att det skiljer på ME7, men på min gamla M4.4a märktes det knappt på när LMM'en sa upp sig(=nödprogram) :P Enda märkbara skillnaden var väl att den bara gick på grundtrycket(0.4bar) som mest, och inte 0.8 som den ska gå på. Visserligen var det optimalt väder ute då, så det underlättade ju för nödprogrammet...

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]